Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Min största leksak någonsin, en Åkerman H10b -89

149 inlägg • Sida 10 av 10
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

petterekman (trådstartaren)

#136 » 18:17:29, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Ja att åkerman byggde maskin runt fläkten är de nog ja som skrivit för utan å kapa plåten där så ser man ju inte ens fläkten.
Fixa pumparna har ja oxå gjort å kanske bilder från de du sett, mina pumpar är "precis" man lyftar dit själv så kan tänka mig dina är tunga å hålla på med..
Så bara hoppas dom fortsätter å hålla torrt :grin:
Har du beställt delade tätningar eller?


Ja man vill ju inte gärna tappa en pump, hade nog inte gjort susen för axlar och lager... Så hade greppet fallerat hade jag säkerligen offrat valfri kroppsdel för att ta upp stöten, och jag är glad att jag slapp det. :mrgreen:

Delade tätningar till kolvarna är beställt!

1 person gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89



bostreem

#137 » 08:18:29, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du säker!? :lmao:]
bostreem
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:15, 30-04-2011
Ort: Alingsås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkerman H5 -92 nr10
Scania 143H 450 V8 -96 (såld)
Åkerman EC 130 -94 (såld)
Volvo ECR88 -06 (såld)
Åkerman H7nc -91 (såld)

petterekman (trådstartaren)

#138 » 22:26:17, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu så! Efter att ha väntat i nästan två veckor på tätningar till skopkolven (och bomkolven) så hörde jag av mig förra veckan och frågade försiktigt om paketet var på väg. Frakt till Åland tar alltid lite längre tid, men jag tyckte jag hade väntat länge nog! Fick till svar på fredagen för en vecka sedan av Magnus att de tyvärr hade missat min beställning, men att de skulle skicka på en gång. Jag blev lite orolig då fredag-torsdag är en väldigt kort tid att få ett paket till Åland, så jag ringde upp och vi diskuterade en stund. De ägde helt upp till sin miss och erbjöd att stå för halva tillkommande kostnaden för expressfrakt och då borde jag få paketet på onsdag. Igår var det onsdag, och vem ringer då om inte brevbäraren som har ett stort paket till mig! Älmeboda har alltid fungerat kanon för mig, och nu kan jag konstatera att även de få gånger det inte funkar kanon så gör de verkligen sitt yttersta för att hjälpa till!

Idag gick jag hem lite tidigare för jobbet och har spenderat kvällen i Eivors sällskap med att försöka byta tätningarna i skopkolven. Hade fått ett tips av en bekant att använda hydrauliken till att pressa ut stödhylsan (eller vad det nu är, som tätningarna och o-ringen sitter i) lite grann (med bultarna urskruvade en bit) vilket funkade kanon, sen var det lätt att få bort hela paketet.
Bytte o-ringen och rengjorde allt, men stötte sen på patrull. Hade läst i manualen att man skulle "peta ut" stålringen som sitter utanför tätningarna, men hur jag än försökte fick jag den inte att rubba sig. Min alltid närvarande kompis kom då med den genialiska idén att lägga distanser mellan ändlocket och stödhylsan och sen pressa försiktigt med hydrauliken. Vi provade, och sakta men säkert kommer stålringen ut! Jag såg dock nu i manualen att just "peta ut" stålringen gäller för en typ av tätning, på min maskin ser det ut att vara den andra typen där stålringen har två M5-hål som man ska skruva in skruvar i för att pressa ut den. Så det blir till att prova använda den metoden imorgon för att få ut ringen helt och hållet. Oh well - vi fick iaf prova en idé OCH den funkade, det är inte dumt! :D

Så, nu håller jag tummarna för att allt ska gå vägen imorgon så att vi kan börja gräva, för imorgon är tanken att vi ska ta de första skoptagen för vårt nya hus!

Bild

12 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

RD350

#139 » 07:19:30, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig tråd! Men nu kom jag ut en halvtimme senare i skogen än jag räknat med.... :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Sparrow

#140 » 11:30:30, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med RD 350.Mkt intressant att läsa om er hobbymaskinister. Alltid positiv inställning även om ni badar i olja och skit. :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Sparrow

#141 » 12:23:59, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Btw har funderat mer o mer på att besöka Åland. Verkar va en intressant plats , lite som ett Sverige men bättre :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

petterekman (trådstartaren)

#142 » 22:03:21, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kände mig så dum efter att igår kväll ha läst att hålen i stålringen var för två M5-bultar som man kan använda för att skruva ut ringen. Hämtade två fina bultar och skred så till verket imorse. Min glädje var inte långvarig då detta sätt inte funkade. Det tog tvärstopp i hålen av okänd anledning, men detta gjorde mig snarare gladare då jag fick fortsätta på taktiken vi körde igår med att pressa ur ringen med maskinens hydraultryck!
Så, i med ytterligare ett flatjärn för mera distans (nu uppe i tre) och pressa lite.

Bild

Släppa på locket och titta hur det gick.
Konstaterade att ringfan satt kvar än! "Nu måste den väl ändå vara lite lös" tänkte jag och knackade försiktigt med en mejsel i först det ena hålet och sen det andra. *plopp* sade det, så trillade ringen ut! :buga:
Modifierade en flatmejsel med vinkelslipen så att den såg ut som specialverktyget som ska användas enligt instruktionerna och drog med lätthet ut tätningarna, och jäklar vilket skick de var i!

