Ännu en linare! Åkerman 350
- bm1113
- Moderator
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Ännu en linare! Åkerman 350
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten
Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna
MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna
MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
- Ort: Medelpad
- Kotten
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
- Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
R Wolf Ã…nglokomobil -1920
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
BM 36 -56 (gammelmorfars)
SAME 450V -64
Svedala 2B stenkross
MÃ¥lilla B 16hkr -30
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Ransomes MG6 bandtraktor -57
Saab V4 -73 - Ort: Norra Skåne
- Kontakt:
Re: Ännu en linare! Åkerman 350
Nu när grävaren är i bruksskick får jag väl ge en liten uppdatering
Det var ett avskavt oljerör som inte gick någonstans.

Trots försök att pressa igen röret sprutade ändå oljan så det blev en specialsvarvad plugg. Hade gärna gjort den av en mjukare metall men jag har tyvärr inte sexkantsbitar av mässing
Sen var det bara att starta grävmaskinen igen och larva runt en bit till en annan plats där jag kan gräva lite fram och tillbaks
Det blev till och med lite filmat från det!

Krävs fortfarande lite småjusteringar, bromsbanden låser inte alltid trummorna helt när man har en full skopa vilket gjorde det lite svårt att gräva. Sen var det ju första gången jag kunde gräva fullt med 350n på riktigt, så se genom fingrarna när jag glömmer hållen på svängen
I övrigt är det en riktigt vettig maskin som känns bra att gräva med och är betydligt lättare att larva runt med än min 300!

Sist var det en skyddsplåt som blev lite skev och måste riktas för att inte ligga emot en koppling, vilket gjorde att vi fick stanna. När jag gick ut kollade jag på maskinen och tyckte att något saknades... Vänta, hela batteriet med sladdar och allt var borta!
Det hade tydligen ramlat av under en kaotiska larvningen, men verkar inte ha skadats. Som ni ser på videon är hela maskinhuset ungefär lika strukturellt som plastfolie
Ska se om jag kan sätta fast det lite bättre iallafall.

Det var ett avskavt oljerör som inte gick någonstans.

Trots försök att pressa igen röret sprutade ändå oljan så det blev en specialsvarvad plugg. Hade gärna gjort den av en mjukare metall men jag har tyvärr inte sexkantsbitar av mässing

Sen var det bara att starta grävmaskinen igen och larva runt en bit till en annan plats där jag kan gräva lite fram och tillbaks


Krävs fortfarande lite småjusteringar, bromsbanden låser inte alltid trummorna helt när man har en full skopa vilket gjorde det lite svårt att gräva. Sen var det ju första gången jag kunde gräva fullt med 350n på riktigt, så se genom fingrarna när jag glömmer hållen på svängen


Sist var det en skyddsplåt som blev lite skev och måste riktas för att inte ligga emot en koppling, vilket gjorde att vi fick stanna. När jag gick ut kollade jag på maskinen och tyckte att något saknades... Vänta, hela batteriet med sladdar och allt var borta!


"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
- Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
BM 641 - Ort: Njura, NordÖstra Skåne
- Kotten
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
- Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
R Wolf Ã…nglokomobil -1920
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
BM 36 -56 (gammelmorfars)
SAME 450V -64
Svedala 2B stenkross
MÃ¥lilla B 16hkr -30
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Ransomes MG6 bandtraktor -57
Saab V4 -73 - Ort: Norra Skåne
- Kontakt:
Re: Ännu en linare! Åkerman 350
Kort uppdatering, men jag fick iallafall lust att kolla lite mer på när 350n är från. De tillverkades mellan 50-57 och mina tidigare gissningar ligger runt 1954 med tanke på att 1054 motorn först kom 1953 men att senare 350 fick krökt bom vilket min inte har.

Typskylten säger reg nr 3082 på min, vilket jag tror betyder att den är nummer 82 tillverkad. Eftersom det tillverkades 445 stycken verkar det rimligt baserat på resten av informationen, och om man förutsätter en någorlunda jämn tillverkning måste den nästan vara av årsmodell 1953 - efterfrågan måste ha minskat i slutet när nya modeller kom! Så jag säger att det är en 53a och nöjer mig med det

Typskylten säger reg nr 3082 på min, vilket jag tror betyder att den är nummer 82 tillverkad. Eftersom det tillverkades 445 stycken verkar det rimligt baserat på resten av informationen, och om man förutsätter en någorlunda jämn tillverkning måste den nästan vara av årsmodell 1953 - efterfrågan måste ha minskat i slutet när nya modeller kom! Så jag säger att det är en 53a och nöjer mig med det

"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
- Kotten
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
- Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
R Wolf Ã…nglokomobil -1920
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
BM 36 -56 (gammelmorfars)
SAME 450V -64
Svedala 2B stenkross
MÃ¥lilla B 16hkr -30
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Ransomes MG6 bandtraktor -57
Saab V4 -73 - Ort: Norra Skåne
- Kontakt:
Re: Ännu en linare! Åkerman 350



Nu är det julpyntat igen!

