Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderFastighetsbelysning

vilka lysrör ska man välja?

59 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera fastighetsbelysning här, yttre och inre, klassik belysning och LED

torbjorn_forsman

#31 » 23:08:15, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:Inte att glömma att 2x29 watt lysrör sällan drar så lite som 58 watt, och efter några år ligger dom kanske uppåt 100 watt och lumen har sjunkit till 50 procent.
Ledarmaturer åldras inte lika snabbt förhoppningsvis, samt effektförbrukningen brukar stämma ganska bra.


Fel. En lysrörsarmatur kan inte få ökad effektförbrukning med tiden. I en gammaldags armatur med drossel och glimtändare bestäms strömmen genom lysröret av drosseln. Om det blir något fel på den som leder till överström (t ex kortslutna varv eller virvelströmmar i kärnan), så kommer överströmmen att bränna sönder både lysrör och drossel så allt slocknar inom någon timme, troligen löser också säkring eller jordfelsbrytare ut.

Om man ser på en modernare armatur med HF-don, så sköter det om effektregleringen, och det är knappast troligt att elektroniken i det skulle tåla att leverera en större effekt än den är avsedd för någon längre tid utan att något går sönder definitivt.
Man ska däremot inte försumma effektförlusterna i drossel respektive HF-don. För en drossel rör det sig om ca 20 % av lysrörets märkeffekt, några enstaka % för ett välgjort HF-don.

När folk har mätt på en lysrörsarmatur och tror att den drar alldeles för hög effekt, så är felet ofta att man har använt en billig och dålig stoppa-i-väggen-energimätare som bara mäter s k skenbar effekt och inte tar hänsyn till effektfaktor och övertoner på korrekt sätt. Ett sätt att kolla om energimätaren är lämplig att mäta på lysrör med, är att mäta på en armatur som har faskompenseringskondensator, och kolla om energimätarens visning ändrar sig då man kopplar bort kondensatorn. En bra energimätare som bara reagerar på aktiv effekt ska inte ändra visningen för detta, en dålig kan visa uppåt dubbla värdet utan kondensator.

Ljusutbytet för lysrör är kraftigt beroende av temperaturen, det är fullt normalt att de lyser dåligt i kyla, åtminstone första minuterna efter tändning. Detta problem är värre på rör av lågprismärken där tillverkaren har dålig koll på fyllningen med kvicksilverånga och ofta ligger i underkant för att vara säker på att inte råka släppa ut något parti som överskrider tillåtna gränsvärden.
När ett lysrör blir så gammalt att lyspulvret på insidan börjar bli beige eller brunaktigt (längs större delen av röret, inte bara små svarta fläckar i ändarna), så har ljusutbytet sjunkit rätt kraftigt. Detta fel kan inträffa i förtid om röret lutar i längsled, de håller längre om de sitter exakt horisontellt. Om man måste ha lysrör lutande monterade så kan det löna sig att vända på dem varje år.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



tracker

#32 » 10:24:36, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag fel på alla mina faskompenserade mätinstrument.
Senast redigerad av tracker 10:41:23, 12-12-2017, redigerad totalt 1 gång.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Bygert

#33 » 10:29:40, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån marginell ändring av effektförbrukningen är väl tänkbar men att strömmen skulle öka till det dubbla samtidigt som ljuset minskar till hälften, det känns helt otänkbart. Jag håller med Torbjörn om att om det blir nån väsentligare skillnad i ström, då lär nåt bränna.

Däremot så avtar ju faktiskt ljuset med åldern på lysrören. Vilket är ett enkelt problem att hantera, byt rör bara. Hur fort det där med att rören blir sämre kommer, det finns det minst sagt olika teorier om. De som är mest hardcore, de säger att rören ska bytas efter ett halvår eftersom både mängd och kvalitet på ljuset förändrats. Eftersom jag inte tyckt det där varit rimligt annat än som en gest av välvilja mot de som tillverkar lysrör har jag mätt. Det jag sett är att det förvisso blir en viss avmattning men att det är rätt marginellt och att tappet kommer på slutet av livslängden när man ser att det börjar bli problem. Inte heller kunde jag se att rören tappade det i det sammanhanget viktiga UVB, rören höll stilen tills de gav upp.

