Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Åkerman 300 lingrävare

90 inlägg • Sida 6 av 6
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

Holger

#76 » 18:18:12, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack till DIG som skannat och skickat! :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Kotten (trådstartaren)

#77 » 21:10:03, 13-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag nu köpt en fjärde lingrävare måste jag göra grusplanen lite större, så jag tyckte det var en bra möjlighet att köra lite Åkerman! :grin: Den har ju stått stilla någon månad nu, lite svårt att sätta alla i arbete var vecka :vissla:

Bild
Först provkörde jag lite för att se vad som måste justeras eftersom jag kom ihåg att det behövdes, och viktigast var att bromspedalerna knappt ville gå upp alls mot slutet. Jag började kolla på ställen att sätta hjälpfjädrar, men hittade en bättre lösning!

Bild
Som den första modellen har Åkerman 300 tryckfjädrar på stagen för att lyfta bromspedalerna, men efter 80 år är dessa mer dekorativa än praktiska. Direkt efter 300an började man sätta vikter med hävarm på bromspedalernas länkage, vilket var effektivt och pålitligt. Detta finns inte plats för utan större ombyggnation, men tidigare ägare har försökt lösa problemet :vissla:

Bild
Det satt eftermonterade extrafjädrar nämligen! Dessa var väldigt slappa, men genom att göra om ett fäste och nytillverka ett annat kunde jag få fjädrarna betydligt mer spända så pedalerna faktiskt ville gå nästan hela vägen upp :thumme: Det är helt okej, eftersom de åker helt upp när man börjar dra in trumman och därmed inte sliter på några bromsband. Det följde även allmän översyn och uppsmörjning.

Bild
Sen när jag körde lyckades jag dessutom sno till linorna för första gången. Ena fjäderns nya fäste hoppade av och eftersom pedalen betedde sig annorlunda gjorde jag fel och släppte ut stickan på tok för fort på fel plats, så trumman bara matade ut vajer när den fått snurr! Som tur är var jag snabb med huvudkopplingen så det inte snodde in sig i något, och det tog bara någon minut att fixa :smile:

Bild
Som ni ser är ju djupgrävningsaggregat utan någon skoptilt inte superbra att schakta av kanter med eftersom mycket av materialet bara dras mot en. Det lutar dock åt att montera om aggregatet till höjdgrävning vilket vore väldigt häftigt att testa, och dessutom mer praktiskt :thumme: Med 3 åkerman som har universalaggregat för djupgrävning, höjdgrävning och mast kan jag lika gärna montera en av varje och visa upp de olika användningsområdena :smile: 2 hydraulare och 2 lingrävare med djupgrävningsaggregat är förhoppningsvis bra nog om jag vill göra ett hål :vissla:

Bild
Över lag blev det en mycket trevlig dag. Mycket blev gjort och det var väldigt trevligt att sätta 80 åringen i arbete! Alltid lika lättstartad och härlig att köra, med en unik härlig doft som borde göras till parfym :mrgreen: Tror det är oljig luftkyld Deutzdieselmotor i kombination med slirande koppling och bromsband i det varma huset som gör att det luktar kärlek :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

17 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

ASJ

#78 » 15:21:23, 06-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Kotten (och Atlas14).

Jag håller på med min Atlas Copco VT3DD som har en Deutz A2L514. Pumpelementen har fastnat som du beskriver och nu vill jag ta loss insprutningspumpen. Det verkar okomplicerat eftersom den är direktdriven av kamaxeln, men jag vill ändå kolla om det är något särskilt att tänka på.

/ASJ
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

Kotten (trådstartaren)

#79 » 16:38:55, 06-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ASJ! Att ta loss insprutningspumpen är väldigt lätt på 514 serien och tämligen ofarligt. Som alltid med insprutningsdelar är det väldigt viktigt att hålla allt kliniskt rent, så försök göra det :smile: Pumpelementen är ganska känsliga för krafter i sidled och repor så det får man vara försiktig med. Mycket rostlösare eller dylikt gillar jag för att tränga in och lösa upp beck, sen kan det krävas lite värme (men försök att inte värma själva pumpelementet). Tåladmod och svag kraft i längsgående riktning har gjort att jag fått loss en handful av dessa element utan problem, förhoppningsvis fungerar det bra för dig också :thummar:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

