Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderFastighetsbelysning

Banditer i farten igen.. belysning och tips.

50 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera fastighetsbelysning här, yttre och inre, klassik belysning och LED

Stridis2

#31 » 21:50:40, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Vi har lås på alla handtag till fönster och dörrar och yttre "rullgardiner" runt om...

Menar du typ butiksjalusi? Som dessa:
Bild
(bild lånad härifrån: QV_ @ [Grävmaskiner] Tidig hjulklapp, hjulgrävare för maskinhallsbygge, Yanmar YB401W -92 )
I så fall är du seriös! :thumme:
men lås på fönster och dörrar tror jag inte mycket på. En tjuv öppnar vanliga H-fönster utifrån på mindre än en halv minut, relativt tyst och utan synbar skada förrän man tittar närmare. Det kan vara låst hur mycket som helst, det blir ändå öppet. :sad:
Jag misstänker att de som vet vad de håller på med är lika snabba på de flesta typer av lås.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



SimonÖdvall

#32 » 21:58:42, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nordsjöklättrarn skrev:
Fick reda på nu att den nog synts i Gate för några dagarsedan och uppfört sig skumt..

Klart vi håller ihop och ögonen öppna! Var på grisjakt sent igår och allt verkade lugnt då.

Vi hade ju inbrott förra året. Dom var hos oss och Lundgren samma kväll. Ganska precis ett årsen..
bössan e laddad!


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Fick höra ikväll att de hade haft besök åå ett ställe mellan Yan och Håven natten som var, men polisen hade snabbt varit där med hund så inget hann försvinna förutom förövaren..
SimonÖdvall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:29, 24-06-2012
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 8000
Ford 7700
IH 1086
John Deere 4230
Fordson Super Dexta

Holger

#33 » 22:08:06, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, just det, jalusier!

Nja, våra fönster och dörrar har tio (tror jag det var) små kraftiga bultar som hakar i en förankring när man stänger fönster eller altandörrar med handtaget. De kan inte lyftas eller röras åt sidan i stängt tillstånd. Mycket effektivt.
Bild
Originalets URL: https://blog.fenster24.de/wp-content/uploads/2016/01/Schlie%C3%9Fteil-mit-Pilzkopf-am-Fenster-300x266.png


Jalusierna har lyftstopp så att de hakar i en förankring när man försöker lyfta dem i stängt tillstånd. Även det mycket enkelt och effektivt.

Bild
Originalets URL: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/de/1228964_BB_00_FB/image.jpg

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Skru'are

#34 » 23:43:16, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en kulturskillnad.
Googla Rolladen. De används mycket ofta i Tyskland och på kontinenten i allmännhet.
Påverkar ljud, ljus och skydd. Jfr "bunker". :sad:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

roddjer

#35 » 09:13:33, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:...Nja, våra fönster och dörrar har tio (tror jag det var) små kraftiga bultar som hakar i en förankring när man stänger fönster eller altandörrar med handtaget. De kan inte lyftas eller röras åt sidan i stängt tillstånd. Mycket effektivt...


Om de knackar in rutan då. Har du någon nytta av hakarna då?

Det har varit min dominerande tanke senaste åren. Hur bra låsmekanismen än är så är glas alltid glas med sina egenskaper med allt vad det innebär.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

igelkottar

#36 » 09:19:31, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast då brukar det bli lite mera ljud om man knackar glaset, samt att det finns ju larm för glaskross oxså.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Holger

#37 » 09:49:26, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåja, bunker och bunker, jag vet inte. Det ärmörkt på natten, då spelar det ingen roll om jag släpper ner jalusierna när jag gå och lägger mig. Dessutom sover jag längre om rummet är mörkt på morgonen på sommaren.
OCH: de är helt underbara när det gäller att hålla värmen ute på sommaren (vi hade över 30 grader flera månader i år) och kylan ute på vintern.

Ja, de undviker att krossa glas om huset inte står helt ensamt, men det finns mycket små glaskross(vibrations)larm som för ett j#klar väsen om rutan krossas.
Man läser ju om inbrott här också lite då och då. Men då brukar tjuvarna ta sig in via fönster som stått på glänt (t.ex. tippade) eller via altandörrar där husägaren har sparat ngn Euro och struntat i dessa tappar.

Här brukar man säga att klarar tjuven inte att ta sig in inom 2 minuter så ger denne upp - för det vore ju jobb.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

roddjer

#38 » 09:59:24, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Fast då brukar det bli lite mera ljud om man knackar glaset, samt att det finns ju larm för glaskross oxså.


Jo, det förstås. Men bor man som vi gör är värdet på glaskross och larm lite sådär. Här är det ingen som bryr sig speciellt mycket om det tutar lite konstigt ibland. "Ah, fan, nu går larmet på grannes förbannde Volvo igen..."
Och även om nån fattar vad som händer ska man hinna dit också och ha modet och förmågan att göra något åt saken. Om närmsta granne är tant Agda 76 år kanske inte hon är att lita på vid en privat utryckning. Vittne, ja, men vad är vittnesuppgifter värda. Leif GW har sagt han är allmänt försiktigt skeptisk vad gäller vittnesuppgifter och, som redan nämnt, en utryckning från ett säkerhetsföretag hinner aldrig fram i tid för att göra något. Hur lång tid tar ett inbrott? 2-3 minuter om de bestämt sig innan vad de ska ska ha, 6-7 om minuter om de är lite mer "grundliga"? Ingen aning, gissar vilt.

