Kände mig så dum efter att igår kväll ha läst att hålen i stålringen var för två M5-bultar som man kan använda för att skruva ut ringen. Hämtade två fina bultar och skred så till verket imorse. Min glädje var inte långvarig då detta sätt inte funkade. Det tog tvärstopp i hålen av okänd anledning, men detta gjorde mig snarare gladare då jag fick fortsätta på taktiken vi körde igår med att pressa ur ringen med maskinens
hydraultryck!
Så, i med ytterligare ett flatjärn för mera distans (nu uppe i tre) och pressa lite.
Släppa på locket och titta hur det gick.
Konstaterade att ringfan satt kvar än! "Nu måste den väl ändå vara lite lös" tänkte jag och knackade försiktigt med en mejsel i först det ena hålet och sen det andra. *plopp* sade det, så trillade ringen ut!
Modifierade en flatmejsel med vinkelslipen så att den såg ut som specialverktyget som ska användas enligt instruktionerna och drog med lätthet ut tätningarna, och jäklar vilket skick de var i!
Sen var det ju då att ta bort stålringen. Funderade först på att använda bågfil, men när jag såg hur tjock den var konstaterade jag att min fritid är för värdefull... Så, lade en trasa ett varv runt kolven och lyckades lirka stålringen utanpå trasan. Därefter lite silvertejp för att hålla den på plats, och sen utanpå det trädde jag två bitar av lite uppkapad spirokanal på var sida om ringen.
Sen var det bara att dra igång elverket och börja kapa. Gjorde ett snitt på var sida om ringen nästan hela vägen igenom och lyckades sen spräcka den med en stor flatmejsel.
Därefter skulle de nya tätningarna på plats. Jag tolkade det jag läst som att ringen med ett v-format snitt i delningen skulle längst in, så knackade in den försiktigt med en trasa, en träkloss och
slägga. Därefter sattes den andra gummitätningen (med ett snett snitt i delningen), som passade ihop med den första tätningen, på plats. Sist sattes den vita teflonringen och därefter spändes locket på. I locket monterades den nya skrapringen som följde med. Huruvida detta var rätt eller fel vet jag inte, men tät blev hon
iaf!
Nu till en fråga kring ett problem:Eivor har mer och mer på senare tid (tror jag, minns inte att hon skulle varit så från början) börjat stanna med stickan i typ lodrätt läge när man kör sticka in. Har sökt på forumet och hittat en del kring att det skulle kunna vara en återfyllnadsventil som spökar. Det verkar dock råda lite delade meningar om var dessa sitter beroende på maskin, så innan jag börjar söka kanske någon kan tjoa till om de vet hur det är på min maskin? Alltså en New Comfort från -89 med reg. nr. 3456.
Sen upplever jag maskinen som lite orkeslös ibland, och skulle vilja kontrollera trycken. Hur gör man det på dessa maskiner? På gamla gör man ju det med vredet och knappen, men på New Comfort? Är det att köpa en
manometer (någon speciell typ och anslutning?) och ansluta till något
uttag direkt på pumparna? Hydraulik är inte min starkaste sida, typiskt att det finns en del sånt på en
grävmaskin...
Sparrow skrev:Btw har funderat mer o mer på att besöka Åland. Verkar va en intressant plats , lite som ett Sverige men bättre
Sparrow skrev:Håller med RD 350.Mkt intressant att läsa om er hobbymaskinister. Alltid positiv
inställning även om ni badar i
olja och skit.
Självklart ska du komma hit! Efter många år i Sverige tycker jag förstås att det stället har sina fördelar också, men för MIG, som ogillar storstäder och föredrar småskaligheten men ändå tillgång till det mesta, och som älskar båtliv och skärgård samt frihet, då är Åland väldigt passligt.
Kom hit på en titt du och hör av dig innan så kan jag ge dig en rejäl rundtur med alla vanliga och ovanliga sevärdheter!
Och den alltid positiva inställningen vet jag väl inte om jag kan skriva under på. Nog fasen har man svurit många gånger och tänkt "nej nu gräver jag ner fanskapet" - men sen får man allt att fungera igen och då blir man så rysligt glad för fy tusan vad det är kul att köra grävmaskin!