Bild

Sen var det ju då att ta bort stålringen. Funderade först på att använda bågfil, men när jag såg hur tjock den var konstaterade jag att min fritid är för värdefull... Så, lade en trasa ett varv runt kolven och lyckades lirka stålringen utanpå trasan. Därefter lite silvertejp för att hålla den på plats, och sen utanpå det trädde jag två bitar av lite uppkapad spirokanal på var sida om ringen.

Bild

Sen var det bara att dra igång elverket och börja kapa. Gjorde ett snitt på var sida om ringen nästan hela vägen igenom och lyckades sen spräcka den med en stor flatmejsel.

Bild

Därefter skulle de nya tätningarna på plats. Jag tolkade det jag läst som att ringen med ett v-format snitt i delningen skulle längst in, så knackade in den försiktigt med en trasa, en träkloss och slägga. Därefter sattes den andra gummitätningen (med ett snett snitt i delningen), som passade ihop med den första tätningen, på plats. Sist sattes den vita teflonringen och därefter spändes locket på. I locket monterades den nya skrapringen som följde med. Huruvida detta var rätt eller fel vet jag inte, men tät blev hon iaf! :)

Nu till en fråga kring ett problem:
Eivor har mer och mer på senare tid (tror jag, minns inte att hon skulle varit så från början) börjat stanna med stickan i typ lodrätt läge när man kör sticka in. Har sökt på forumet och hittat en del kring att det skulle kunna vara en återfyllnadsventil som spökar. Det verkar dock råda lite delade meningar om var dessa sitter beroende på maskin, så innan jag börjar söka kanske någon kan tjoa till om de vet hur det är på min maskin? Alltså en New Comfort från -89 med reg. nr. 3456.

Sen upplever jag maskinen som lite orkeslös ibland, och skulle vilja kontrollera trycken. Hur gör man det på dessa maskiner? På gamla gör man ju det med vredet och knappen, men på New Comfort? Är det att köpa en manometer (någon speciell typ och anslutning?) och ansluta till något uttag direkt på pumparna? Hydraulik är inte min starkaste sida, typiskt att det finns en del sånt på en grävmaskin... :mrgreen:

Sparrow skrev:Btw har funderat mer o mer på att besöka Åland. Verkar va en intressant plats , lite som ett Sverige men bättre :grin:

Sparrow skrev:Håller med RD 350.Mkt intressant att läsa om er hobbymaskinister. Alltid positiv inställning även om ni badar i olja och skit. :thummar:


Självklart ska du komma hit! Efter många år i Sverige tycker jag förstås att det stället har sina fördelar också, men för MIG, som ogillar storstäder och föredrar småskaligheten men ändå tillgång till det mesta, och som älskar båtliv och skärgård samt frihet, då är Åland väldigt passligt. :)
Kom hit på en titt du och hör av dig innan så kan jag ge dig en rejäl rundtur med alla vanliga och ovanliga sevärdheter!

Och den alltid positiva inställningen vet jag väl inte om jag kan skriva under på. Nog fasen har man svurit många gånger och tänkt "nej nu gräver jag ner fanskapet" - men sen får man allt att fungera igen och då blir man så rysligt glad för fy tusan vad det är kul att köra grävmaskin! :driver:
Senast redigerad av petterekman 07:37:01, 20-04-2019, redigerad totalt 1 gång.

4 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Sparrow

#143 » 22:19:42, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När tid o möjlighet finns så hör jag av mig :buga:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Martin.Eriksson

#144 » 22:32:00, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är lite lurigare å mäta trycken då man ska två mätare på dom. Och multimeter mäter man ström med du tänker nog på manometer. När ja bytte tätningar på min var de bara å pilla ut stålringen med en mejsel rätt lätt faktiskt men man ska väl ha tur ibland å

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

petterekman (trådstartaren)

#145 » 07:32:27, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Är lite lurigare å mäta trycken då man ska två mätare på dom. Och multimeter mäter man ström med du tänker nog på manometer. När ja bytte tätningar på min var de bara å pilla ut stålringen med en mejsel rätt lätt faktiskt men man ska väl ha tur ibland å

Skickat från min G8141 via Tapatalk


:lmao: Multimeter? Jag kan tyvärr inte skylla på fylla, får skylla på att jag var på väg i sängen...
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Martin.Eriksson

#146 » 07:36:44, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet



Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

petterekman (trådstartaren)

#147 » 10:02:32, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provar lyfta detta igen:

Eivor har mer och mer på senare tid (tror jag, minns inte att hon skulle varit så från början) börjat stanna med stickan i typ lodrätt läge när man kör sticka in. Har sökt på forumet och hittat en del kring att det skulle kunna vara en återfyllnadsventil som spökar. Det verkar dock råda lite delade meningar om var dessa sitter beroende på maskin, så innan jag börjar söka kanske någon kan tjoa till om de vet hur det är på min maskin? Alltså en New Comfort från -89 med reg. nr. 3456.
Alla hydrauloljefilter är nyligen bytta, så det bör inte påverka.

Sen upplever jag maskinen som lite orkeslös ibland, och skulle vilja kontrollera trycken. Hur gör man det på dessa maskiner? På gamla gör man ju det med vredet och knappen, men på New Comfort? Är det att köpa en manometer (någon speciell typ och anslutning?) och ansluta till något uttag direkt på pumparna? Hydraulik är inte min starkaste sida, typiskt att det finns en del sånt på en grävmaskin... :mrgreen:
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Denberg

#148 » 23:31:58, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan väl scanna in hela manualen och Maila den till mig?
Kämpa på!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Denberg
 

Martin.Eriksson

#149 » 06:25:41, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är lika på 10a som 7a så finns manual på downloads hur du gör. Två vanliga manometrar behövs iaf

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se