Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderFastighetsbelysning

hängsäkring i kopplingsdosan.

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera fastighetsbelysning här, yttre och inre, klassik belysning och LED

QV_ (trådstartaren)

#16 » 10:21:06, 22-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:Hvis det er plassmangel som driver deg til tvilsomme løsninger, kan du vurdere å sette inn veggmontert ujordet eurokontakt, med mindre Sverige har veldig spesielle regler som sier nei. Det er flere som produserer slike.

https://www.clasohlson.com/se/4-vägs-i ... /p/36-1780

Disse konraktene er kun mulig å bruke sammen med dobbeltisolert / klasse II materiell, og LED-driveren din er det.


Men detta löser inga problem.

Ett vägguttag vid spisen blir ju avsäkrat med 16A
Så även om man monterar denna typ av adapter så är det fortfarande avsäkrat med 16A.

Mitt "intresse" med denna tråd är ju att undvika att avsäkra med 16A
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



QV_ (trådstartaren)

#17 » 10:25:11, 22-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:https://www.biltema.fi/en-fi/construction/electrical-installations/installation-piping/connection-box-2000021071

BT 35-0014
Bild

35-0010
Bild


Kopplingsdoser finns på lager i "alla" storlekar, både i plast och metall. Köps oftas inplastade i "stockar" om 5-10 st.
Folk vill ha fiber skarvade i dom! Emellanåt får man göra som kunder vill, även om det inte blir superbra.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#18 » 10:38:30, 22-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Varför inte bara dra fram en till enfasgrupp och säkra av 10A?


Funderar ju alltid på natten när jag sover.
Torpet är ju byggt på 1800 talet och drar helst kablar i rör, för att så gått det går försvåra för den mängd levande kattmat som springer runt och äter på saker i huset.

Vist går det att såga upp spår i stockar för att få ner en 16 slang, inget är ju omöjligt.

Det enklaste sättet att få fram 10A avsäkrad "lampsladd" är att köpa 2 st förlängningskablar från IKEA
https://www.ikea.com/se/sv/search/?q=f%C3%B6rnimma

Dessa är så tunna att man får in dom i befintligt utrymme. Då drar jag den från första dimmern till dimmer nummer 2.

Jag är dock inte så säker på att 2 lågpriskablar med 1 skarv liggandes i ett (dolt) utrymme där möss springer runt är en säkrare lösning än att avsäkra 16A till 6A (eller mindre) om jag finner en bra produkt att avsäkra med. Produkter finns ju, men jag önskar hitta en "liten" produkt.

Hade jag ansett att en bilstrereo hängsäkring var en bra produkt för jobbet så hade jag ju inte startat tråden.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2

#19 » 11:42:33, 22-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår jag dig rätt att du har en slang uppifrån taket som är infräst i skorstenen och går ner bakom spishällen? I så fall, kan du inte offra en liten del av ena köksskåpet på någon sida av spisen och sätta en liten kapsling till en automatsäkring där? Det finns som rymmer bara fyra moduler (kanske till och med färre) som borde funka fint. Exempel från Biltema.
Bild
Originalets URL: https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/35-0065_xxl_1.jpg
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

QV_ (trådstartaren)

#20 » 13:20:02, 22-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo uppe till vänster på bilden i första inlägget finns det en skarvdosa där matningen till spisen är gjord.
Ifrån den skarven är kabeln inlagd i skorstensstocken till spisen.

Det är alltså uppe vid taket som dimmern skall sitta.
Nere vid spisen är det två infällda uttag. Ett pertix och ett "vanligt".
Att gå in i dessa 2 doser där det redan ligger 5x2,5 gör jag inte.
Desutom så är de också i skorstensstocken.

Min plan är ju att ha dimmer uppe vid dosan. Vist finns det ett litet utrymme till vänster om den befintliga dosan.
Dimmern kommer ligga löst på skåpet som skall tillbaka upp på väggen.

Den "normala" lösning hade säkert varit och montera dit ett utanpåliggande vägguttag och trycka dit lampsladden.
Ingen hade reagerat på det.
Men jag har då 1 önskemål med installationen:
Minska mängden ihopknölad sladd. Uppskattar mängden överskottsladd till 3,3 meter 230 lampsladd samt en dryga 10 meter 24V kabel.

