Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderFastighetsbelysning

Verkstads belysning.

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fastighetsbelysning här, yttre och inre, klassik belysning och LED

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 14:48:39, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diskuteras verkstads struktur i den här tråden. "Bästa" strukturen i en verkstad.
Då har det varit uppe hur viktigt det är med bra belysning.
Håller på och utökar verkstan med 12x12 meter och 4 meter i taket. Härom dan var elektrikern här och började med inkopplingen. I taket 12 lysrörs armaturer med två LED rör i varje. För delat på tre rader.
Sedan är det 4 armaturer på 3 meters höjd på alla väggar utom den där porten finns. Sedan är det tre rör på insidan av varje körbana på 4 pelar lyften.
Det är vit plåt på väggar och tak. Upplever att det är skapligt ljust just nu. Får se hur det blir med några bilar på plats.
I anslutning till det stora utrymmet finns det ett utrymme 4x10 meter 2,5 meter i tak där det ska finnas en arbetsbänk, svarv, pelar borrmaskin. Där sitter det idag 8 armaturer med två LED rör i varje. Står jag vid svarven har jag ljuset bakom mig, men det är så många ljuspunkter så att svarven blir inte skuggad.
Bilder kommer när vi städat av och lagt alla prylar på sin plats.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Mattias Petterson

#2 » 17:55:26, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satte mina lysrör rakt ovanför mitt huvud när jag står vid svarv / arbetsbänk, då kommer ljuset från det hållet jag tittar . (2,5 meter takhöjd ) det blev kanonbra !

Bild

Sen var det ju det där med organiseringen..... Är även jag öppen för förslag.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

QV_

#3 » 18:10:54, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyse högt upp tar ju bort en hel den av styrkan.

Har 210 watt LED som grundbelysning i hallen (120m2 3,5 meter vägghöjd) och det ger 75 lux (3 armaturer á 6 meter)
75 LUX är i princip ett bra ljus i ett parkeringsgarage.
Har hängt upp ytterligare 300 watt LED över arbetsskivan. (ytterligare 4 armaturer mellan 3 - 6 meter)
Det ger 350 LUX som ju är en klar förbättring
För "finmekanik" i verkstaden säger arbetsskyddet att det skall vara 800 LUX om inte minnet sviker mig
Vid 2 pelarlyften sitter ytterligare 75Watt LED men det behövs mer.

För bekvämligheten så är min grundbelysning helt styrd av rörelsedeckare, likaså kommer rörelsedeckaren även släcka den extra påslagna belysningen ifall jag inte är i verkstaden.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Göran Ekman (trådstartaren)

#4 » 11:42:28, 08-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lyfter en ony tråd. Funderingar som jag har den här gången är.
Förutsättningar har en liten verkstad golv yta 6x9,5m blir 57m2 2,7m i takhöjd. Gråa väggar i betonghålsten. Gips i taket. Väggarna har jag ingen lust att måla taket är det tänkt att det ska bli någon ljus färg.
Funderingen är att använda ett antal klassiska porslins armaturer med glödlamps gänga E27. Istället för några lysrörs/LEDarmaturer. När vi körde gris stallet konstaterade vi att billiga lysrörs armaturer inte överlevde så länge. Då ersatte vi dessa med porslinsarmaturer med LED lampor i. Det blir flera ljuspunkter. Med lamparmaturer istället för lysrörs armaturer.
Finns det något bra skäl till att inte använda porslins armaturerna ?
Har en sån här LED armatur på ett stativ som jag tänkte använda som punkt belysning där det behövs.

Bild
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

uppland2

#5 » 12:11:17, 08-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag inbillar mig att miljön i ett grisstall är avsevärt tuffare än i verkstadstaket. Kan erfarenheterna appliceras rakt av?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Göran Ekman (trådstartaren)

#6 » 13:36:26, 08-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plasten vart spröd. Problemt kanske är mindre i en verkstad. Tycker att det är bättre med flera mindre ljus källor än ett mindre antal starka ljus källor.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#7 » 15:09:44, 08-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett problem med porslinsarmaturer och kraftiga LED-lampor (förr i tiden lågenergilampor) är att om de sitter vända med sockeln uppåt, samlar sig all värme från lampan i änden med sockeln där drivelektroniken sitter, och då blir den inte långlivad. Lampor med gängad sockel trivs bättre om de får sitta horisontellt eller med sockeln nedåt, och fri luftväxling åt alla håll.

Jag skulle nog istället föreslå ett antal LED-armaturer med fast monterad ljuskälla. Vill man ha många små så passar det bra med t ex Julas plafondarmaturer som det brukar vara bra pris på ett par gånger om året, vill man ha färre men större (och på så sätt få ner både armatur- och installationskostnad per lumen), så finns ju de här avlånga LED-armaturerna som ser ut som lysrörsarmaturer, typiskt 44 W.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

uppland2

#8 » 15:29:40, 08-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl någon form av stallavdelning i samma byggnad, kan det medföra krav på D-märkning eller liknande? Svärsonen, som väl får montera kan man gissa, har säkert koll.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212


Återgå till Fastighetsbelysning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se