Byt rör om de tappar i ljus och i all synnerhet om de börjar blinka. Finns ingen anledning att byta enligt nåt schema, där jag mätt har det handlat om tio timmar per dag sju dar i veckan och det har då hållt minst ett par år utan nån markant försämring. Sen kan man ju råka få nåt skräp och då får man naturligtvis byta oftare.

Lysrör och kyla, jo det fungerar sämre i kyla och då i synnerhet tunna rör. T5 i en frys kanske knappt orkar tända, de kyls så effektivt när de är så tunna att de inte orkar upp i arbetstemperatur. T8 eller om man hittar grövre är klart bättre i kyla. Eller LED, de lyser faktiskt snarast bättre när det är kallt. Kyla är alltså ett argument som talar för att man ska titta på LED.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

tracker

#34 » 10:56:32, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde en mätning nu och det stämde bra med lysrören, det var på 14 st armaturer med hf don
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

dc_lindberg

#35 » 11:02:32, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I som kan elektroniken; är det rent teoretiskt möjligt för en lysrörsarmatur att dra mer ström ?
När jag läser på rekatorn så står det om uteffekt och en massa hieroglyfer för den oinsatte.

Jag vänder mig emot hur LED armaturer är konstruerade, dvs "engångsartiklar" vilket i själva verket gör dem -svindyra-.
I mitt fall så är ingående A och A per säkringskrets så begränsande att jag krypit till LED-korset gällande utomhusbelysningar; men på mina arbetsplatser inomhus är det lysrör som gäller (även om jag föredrar det mindre flimrandet som glödljus avger).

Vad blir då rådet till nybyggande?
- säkra upp för glödljus och flouriscerande ljus ?
eller
- snål säkra för LED och framtida än snålare teknik ?

Om kyla och värme.
Bekant till mig gjorde ett litet experiment i sin verkstad; "bara för han kunde".
Experimentet är avslutat, genom att fläktarna slutade fungera.
Det han gjorde var att ta en datorfläkt (12V) och montera i skyddsglaset på sin lysrörsarmatur. Minns jag rätt gjorde han så med 2 eller 4 lysrör.
Motiveringen var att få ned värmen från armaturen mot golvet (...dvs ut i rummet egentligen).
Det jag noterade var att ljuset blev lite svagare, vilket mycket väl kan ha berott på vibbrationerna i "raster-glaset" från fläken (de äldre 80mm's mycket högvarviga "bålgetingarna" som fanns på 90-talet).
Vi mätte aldrig värmeskillnaden ordentligt, men ett stickprov gjordes som visade på 2-5'C högre grund temp. Den upplevda temp-ändringen i verkstaden var "påtagligt bättre"; man gick till ett läge där en collegtröja började bli för varmt och enbart en t-tröja började bli ok, men inte riktigt ändå (saknades kanske 1-2'C för det). Dvs ett oväntat lyckat experiment :-)
Frågan blir således:
- finns det någon rim och reson i att suga undan värmen från lysrörsarmaturer
eller
- är det vettigt att ha luft som blåser/kyler lysrörsarmaturer lite lätt
(vi talar givetvis om inomhus i slutna rum)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#36 » 12:37:05, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller hur armaturen beter sig mot elnätet så skulle jag vilja säga att det inte är någon skillnad på ett LED-drivdon eller ett HF-don för lysrör. På 230 V-sidan av transformatorn är det ändå exakt samma slags switchad spänningsomvandlare, förhoppningsvis med aktiv PFC (effektfaktorkompensering) i båda sorternas drivdon. Det är bara sekundärsidan som är anpassad för olika slags ljuskällors egenheter.

I lysrörstillverkarnas datablad brukar det finnas ett diagram som visar hur ljusflödet ändras med omgivningstemperaturen. Någon gång har jag också sett ett diagram som visar åldringens inverkan. Jag har för mig att normala typer av T5 och T8-rör ger max ljusflöde vid omkring 35 grader yttemperatur på röret, men det finns också specialare som är optimerade för högre eller lägre temperatur.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tegian

#37 » 21:07:00, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahlsell hade (Har?) en kampanj på Philips 1200mm LED rör för typ 70kronor då var det ju ingen tvekan om att det var värt att byta .... Har en del armaturer som står på 24/7/365 och en del som lyser 15/7/365.

