Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistens forbrytelsesregister

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

- H7MB -84 liv och leverne -

20 inlägg • Sida 2 av 2
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

Herrdahl (trådstartaren)

#16 » 19:15:01, 20-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då fick sig luftkompressorn till tutan en välbehövlig genomgång och uppsmörjning, skulle kollat över hornen också men de gick iallafall att tuta nu.

Bild

Relälådan i pumprummet va absolut ingen höjdare...
Bild

...men med nya relän, relähållare, säkringshållare och en och annan kabel så blev det ganska propert, skulle haft ett lock nu bara.
Bild

Pärlan efter ett lättare gräv och schaktningsjobb.
Bild

Trevlig helg!

9 personer gillar det här inlägget.
Herrdahl
Fler än 10 inlägg

Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo LM846 -76
Åkerman H7MB -84

Herrdahl (trådstartaren)

#17 » 21:33:26, 24-09-2024

Har ett lite märkligt fel, manöverkretsen verkar läcka hydraulolja förbi tätningen till kolven och vidare in i bromskretsen, det är det enda jag kan tänka mig eftersom det alltid läcker över i bromsvätskebehållaren när man påverkat bromsarna och bromsvätska är långt mer begränsat än att det helt enkelt kommer hydraulolja från tanken, nån som varit med om detta? Ska såklart packas om men tänkte om jag är på rätt spår.

Alltid kladdig med en liten oljepöl under
Bild

Olja som letat sig förbi tätningen
Bild

Bonusbild på mina pensionärer
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Herrdahl
Fler än 10 inlägg

Sverige
Åkerman H7MB -84

Herrdahl (trådstartaren)

#18 » 09:41:08, 25-09-2024

Jag verkar ha nån bastardmodell av H7MB, svårt att hitta både elscheman och hydraulscheman som stämmer, fanns H7MB i A och B-modell? Jag har fördelningslådan centralt i undervagnen, det har inte den som instruktionsboken är skriven om, jag har TD61ACE iställetför TD60D, fler säkringslådor i hytten än elscheman visar osv, min är reg.nr 862, alltså en -84, fick sena H7MB mer och mer likheter med H7MC?

Är på jakt efter ett aktuellt hydraulschema, det jag hittat är från en tidig H7MB och det stämmer inte med komponentbeskrivningen jag har och H7MC stämmer inte heller såklart.
Herrdahl
Fler än 10 inlägg

Sverige
Åkerman H7MB -84

Herrdahl (trådstartaren)

#19 » 20:39:07, 28-09-2024

7de augusti tog jag leverans på Åke, mycket har hänt men mycket återstår, tyckte han blev mer och mer tungstartad senaste veckorna, gjorde en grundlig felsökning, laddade batterierna och förbikopplade huvudströmbrytaren och la ström på tillslagsspolen på startmotorn via lös kabel på sidan, det bara klickade och klickade.

Startmotorn kass!

Bara riva ur startmotorn, bort med luftfilter och slang till det.. hurfan ser det ut!

Bild
Bild
Bild

Gick ganska smärtfritt att få ur startmotorn trots dålig åtkomst.
Bild

Kollektorn såg lite smutsig och ful ut, det putsade jag av med finkornig smärjelduk
Bild

Kolen va mellan 23-25mm långa med bra fjädertryck
Bild

Vart bara en tvätt och polering av kollektorn eftersom allt såg så bra ut, riggade kablar med tändningslås och provkörde, funka perfekt!
Bild

Tills startmotorn hamnade i maskin igen, bara klickade och uslades precis som innan, mätte och hade bara 21v trotts laddade batterier bara nån dag innan, jaha felet va såklart i ett batteri, vilospänning pendlande mellan 9-10,5v
Bild

Hade ett nytt batteri hemma och med det i så va det en mäktig skjuts i startmotorn, kanske lite klantigt att inte felsöka batterierna först men nu fick sig Åke en helt genomgånget och rengjort startmotorsystem, böt vissa kablar, polskor på batterierna och inväntar en ny huvudströmbrytare ala abkati 2355 som lovordats.
Bild

Nu lär jag bara beställa samtliga delar till luftreningen också..

Trevlig helg!

9 personer gillar det här inlägget.
Herrdahl
Fler än 10 inlägg

Sverige
Åkerman H7MB -84

Herrdahl (trådstartaren)

#20 » 19:45:20, 03-10-2024

Med kallare årstid på intågande så hade väl värme i hytten vart önskvärt om man ska behöva använda maskin vintertid, nån föregående ägare hade tagit bort slangarna från värmepaketet och loopat slingan med ett rör.

Som jag såg det va det 95% chans att värmepaketet frusit sönder/spruckit och 5% chans att nån ville kunna köra fläkten på sommaren utan värme.

Såhär såg det ut
Bild

Såg som allt annat ganska skitigt/ruttet ut
Bild

Inte minst innuti, en halv glasruta i småbitar ramlade ur
Bild
Bild

Efter en gedigen tvätt så såg allt ännu bra/friskt ut
Bild

Körde på ungefär 0.6-0.8bar och på med såpvatten, det va tätt! :thummar:
Bild

Skruva ihop och anslöt.
Bild

Sakta men säkert blir den användarvänlig, nu även med fungerande hyttvärme. :nikka:

10 personer gillar det här inlägget.
Herrdahl
Fler än 10 inlägg

Sverige
Åkerman H7MB -84

Återgå till [Åkerman] Allmänt