Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

H7MB Renovering

193 inlägg • Sida 3 av 13
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

Hymax

#31 » 20:05:04, 26-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan öhlund skrev:Den suger luften igenom kylarna och det tror jag nästan alla kylfläktar gör som sitter på en remdrift från motorn :klia:
Det är nog bara dom små elfläktarna i bilar mm. som blåser luften igenom kylaren :)

Skotaren Kockum 84-35 blåser framåt. Det är rätt bra, blir lite svalare i hytten. Men helt kass vid vägtransport. :off_topic:
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro



H7MB (trådstartaren)

#32 » 22:46:51, 26-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag brukar hålla på när det finns tid över så hur mycket det kostat eller antalet timmar vet jag inte riktigt, jag köpte den för ca 10 år sedan och har hållt på till och från sedan dess men i sommar ska jag faktiskt försöka gräva lite istället för att skruva! :grin:

Är det någon som kan kolla på sin maskin vilket håll fläkten ska vara monterad?! så jag får min åt rätt håll :smile:

I helgen ska det också äntligen bli värme i garaget, jag har köpt en luftvärmepump för sommarstugor som kan hålla 8-10 grader varmt hela tiden, återkommer om det fungerar.

Mera renoveringsbilder:

Här är bommen och undervagnen färdigmålade.

Bild

Och nu är Åkermandekalerna på plats!

Bild

och här är stolen fastmonterad, kolla på de nya pedalgummina, fynd på Biltema, är tydligen samma som volvo140/240!


Bild
H7MB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:05, 05-12-2007

arcticforever

#33 » 18:20:44, 27-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

mycket seriös renovering



Daniel Medin skrev:
jon anders olsson skrev:
Mikael.Johansson skrev:Fråga:
Roterar den motorn motsols?
Med tanke på kylfläkten alltså.
nej, värmen fläktas ut från motorrummet :grin:


Driver du med oss?
Är ingen super mek på Åkerman men blåsa ut varmluft gemom kylaren mitt i sommarn om maskinen hade gått nere i Tunisien eller något låter mycket dumt tycker jag...
Är det inte så att motorn går avigt? Brukar ju kunna vara så med stationär motorer ibland.

Jag gissar på det, men jag har säkert fel :klia:






//Mvh



Vi hadde en komatsu PC 180 LC med skördar agg.Den fanns med 2 st fläktar som man fick byta,en vinter och en sommar det var absolut nödvändigt för att hålla normal temp.
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Anton

#34 » 20:38:42, 27-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En hel underbar renovering... Har bara sett sån nogranhet i fabriken.

En sak bara tycker jag är synd... att Du inte använder originalfärgen.
Den mörkgrå färgen har jag ingen rolig minne av... för då blev Åkerman Volvo.

/Anton!!

PS: självklart ska fläkten vändas.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Wärnehall

#35 » 23:48:35, 27-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle skrev:
Reine O skrev:Ja tror att fläckten är dit skruad på fel håll bara. :smile:

Den blåser väl åt samma håll även om man skruvar dit den åt fel håll!
Vilket hått ska motorn gå åt då?
En Scania går motsols sett bakifrån, vilket skulle betyda att den på bilden suger genom kylaren.
Vilket håll den motorn går åt har jag dock ingen aning om!


Bild

Givetvis blåser ett fläkthjul åt samma håll oavsett vilket håll man vänder det på. Ska du förändra luftflödet så måste du antingen vrida vingarna åt andra hållet eller ändra rotationen på motorn. :grin:
En motor sett framifrån roterar till 95% i klockriktning, undantag ifrån vissa truckmotoror samt stationära motorer.

Innan ni gör invändningar om fläkthjulet och dess luftflöde, klipp en mall i papp och rotera detta i klockriktning, därefter vänd det om och rotera igen. :idea:
Bara en tanke :thumme:

Mvh Wärnehall
Användarvisningsbild
Wärnehall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:19, 29-08-2008
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#36 » 00:14:45, 28-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är korrekt att fläkten blåser åt samma håll oberoende av hur man vänder fläkten men det är en markant skillnad i hur mycket den blåser. Felvänd så blåser den alltså fortfarande åt rätt håll men väldigt dåligt.
Som fläkten sitter på bilden ovan så är den tänkt att blåsa ut genom kylaren.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Wärnehall

#37 » 00:40:40, 28-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ÖL gjorde detta inlägg.... :grin:
Senast redigerad av Wärnehall 00:51:32, 01-03-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Wärnehall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:19, 29-08-2008
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet

Wärnehall

#38 » 01:44:16, 28-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ÖL gjorde detta inlägg.... :grin:
Senast redigerad av Wärnehall 00:52:51, 01-03-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Wärnehall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:19, 29-08-2008
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet

Daniel Medin

#39 » 02:47:39, 28-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jisses va du låter säker :uupps:

Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga fram de på ett snällt vis... så jag säger det rätt ut!

Utgår man från bilden på motorn överst så måste du vara på fyllan eller nått om du håller fast på ditt!!:bira: Jag vill inte vara elak å racka ner på dej men du är ju rätt hård i ditt uttal... men titta du på bilden några gånger till!!

Jag är iof inte så insatt i just kylfläcktar men båtmotorer och popellrar har jag hållit på me en del å de är ju samma sak :grin:

No hard feelings! :slag:

Alltingen så har någon av våra skallar stannat nånstans eller så missuppfattar vi varandra!

OBS! jag har duckit 5 norr dynnamit å en hel del rötjut men jag vågar ändå vara rätt säker på mitt...

Men så bykar jag få höra att jag är rätt envis...

//Mvh
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F

63an

#40 » 08:08:01, 28-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att han får ordning på fläkten bara han vet rotationsriktningen på knotan. Nu enkelt vidare för att få slut på dravlet om hur en fläkt arbetar, ta en djuptallrik och ös vatten, jag är säker till 110% att alla vänder den med botten neråt, för annars får man inget vatten med, men karln har ju på sitt sätt lite rätt, visst rör den om fel väg ochså, nu till frågan hur jag vet det? Jo eftersom jag har arbetat i över 20år handgripligt med fläktar, så vet jag nog hur olika fläktar fungerar. OM fläkten roterar vänstervarv från kameran sett DÅ är den vänd, enkelt? Men inte så pedagogiskt, tre ord, är pedagogiskt lätt att förstå, så man inte tappar tråden! :mail: Tillägg. de flesta motorerna går väl medurs från fläktsidan sett, men denna går isåfall motur från fläktsidan sett! Skillnad på konkav/konvex.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Robban_C

#41 » 09:06:29, 28-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wärnehall skrev:... Det finns överhuvudtaget ingen skillnad i kapacitet! ....
Det finns det visst det. Annars skulle man ju kunna kunna ha fläktar och propellrar med helt plana blad.
Varför tror du att tillverkarna av fläktar, propellrar för både båt och flyg etc tillverkar bladen med just olika kupning och bladform om det inte påverkar kapaciteten?
Varför tror du en flygplansvinge är profilerad om en helt platt vinge lika gärna kunnat användas med samma kapacitet ("lyftkraft" som det ju heter i fallet med vingar)?
Jag har sagt det så många gånger förr, marknadskrafterna styr. Det innebär att finns det en enklare/billigare lösning (dvs att inte göra nån kupning på bladen) så kommer en majoritet av tillverkarna att använda densamma. Det är lika säkert som att solen går ner ikväll.

Kapaciteten påverkas i högsta grad av att fläkten vänds åt rätt håll. Låt oss jämföra med fläkten monterad på motorn i en bil (gammaldags med motorn på längden, ingen frontmonterad elfläkt). