Tid för en liten lägesrapport igen... skönt att fått ihopa ventilpaketet och gjort uppstart på maskinen, small igång direkt efter att inte varit startad på ca 11 månader
efter provkörning har 4 st oljeläckage konstaterats 3 av de var ganska enkla att åtgärda, första var en 8L vinkel på höger slangbrotsventil som fick bytas, nr 2 var banjoniplarna på fuelmeizercylindern som inte höll tätt tillsammans med de nya slangarna, bottnade i gängan innan de tätade. Nr 3 var en av de stora pluggarna på kopplingsplinten mellan bombockarna, så det blev till att byta tätningarna på samtliga pluggar... Den fjärde läckan var slangen ifrån kopplingsplinten mellan bombockarna som går till skopans -sida, läckte ifrån presskopplingen när jag belastade motorn för att få upp tempen på den efter termostatbyte och kylvätskebyte. Så detta resulterade i att jag nu har bytat alla slangarna till skop och skaft cylindrarna vid bombocken, även slangarna till bomcylindrarna åkte med i farten när jag var igång!
Efter byte av bomcylinderslangarna blev det till att demontera och hänga ner bomcylindrarna för att kunna lufta ur dem, vill ju gärna undvika dieselering i bomcylindrarna... kunde konstatera att tapparna till övre bomcylinderinfästningen var rejält slitna så det blir byte av dessa också, såklart så skulle det ju inte räcka med detta, hittade 2st sprickor en på varje bomcylinderfäste så det blev till att svetsa även detta också nu när man ändå har farten uppe
Håller även på att fixa till spåren efter de gamla lagningarna på bommen och skaftet, lite spackel ska nog göra nytta, syntes väldigt tydligt i ett vist ljus vart de gamla lagningarna varit. Även skaftcylinderns tapp i kolvstångsänden ska bytas, tanken var att arborra och montera en orginaltapp, men visade sig att det inte behövdes borras, mindre glapp här än på andra ställen.... så det blir bara i med ny tapp och bort med den gamla fula expandern..