Såg även att Philips nu har Master LEDTube Universal som ska kunna ersätta T8 med HF-don utan ombyggnad och även att det finns T5 rör i LED utförande.
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

Mattias Petterson

#38 » 22:08:32, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tegian skrev:Ahlsell hade (Har?) en kampanj på Philips 1200mm LED rör för typ 70kronor då var det ju ingen tvekan om att det var värt att byta .... Har en del armaturer som står på 24/7/365 och en del som lyser 15/7/365.

Såg även att Philips nu har Master LEDTube Universal som ska kunna ersätta T8 med HF-don utan ombyggnad och även att det finns T5 rör i LED utförande.

Hur mycket ljus ger dessa jämfört med vanliga?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Tegian

#39 » 23:11:37, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:
Tegian skrev:Ahlsell hade (Har?) en kampanj på Philips 1200mm LED rör för typ 70kronor då var det ju ingen tvekan om att det var värt att byta .... Har en del armaturer som står på 24/7/365 och en del som lyser 15/7/365.

Såg även att Philips nu har Master LEDTube Universal som ska kunna ersätta T8 med HF-don utan ombyggnad och även att det finns T5 rör i LED utförande.

Hur mycket ljus ger dessa jämfört med vanliga?


Enligt Philips datablad för de ovannämnda HF ledisarna ger de 2500lumen / 16W, det är ju mindre än de 3350lumen / 36W för vanliga lysrör så det är ju inte en lösning i alla lägen. Min erfarenhet är dock att jag upplever "led-lumen" som att de lyser upp mera, kanske beroende på att man ofta byter ut vanliga rör som suttit ett tag och blivit trötta? Tycker man även får den effekten med "glödisar" men det kan ju också bero på olika upplevelser som beror på färgtemperatur. Led belysning tenderar ju att vara på minst 4000K

http://www.assets.lighting.philips.com/ ... -pss-sv_se

1 person gillar det här inlägget.
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

Mattias Petterson

#40 » 23:23:08, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar bra, de ger ju ca 60%mer ljus än vanliga lysrör.
Undra hur bra ljusdpridning de har bara?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Tegian

#41 » 23:38:58, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ljusspridningen är mycket bra, bara en tunn rand som inte lyser. Vissa versioner av dessa rör har även vridbar sockel. Överlag är jag imponerad av Philips led-lysrör, lite dyra kan det ju vara men det är definitivt bra produkter.
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

rolfnilsson400

#42 » 08:49:40, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite data på livslängd och ljusutbyte
http://glamox.com/upload/2013/02/21/lys ... 013_se.pdf
rolfnilsson400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:29, 19-02-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer

Trondos

#43 » 09:49:34, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mine foreldre har siden jeg var liten kille hatt en standard 2x18W lysrørarmatur på badet. De siste årene begynte armaturen å lage mer og mer lyd, en slags brumming. Til slutt var lyden så høy at jeg hørte den når jeg sto i det rommet i etasjen over som er rett over badet. :uupps:

Reaktoren var glovarm, 60-70 grader. Husker ikke fabrikatet på armaturen, men reaktoren var laget av Thorn. Jeg byttet ut denne med en armatur fra Biltema, med elektronisk ballast. Jeg satte inn de samme lysrørene, og hu og hei for en forskjell!!! :uupps:
Det føltes som at det ble dobbelt så mye lys! :mrgreen:
Så armaturen spiller en rolle i lysutbyttet, det var en a-ha opplevelse for meg. :idee3:

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

dc_lindberg

#44 » 13:53:52, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

rolfnilsson400 skrev:Lite data på livslängd och ljusutbyte
http://glamox.com/upload/2013/02/21/lys ... 013_se.pdf


Artiklar och dokument har en förmåga att försvinna från nätet... allt jag lagt upp på SveaSidvagnsklubb försvann när de bytte leverantör... liksom allt jag la upp på JoMGB (belos)...
Så, ta för vana att alltid lägga upp både länk till dokument och själva dokumenten ;-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dc_lindberg 16:32:47, 13-12-2017, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Hansborg

#45 » 15:04:37, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lysrörsled är ingen förbättring i ljusväg... annat än att dom tänds genast..
Ju äldre man blir desto mer lys behöver man, såvitt men inte slumrar på soffan! ;)
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till Fastighetsbelysning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se