Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderFastighetsbelysning

Gårdbelysning som bara fungerar?

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera fastighetsbelysning här, yttre och inre, klassik belysning och LED

hydrolift

#16 » 23:03:51, 23-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har haft ett sådant här i fyra år för vår utebelysning och det har fungerat perfekt utan att behöva göra någonting under hela tiden mer än vid installation.
https://www.bauhaus.se/skymningsrela-nm3000-vit-ip54
hydrolift
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:39, 02-08-2013
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 7710
MF 240



thorflot

#17 » 08:47:26, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Astrour och LED!
Har två stk 10W Osram-strålkastare på väggen, dom räcker fullkomligt för typ 1000m2, även senhöstes innan snöen kommit. Köpte flera i samms veva, men behövde inte, så dom är i reserv.
Inget fippel med astrouret, kom bara ihåg att skaffa ett ur som hanterar LED. Samma gäller även ljusrelän. LED har mycket höga startströmmar, så inte allt som pallar.
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

Joe

#18 » 09:44:13, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Problemet med ljusrelän har ju traditionellt varit bristande immunitet mot slynglar med ficklampor...
Det var ju det bästa när man gick i lågstadiet, 30m ifrån skolan stod en transformatorkiosk med tillhörande skymningsrelä monterat i lagom höjd...


Jag har använt Theben astrour, tycker de inte är speciellt krångliga. Garo är likadana, bara en annan logga.
Kombinerar man den med en GPS modul så behöver man aldrig kolla klockan heller.

Steinel NightMatic 3000 Vario funkar också, men är inte helt enkel om man ska fintrimma nattsparfunktionen.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

texas5020

#19 » 10:24:37, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På gården här hemma sitter det 3 lampor på långväggen på verkstaden och 3 inne på gården. Vi flyttade in här på midsommar -12 och jag satte då in 3 glödlampor med aut. tändning köpta på Clas Ohlson på gården och samma lampor sitter där än, inte ett problem på 8 år. Så har jag en kvicksilverlampa över stora porten på verkstan som tänds manuellt vid behov. Har även 3 aut lampor liggande till verkstan men har inte kommit mig för att byta än och en ytterlampa i gammalt utförande med skärm till lilla verkstan som också väntar på montering.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

nixs

#20 » 11:34:29, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plejd CTR-01 och batteribackup.
Lättare blir det inte.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

PJA

#21 » 16:12:35, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Plejd CTR-01 och batteribackup.
Lättare blir det inte.



Har satt upp den varianten på ett antal ställe, Jobbar som elektriker. Visar väl sig om ett par år om det är en hållbar lösning eller inte.
PJA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:04, 24-01-2015
Ort: Tomelilla
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2030
Leyland 154

treaser2

#22 » 16:58:10, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker ett bra skymmningsrelä och armaturer med e27 fattning funkar bra, led i olika styrkor beroende på vart armaturen sitter. Skönt att slippa byta hela armaturer
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

torbjorn_forsman

#23 » 17:52:52, 24-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Det är ju B som är installerat.
Men det har då tydligen blivit vanligt med att installera typ C & D nu för tiden.
Då blir man ju "av med problemet" men när jag tycker att det är en "felaktig lösning" så säger dom att det inte är det...
Jag är ingen elektriker men vad jag har läst så är B för hushåll och C & D för industri. Fast allt ändrar sig hela tiden.

Själv kör jag Diazed i verkstaden. Då har man ju mindre problem med startströmmar från effektslukande apparater.
Har ju ett nätagg som inte går att starta på automatsäkring....


C är väl mest gångbart nuförtiden. B använder man om man vill få selektivitet mot överliggande proppsäkringar (t ex om man vill vara säker på att en 10 A dvärgbrytare i gruppcentralen löser för en kortslutning innan 16 A huvudsäkringen gör det), eller om hög förimpedans gör att utlösningsvillkoret inte skulle vara uppfyllt med en C-dvärgbrytare. D tar man till för besvärliga laster med höga startströmmar som får C att lösa ut emellanåt (t ex en del lågpris-mikrovågsugnar), men då bara under förutsättning att man fortfarande klarar utlösningsvillkoret.
Som regel blir det bra om man använder B för rena elvärme- och belysningsgrupper där inga toppströmmar förekommer, C för allmänt bruk (grupper med vägguttag i hushåll, vitvaror mm), D i särskilda fall.

Skillnaden mellan dvärgbrytare för hushåll resp industri är att man brukar använda typer med 6 kA brytförmåga i hushåll men 10 kA (betydligt dyrare) i industri där kortslutningsströmmarna kan vara höga. Äldre dvärgbrytare från före ca 1995 har ofta mycket lägre brytförmågor, 1 eller 3 kA är vanligt på sådana.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#24 » 00:00:02, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju sett hur man provar dvärgbrytare i större gnistgenerator nere i München (eller en stad nära).

6mm2 koppar lina försvinner i atomer men brytaren säger bara "klick" fast med lite eldkastning i änden då....
Jag tror ju att "folk" skiter i utlösningsvilkoren och monterar C och D för att slippa klagande kunder....

Sen finns det "folk" som monterar dvärgbrytare som strömbrytare i lokalen. Den mår inte bra av det i långa loppet.
Själv är jag förtjust i Diazed och kontaktorer. Det är det bästa av alla världar. Inte så snyggt och det brummar.

Är det någon vanlig elektriker som kan räkna på utlösningsvilkor? Jag hade ett program till det som jag aldrig riktigt förstog mig på. De fick räkna på fabriken istället, så programmerade jag in värdena i den strömavkännande "säkringen".
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#25 » 07:21:34, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla elektriker har åtminstone fått chansen att lära sig några grova tumregler för beräkning av utlösningsvillkor i skolan. Om de sedan har kvar kunskaperna 10 år senare är en annan sak.
De som har egen installatörsbehörighet har åtminstone en gång i tiden fått skriva ett prov där det ingick att lösa några utlösningsvillkorsuppgifter.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Fastighetsbelysning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se