Wärnehall skrev:... Det finns överhuvudtaget ingen skillnad i kapacitet! ....
Det finns det visst det. Annars skulle man ju kunna kunna ha fläktar och propellrar med helt plana blad.
Varför tror du att tillverkarna av fläktar, propellrar för både båt och flyg etc tillverkar bladen med just olika kupning och bladform om det inte påverkar kapaciteten?
Varför tror du en flygplansvinge är profilerad om en helt platt vinge lika gärna kunnat användas med samma kapacitet ("lyftkraft" som det ju heter i fallet med vingar)?
Jag har sagt det så många gånger förr,
marknadskrafterna styr. Det innebär att finns det en enklare/billigare lösning (dvs att inte göra nån kupning på bladen) så kommer en majoritet av tillverkarna att använda densamma. Det är lika säkert som att solen går ner ikväll.
Kapaciteten påverkas i högsta grad av att fläkten vänds åt rätt håll. Låt oss jämföra med fläkten monterad på motorn i en bil (gammaldags med motorn på längden, ingen frontmonterad elfläkt). Alla vet då var fläkten sitter och hur riktningen genom den är.
Eftersom den suger genom kylaren så sitter fläkten med den konvexa sidan framåt. Detta ger mesta möjliga kapacitet.
Givetvis skulle man kunna få samma kapacitet med en fläkt monterad åt "fel" håll men detta måste då ske med en betydligt större fläkt eftersom denna får dålig
verkningsgrad. Denna större "felkupade" fläkt kommer då dessutom att förbruka mer effekt. Antagligen kommer den också att väsnas betydligt mer.
Den mer tekniska förklaringen till varför kupningen gör nytta kommer här, fortfarande fläkten i bilen för att undvika missförstånd.
Bladets framkant (i rotationsriktningen) har måttlig stigning (vinkel på bladet) och har till uppgift att börja sätta luften i rörelse. Vartefter luften "vandrar" mot bladets bakkant ökar bladets stigning varvid luftens hastighet bakåt (i bilens
riktning) accelereras.
Då luften lämnar bladets bakkant är bladets stigning som störst och luftens hastighet bakåt (relaterat bilen) har därmed accelererats maximalt (för detta givna blad).
Om någon undrar hur man skiljer på konkav och konvex:
Kon
kav = man har s
kavt ur ytan.
Kon
vex = ytan har
vext utåt.
Tänk, att såna kom-ihåg-ramsor sitter kvar ända sen grundskolan. En del lärare visste vad dom gjorde.
Wärnehall skrev:-Högervarv - Denna fläkt blåser
luft över blocket.
-Vänstervarv - Denna fläkt suger luft ifrån blocket.
-Högervarv - Denna fläkt suger luft ifrån blocket.
-Vänsterrvarv - Denna fläkt blåser luft på blocket. ...
Där blev det väl ändå lite fel? Eller avser du att stå på andra sidan bilden när du pratar om höger- och vänstervarv?
Motorns fläkt kommer vid högervarv (sett från kameran) att blåsa luft genom kylaren.
Och PC-fläkten kommer vid högervarv (sett från kameran) att blåsa luft mot kameran.
Avslutningsvis måste jag säga att 63:ans förklaring med den vattenösande tallriken var ganska bra. Något förenklad men ganska bra i all sin enkelhet.
Låt oss nu avsluta fläktfrågan och låta H7MB fortsätta berätta om sin eminenta renovering!