Åkerman startade iallafall trots kylan, snön och dvala så det är alltid ett plus!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
- Kotten
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
- Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
R Wolf Ã…nglokomobil -1920
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
BM 36 -56 (gammelmorfars)
SAME 450V -64
Svedala 2B stenkross
MÃ¥lilla B 16hkr -30
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Ransomes MG6 bandtraktor -57
Saab V4 -73 - Ort: Norra Skåne
- Kontakt:
Re: Ännu en linare! Åkerman 350
Värst vad tiden går, inte menade jag att denna tråden skulle bli tyst i 3 år
Dock har det hoppande kugghjulet och slirande bromsbanden i maskinen gjort att jag inte kört så mycket mer än startat upp den då och då, men nu tog jag mig samman för att fixa lite saker:


För att kunna flytta maskinen utan att grävaggregatet ramlar ner tänkte jag spänna åt bromsbanden både för trummornas broms och kopplingsindrag. Detta har jag dragit mig lite för innan eftersom det är stora gängade bitar som inte varit isär på årtionden, och jag har inte velat elda inpå bromsbanden. Dock kom jag på att jag kunde använda min induktionsvärmare och med lite våld släppte justeringarna fint, nu är maskinen starkare än någonsin på indrag utan att slira

Men viktigast var egentligen bromsarna för trummorna, men dessa band sitter med en justering längst ner i maskinhuset och är inte så lätta att plocka isär. Dock kom jag på att jag kunde justera länkagen från bromspedalerna, och när det var gjort gick inte pedalerna i botten längre utan de gör sitt jobb som de ska

Både batteri och startmotor arbetade emot mig, men när startmotorn gav upp bytte jag den mot en annan och helt plötsligt var det mycket lättare att starta motorn. Sen kunde jag larva iväg en bit och motionera funktionerna lite, alltid kul att se flera lingrävare tillsammans!
När gott om tid finnes (eller förhoppningsvis tidigare) vill jag förstärka maskinhusets ram lite innan det faller isär helt, tills dess får dock maskinen stå och vänta på uppdrag. Det är ju problemet med att samla på produktionsmaskiner, även en 70 år gammal lingrävare gör ju ett stort hål bara på en halvtimme så lekkörning är lite svårt.



För att kunna flytta maskinen utan att grävaggregatet ramlar ner tänkte jag spänna åt bromsbanden både för trummornas broms och kopplingsindrag. Detta har jag dragit mig lite för innan eftersom det är stora gängade bitar som inte varit isär på årtionden, och jag har inte velat elda inpå bromsbanden. Dock kom jag på att jag kunde använda min induktionsvärmare och med lite våld släppte justeringarna fint, nu är maskinen starkare än någonsin på indrag utan att slira


Men viktigast var egentligen bromsarna för trummorna, men dessa band sitter med en justering längst ner i maskinhuset och är inte så lätta att plocka isär. Dock kom jag på att jag kunde justera länkagen från bromspedalerna, och när det var gjort gick inte pedalerna i botten längre utan de gör sitt jobb som de ska


Både batteri och startmotor arbetade emot mig, men när startmotorn gav upp bytte jag den mot en annan och helt plötsligt var det mycket lättare att starta motorn. Sen kunde jag larva iväg en bit och motionera funktionerna lite, alltid kul att se flera lingrävare tillsammans!

"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
- Ort: Medelpad
- Kotten
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
- Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
R Wolf Ã…nglokomobil -1920
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
BM 36 -56 (gammelmorfars)
SAME 450V -64
Svedala 2B stenkross
MÃ¥lilla B 16hkr -30
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Ransomes MG6 bandtraktor -57
Saab V4 -73 - Ort: Norra Skåne
- Kontakt:
Re: Ännu en linare! Åkerman 350
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
- Ort: Medelpad
Re: Ännu en linare! Åkerman 350
Jag köpte en som var lite småtrasig för 3000 spänn. Klart bästa köpet någonsin, det behövdes ny slang, ny tändtrafo och lite service på handtaget. Det läcker iof fortfarande lite, så nya tätningar skulle inte skada, men jäklar rent det blir, utan större ansträngning.
En ny motsvarande går nog inte på under 30 000... Rekommenderas starkt till alla maskinister
En ny motsvarande går nog inte på under 30 000... Rekommenderas starkt till alla maskinister

- Stridis2
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
- Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624 - Ort: Nordvästra Skåne
Re: Ännu en linare! Åkerman 350
3000 tycker jag låter dyrt, jag gav bara 700 för min, och det var ett mycket enklare fel.
Stridis2 @ Hetvattentvätt tänder inte. (KEW 38A2VA)
Skämt å sido, som frukthandlaren sa. 3000 låter som ett bra pris. Har man tur och lyckas laga en defekt så kan det bli en bra affär.

Stridis2 @ Hetvattentvätt tänder inte. (KEW 38A2VA)
Skämt å sido, som frukthandlaren sa. 3000 låter som ett bra pris. Har man tur och lyckas laga en defekt så kan det bli en bra affär.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.