För att ta bort 3,3 meter lampsladd så klipper man ner den till önskad längd och gör en fast installation av den. Klart.
Problemet är då att jag vet att det är avsäkrat med 16A när det borde vara 10A (eller ännu mindre i detta fall).

Fördelen med flera automatsäkringar är att man kan få 10A till fläktens uttag, även om jag tror att de flesta uttag runt spisarna i Sverige är avsäkrade med 16A. Men det är inget jag vet något om. Ni får väl testa om fläkten går om man stänger de tre säkringarna till spisen.

Men en mycket liten normcentral kan vara den lösning det blir. OM man nu nödvändigtvis måste se säkringen från utsidan.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2

#21 » 13:59:46, 22-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag är ingen behörig elektriker, men det känns som en inbyggd glasrörssäkring inte är helt godkänt... :vissla:
Det har iofs förekommit mycket glasrörssäkringar med fast monterad hållare på diverse gammal elutrustning så säkringstypen måste ju fungera. Hade det inte varit bättre, om du nu måste ha sådan säkring, att montera denna i en fast hållare som sitter monterad i dosans täcklock?

Men det jag nog hade gjort hade varit att montera en utanpåliggande normcentral likt den jag länkade till ovan, inkopplad till befintlig skarvdosa alternativt ersatt den dosan. Däri hade jag monterat en mindre automatsäkring som hade matat ett utanpåliggande vägguttag. Allt monterat precis ovanför köksskåpet. Klippt 230-kabeln till dimmern men monterat stickpropp. Mycket lättare när (inte om) man måste byta. Blir det för mycket 24V-kabel hade jag antagligen klippt och tennlött denna med krympslangsskarv.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

RickardNy

#22 » 14:07:50, 22-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle vilja påstå att drivdonet har en inbyggd säkring, typ glasrörssäkring.
Så enda risken är om det skulle bli fel på kabeln till drivdonet, men den lilla risken finns med i princip all elektrisk utrustning..
RickardNy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:56, 21-02-2016
Ort: Sthlm norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 1080
JCB 3D ii

QV_ (trådstartaren)

#23 » 14:23:42, 22-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Ja, jag är ingen behörig elektriker, men det känns som en inbyggd glasrörssäkring inte är helt godkänt... :vissla:
Det har iofs förekommit mycket glasrörssäkringar med fast monterad hållare på diverse gammal elutrustning så säkringstypen måste ju fungera. Hade det inte varit bättre, om du nu måste ha sådan säkring, att montera denna i en fast hållare som sitter monterad i dosans täcklock?


Tack!

Ibland så fungerar inte hjärnan fullt ut. Det är ju det som är en av de större fördelarna med ett forum. Man kastar ut sig ett problem/fundering så kommer ett antal svar tillbaka.
Det är helt klart en lösning som känns seriös. Man kan ju IP-20 förvandla insidan med en krympslang.
5x20mm säkringarna finns ju också på moderna utrustningar. Sittandes i samma plastbit sin IEC kontakten skall in i.
https://duckduckgo.com/?q=iec+5x20mm+fu ... &ia=images

Drivdonet från IKEA har det hära figur8 ovala 230V intaget.
Så när drivdonet går sönder och samma typ finns kvar så är det bara att byta.

När det gäller 24V kablarna så är jag rätt förtjust i WAGO-klämmor.

Vi får se hur lösningen blir.
Vi skall beställa den nya fläkten och förväntad leveranstid är 3-5 veckor.
Dessa görs på beställning så det finns inga i lager.
Under tiden får jag fula dit en annan köksfläkt så köket fungerar.
då får man även en känsla hur man skall lösa fästet till hörnet som hänger i luften.
Om nu inte fläktillverkaren gör det för en OK peng.
Men först skall det slipas, spacklas och målas
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#24 » 14:32:32, 22-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

RickardNy skrev:Jag skulle vilja påstå att drivdonet har en inbyggd säkring, typ glasrörssäkring.
Så enda risken är om det skulle bli fel på kabeln till drivdonet, men den lilla risken finns med i princip all elektrisk utrustning..