Min farbrors svärmor sov över en gång och var upp muggen (förmodar jag) mitt i natten. I samma veva passa hon på att släppa ut katten. Farbror Frej med fru hade inte informerat om larmets funktion i huset. Larmet gick men ingen siren hördes, en "silent" variant, men signal hade gått till larmcentralen. Följade dag hittade farbror med familj fotspår på altanen och runt huset. De fick en blänkare senare under dagen från säkerhetsföretaget att larmet hade gått under natten och de hade skickat en bil. Någonstans i detta framgick också utryckningstiden. Strax över 20 min...

Vi kan debattera detta hur mycket vi vill och kan om ditt och datt, 1000 möjligheter och om och kansken, vad det hela ändå kokar ner till är sina egna förutsättningar. Man måste analysera sin situation grundligt, som jag tycker TS verkar göra bra, och utgå från det läget. Det är vad jag gör. Skulle min boendesituation vara annorlunda skulle jag säkert göra på ett annat sätt. Ett larm kanske inte alls otänkbart i det läget.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

igelkottar

#39 » 10:05:03, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då skulle jag satsa på ett larm med en siren både inne och ute som är så hög att du inte kan vistas inne.

Edit:
Om man inte har djur
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Stridis2

#40 » 10:53:30, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krossa glas relativt ljudlöst är också lätt, men det kräver lite mer förberedelser. Larm är bra, men vissa är fruktansvärt lätta att slå ut. När jag fick klart för mig vilket enormt säkerhetshål det var på Verisues larm sa jag upp mitt...
För att skydda sig mot krossat glas så finns laminerat, samma som i vindrutor.
Jag tror man inte ska sikta på att få ett 100-procentigt skydd, däremot lite bättre än vad som behövs. Den avancerade tjuven ger sig inte på gemene mans villa. Jag tror (min personliga åsikt, alltså) att larm med dekaler skrämmer bort i alla fall de sämsta knarkarna och liknande. Sedan får var och en försöka avgöra hur mycket mer skydd man behöver.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

raggsockan

#41 » 11:20:48, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mor hade inbrott dan före jul för nått årsen
dom skulle bara iväg till stan och handla den sissat julmaten . kom hem till ett länsat hem
tjyv packet hade lyft ur hela karmen på fönstret och lyckats å ungå larmet
extra surt för hennes sambo då hans 40 års klocka ifrån jobbet försvann
dom fick inte mycket hjälp av försäkrings bolaget som snarare försökte och slingra sig ur de hela

men polisen skötte deras jobb .. otroligt nog
över ett och ett halvt år efter inbrottet så ringde polisen i Helsingborg morsans sambo och dom hade hittat en del grejer med hans namn och även 40 års klockan :uupps: :smile:

för min egen del får jag väla citera kronofogen när dom gjorde utmätning
här finns inte mycket till värde du och blev dömd att ja bara hade värdelösa tillgångar frågade om dom int ville ha mina skitiga kalsonger men fick bara en sur min tillbaka hehe :mrgreen:

använder dessa lampor mest för att man ska slippa och slå ihjäl sig när man går å skiter
grymt bra ljus :thummar: och god kvalité

Bild
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

6 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Holger

#42 » 11:49:20, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt: mycket ljus som tänds vid rörelse samt att huset bör VERKA säkrare än grannens.
100%igt skydd finns inte.
Vi monterade till och med en panik-knapp över sängen i sovrummet. Den tänder all utebelysning på en gång och kan kopplas till ett larm om vi installerar det.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ivar Risslén

#43 » 12:38:50, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det med en hög ljud siren i garaget eller annat ställe där man inte sover är något jag tror på. Har man nog hög volym så är det inte så intressant att vistas någon längre tid i lokalen. Det problemet man kan åka dit på är nog att man blir anmäld för att ha skadat hörseln på inkräktaren.

Annars så är det nog att märka sakerna så att man kanske kan få igen dom. https://www.stoldskyddsforeningen.se/bu ... markning/# Det är något som jag har gjort på de flesta av mina lite dyrare saker och även billigare ting.

Men Holgers utomhus persienn är nog inte så dumt men då kan man inte ligga och titta på månen och stjärnorna.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Holger

#44 » 12:48:46, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Men Holgers utomhus persienn är nog inte så dumt men då kan man inte ligga och titta på månen och stjärnorna.

Visst kan man det.
Det finns många varianter ... manuell med "sele", elektrisk med fjärrkontroll, automatisk med timer, och kombinationer av dessa.
Har man med manuell med sele kan man rusta upp det till en elektrisk i efterhand.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

nordsjöklättrarn (trådstartaren)

#45 » 21:14:48, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simon, hörde ryktet om detta.

Biltemas uppfartslarm hörs ganska bra! Och billigt.

Vill man skydda fönster så finns det en film man kansätta på som gör att man inte kan krossa fönstret men det kostar en hel del.

Här är det nog mest uthus sombehöver det stora skyddet . Tror verktyg och maskiner är det som tjuvarna här är mest intresserade av.

Skulle vilja ha nått larm som man kan koppla ihop via wifi enkelt. Och rörelse sensorer som inte ger utslag av katterna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastighetsbelysning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se