7de augusti tog jag leverans på Åke, mycket har hänt men mycket återstår, tyckte han blev mer och mer tungstartad senaste veckorna, gjorde en grundlig
felsökning, laddade batterierna och förbikopplade huvudströmbrytaren och la
ström på tillslagsspolen på startmotorn via lös
kabel på sidan, det bara klickade och klickade.
Startmotorn kass!
Bara riva ur startmotorn, bort med
luftfilter och
slang till det.. hurfan ser det ut!
Gick ganska smärtfritt att få ur startmotorn trots dålig åtkomst.
Kollektorn såg lite smutsig och ful ut, det putsade jag av med finkornig smärjelduk
Kolen va mellan 23-25mm långa med bra fjädertryck
Vart bara en tvätt och polering av kollektorn eftersom allt såg så bra ut, riggade kablar med
tändningslås och provkörde, funka perfekt!
Tills startmotorn hamnade i maskin igen, bara klickade och uslades precis som innan, mätte och hade bara 21v trotts laddade batterier bara nån dag innan, jaha felet va såklart i ett
batteri, vilospänning pendlande mellan 9-10,5v
Hade ett nytt batteri hemma och med det i så va det en mäktig skjuts i startmotorn, kanske lite klantigt att inte felsöka batterierna först men nu fick sig Åke en helt genomgånget och rengjort startmotorsystem, böt vissa kablar, polskor på batterierna och inväntar en ny huvudströmbrytare ala abkati 2355 som lovordats.
Nu lär jag bara beställa samtliga delar till luftreningen också..
Trevlig helg!