Jag har inte haft problem med att kattmaten (mössen) äter på elkablarna (vad jag vet)
Diskmaskinens avloppsslang däremot är godis.
Nu skall jag försöka täppa till så de inte kan gå ner på skåpet där drivdonet kommer att ligga.

Helt ärligt så tror inte jag att en sladdhärva + möss kommer att ge mig några större bekymmer, jag är inte orolig för det.
Men det känns fel att låta mössen härja runt i en hög med sladdar. samt att det blir rätt äckligt med all svart musbajs kletandes på allt.
Men 0,75mm2 elkabel på 16A säkring fungerar nog på grund av att den blir kort (3 dm) men jag känner mig inte nöjd.
Hade det vart 10A så var kabelstumpen bara inkopplad. Men nu är det inte det.
Någonstans måste man dra en gräns, samt stå för det! Det gäller många saker här i livet där kanske denna grej inte är den viktigaste utavdom.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

tronde

#25 » 18:26:21, 22-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
Men detta löser inga problem.

Ett vägguttag vid spisen blir ju avsäkrat med 16A
Så även om man monterar denna typ av adapter så är det fortfarande avsäkrat med 16A.

Mitt "intresse" med denna tråd är ju att undvika att avsäkra med 16A

Kan dere ikke sikre vegguttak med 16A i Sverige? Spisen din er vel sikret med 16A?
Både schuko og den viste er beregnet på opptil 16A.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#26 » 18:36:00, 22-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg kan svare meg selv, og svaret ser ut til 16A er OK. Da ser jeg ikke hvorfor du vil gå for en løsning med fast kopling av en ledning som ikke er beregnet for fast tilkopling.

"En del enklare arbeten, som att byta ett jordat vägguttag för högst 16 A, kan du få göra själv, om du har kunskap om hur du ska göra. "

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... vagguttag/
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

QV_ (trådstartaren)

#27 » 18:45:36, 22-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lite språkförbistring här.

Anslutningssladden är en 2 x 0,75mm2 "platt" lampsladd.
https://www.ikea.com/se/sv/search/?q=f%C3%B6rnimma
Som skall anslutas mot en LED-driver.

Den vill jag inte koppla mot ett uttag avsäkrat med 16A
Detta oavsett om den är fast installerad eller via ett vägguttag.

Om det hade varit avsäkrat med 10A så vore det inget problem.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

tronde

#28 » 19:02:45, 22-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Det är lite språkförbistring här.

Anslutningssladden är en 2 x 0,75mm2 "platt" lampsladd.
https://www.ikea.com/se/sv/search/?q=f%C3%B6rnimma
Som skall anslutas mot en LED-driver.

Den vill jag inte koppla mot ett uttag avsäkrat med 16A
Detta oavsett om den är fast installerad eller via ett vägguttag.

Om det hade varit avsäkrat med 10A så vore det inget problem.

Jeg vet at det er den typen ledning, og den er ikke beregnet på fast installasjon uansett hvor liten sikringen er.

Det at du ikke vil kople den til 16A er ditt valg, men alt som selges i Europa i dag for 230V er beregnet for å koples til maks 16A. Det er produktnormene for ulike produkter, for eksempel LED-driveren, som bestemmer hva slags ledning, kabelareal og lengde på ledningen som er tillatt. Når ledningen følger med produktet, er den også godkjent for å koples til 16A.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#29 » 20:06:32, 22-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart placerar du led-drivern ?

om man flyttar den till dosan, då blir du av med din problematik.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#30 » 21:34:59, 22-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att i det här fallet behöver 16 A-säkringen bara fungera som kortslutningsskydd för 0,75 mm2-kabeln, inte som överströmsskydd eftersom LED-drivern i sig har en bestämd märkström och som redan sagt i tråden också en inbyggd säkring. Och vanligtvis räcker 16 A gott som kortslutningsskydd i detta fall, åtminstone om det är en proppsäkring eller en dvärgbrytare med B eller C-karaktäristik. Möjligen kan det bli tveksamt med en D-dvärgbrytare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Fastighetsbelysning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron