Jag kanske har fel (det har nog hänt en eller två gånger här i livet...), men så här har jag förstått det hela med larvkedjors slitage.
Man kollar slitaget dels genom att mäta diametern på det tvärgående röret, dels genom att mäta cc-måttet mellan två sprintar. När cc-måttet ökar börjar kedjan klättra upp på topparna på drivhjulet och nöter dessa spetsiga. Jag tycker spetsarna ser bra ut på den här maskinen. De tvärgående rören är synligt slitna men inte jätteilla. Det lilla man ser av hela drivhjulet så ligger kedjan snyggt runt denna (vilket tyder på att det inte är jätteslitet).
Om du vill se tokslut kedjor så surfa in på min grävmaskinstråd. De flesta tvärgående rören var genomslitna så det drev direkt på sprintarna! Till den maskinen kostade, för tre (?) år sedan, nya kedjor,
drivhjul och bultar till plattorna 20.500 kr ex. moms ink. frakt. Jag skulle tro du har någon länk mer i denna
undervagn än vad jag har, men du hamnar nog i det häradet. Det är inget svårt att byta plattor, men det tar lite tid. Kan behövas en bra plasma, mutterdragare, stöddig momentnyckel och ett spärrskaft som är 2 meter långt!
Två undringar jag fick när jag tittade på bilderna. Dels tycker jag stickan ser ovanligt grov ut. Är det original? Dels hur mycket hamnar väl maskinen körbar på hemma hos dig? Inköp plus frakt till Sverige, frakt genom hela landet, eventuellt nya kedjor plus lite skopor. Det sistnämnda tycker jag är lite tråkigt, att det inte medföljer några
redskap. För en
grävmaskin utan redskap är som en fest utan gäster.
Förresten, undring Två B. Vad är det för
snabbfäste på maskinen? Förhoppningsvis något vanligt svenskt, annars får du antingen byta detta eller bygga om alla skopor du skaffar.