ASJ

#80 » 18:23:39, 06-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK Kotten och tack för snabbt svar. Då är det bara de två skruvarna på framsidan + rören och länkaget som behöver lossas. Ingen kalibrering av tändläget är nödvändig.
"Svag kraft" - då antar jag att hydraulpressen är olämplig?
Jag går på detta imorgon med ny energi.
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

Kotten (trådstartaren)

#81 » 19:29:45, 06-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt, det är bara skruvarna och det du nämnde att lossa. Justering av pumpelement görs med skruvar på pumpens framsida låsta med ståltråd så det behöver man inte oroa sig för att ändra :thumme: Jag har som mest använt en liten mässingsbit på elementet som jag försiktigt knackat på, det är allt som ska behövas. Nya element med packning, etc finns att köpa i Tyskland om man råkar knäcka ett eller det ser ut att ha för dålig yta. Än så länge har jag sluppit det, men jag fick byta en fjäder till ena elementet på min Fuchs lingrävare vilket gick smidigt.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

ASJ

#82 » 12:16:04, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag pumpen lös på bänk, se bild. Jag har knackat försiktigt på elementen utifrån och de lossnade då, men sitter nu fast "längre in". Stoppknappen uppe till vänster är stum och även gaspådraget är stumt.

Jag knackade försiktigt på den ände av gasaxeln som sticker ut ett par mm (skymtar överst till höger på bild 2) men den rörde sig inte och jag vet inte om den kanske står i ett ändläge?

Vad kan jag göra mer?

Bild
Bild
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

Kotten (trådstartaren)

#83 » 14:45:13, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om gas och stopp är stumt så är elementen fast och kan inte rotera. Jag skickar pm så kan vi fortsätta där och inte fylla denna tråden :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

ASJ

#84 » 15:08:24, 07-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Renoveringen av min insprutningspump till Deutz F2L514 fortsätter i denna tråd som passar bättre:
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4556699#p4556699

/ASJ
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

Kotten (trådstartaren)

#85 » 19:21:58, 02-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av någon anledning fick jag en impuls att fixa glappet på Åkerman 300ans svängkrans - så med hjälp av HVA59 var det bara att börja meka!
Bild
Bild
Med bara 4 rullar märks glappet ganska tydligt. Nästa modell Åkerman 350 fick hela 18 rullar så problemet var väl uppenbart. Vi mätte uppemot 5 millimeter glapp på de rullarna som vikten inte vilade på.


Bild
Bild
Bara att plocka av rullarna! De rengjordes, inspekterades och sedan var det dags att börja svetsa.

Bild
Och svetsa gjordes det. I skrivandets stund är det nästan tredje eller fjärde lagret svets för att bygga upp rullarna, men nu börjar det bli en bra yta att bearbeta. Rullarna är iallafall lättsvetsade och pinnar finns gott om.

Bild
Bild
Sen är det bara att svarva ner! Tar lite tid då det är så ojämnt i början, men med tiden blir det nog riktigt bra. Än så länge är det lite kvar innan de återmonteras, men det närmar sig!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#86 » 08:09:30, 29-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom den stora pinnsvetsen strejkar har denna fix dragit ut på tiden, men nu hittades en annan halvstor pinnsvets i verkstaden!

Bild
Den ska ge max 180A men jag är lite osäker på om den faktiskt ger det eftersom den knappt ville hålla igång 4.0 pinnarna. Men det kvittar för den drog 16A säkringarna även på något lägre steg än så :ohnej: Men 3.25mm pinne klarade den okej så jag lyckades svetsa upp det värsta. Sedan var det bara att svarva ner rullarna och återmontera.


Bild
Och det gick förvånansvärt okej! :grin: lite svårt att få i bultarna men som tur är svarade jag en lite bättre fasning så de styrde ändå okej. Sen vred jag på nyckeln och trots närmre ett års stillestånd startade deutzmotorn nästan direkt :mrgreen: lyckades till och med köra den tom genom att glömma bränslekranen, men den startade igen utan problem efter ett par varv. En riktigt makalös maskin!


Fick smörja upp den lite - och den förtjänar nog en liten service snart - men den gick att provköra lite och till min förvåning blev det ju riktigt bra! Nästan helt utan glapp nu. Innan var överdelen vild som en båt på Atlanten när man grävde men nu överförs kraften till undervagnen så den känns mycket mer stabil! Förhoppningsvis besparar det också centrumaxeln onödiga påfrestningar.

Det tog nog 20-30 timmars jobb vilket nog är dubbelt mot vad jag trodde, men det blev riktigt bra till slut :thumme: Vet ni någon mer Åkerman 300 med glapp i lagringen så har jag nu full koll på hur det ska lösas på bästa sätt :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#87 » 12:56:43, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte mycket har hänt med gamla Åke här, men förra ägaren var inom och kollade till maskinen nyligen vilket var väldigt kul :smile: tyvärr var det kallt och batteriet urladdat så det blev ingen provkörning denna gång. Det jag skriver om nu är dock att jag varit inom Torvarkivet i Lund, se mer om det i min projekttråd. Arkivet har en massa material från sösdala torvförädling där min 300 gick som ny, och sedan innan hade jag en bild samt en filmsnutt från när den var i drift :thumme:

Bild
Denna hittade jag bland alla artiklar, och på baksidan var det mer! Notera även vad som troligen är en systermaskin i bakgrunden då tre stycken åkerman 300 köptes in 1941.

Bild
Visserligen bara två bilder till men det är ju en ökning med 200%! :mrgreen: jag har dessutom kommit fram till att bilderna togs ca 1947 +- ett år. Gripskopan var verkligen stor! Den gick och lastade frästorv i järnvägsvagnar här. I arkivet finns även några filmrullar som dock är i dålig skick, men jag har efterfrågat att de ska kolla om någon går att rädda. Isåfall finns det minst två märkta med "Å-man 300" och ytterligare ett par där min maskin nog kan vara med :grin: Vi hoppas att de får hjälp att renovera rullarna varsamt, och att iallafall någon går att avläsa.

Bild
Många fler bilder var det på en annan systermaskin som dock gått med djupgrävningsaggregat, vilket min först fick i mitten av 1950 talet när de bytte motor och slängde bort gengasaggregatet.

Bild
Sist hittade jag även en annan lingrävare som gått i deras nätverk! Denna var dock ända uppe i strömsnäsbruk vad de nu gjorde där. Maskinen verkar ha ett hus av trä, men även dubbla avgasrör :smile: Att döma av maskinens utseende skulle jag gissa att den är från 1920-30 talet och troligen engelsk? Har inte hunnit googla så mycket än :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

dea

#88 » 13:52:04, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skoj att hitta gamla foto för dig, även för vår del ju :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Kotten (trådstartaren)

#89 » 18:43:23, 16-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har Åkerman 300 fått vila sedan hon inte ville starta när förra ägaren kom på besök, men i helgen var jag så produktiv att jag tänkte ge det ett nytt försök. Motorn gick igång på andra varvet :mrgreen: Jag hade ju inte ens laddat batteriet sedan sist! Det är nog något tabu med förra ägaren som fortfarande aldrig sett den igång i verkligheten :vissla: När det gick så bra tänkte jag iallafall montera dit en ny gasvajer eftersom jag köpte det på rulle i höstas.

Bild
Bild
Eftersom den gamla vajern var aningen smalare fick jag borra upp några hål, men ändå passade inte allt perfekt överallt. Främst finns det inget sätt att montera höljet bra i ändarna, men det klämdes fast ganska bra vid motorn och i hytten går det oftast bra även om man ibland får peta till den så motorn går ner på låg tomgång. 80% fixat är ändå ett stort steg fram :mrgreen: Sen provgrävde jag lite, och jag måste erkänna att det är riktigt lyxigt att både starta, gasa och stanna motorn från inuti hytten! Nu är den återigen redo för lite lekgrävning, och kanske något reportage framöver :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#90 » 20:47:54, 07-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Idag tog jag en halvdag ledigt och var iväg lite, men kände mig lite understimulerad när jag kom hem så jag gick ut och startade upp Åkerman :smile: Det blir allt för sällan jag kör mina maskiner bara för lite skojsigt tidsfördriv, men det blev ett fint avslut på kvällen. Fick byta en bränsleslang och rengöra en banjobult, men i övrigt gick allt bra. Vi önskar er alla en glad sommar! :driver:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

17 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se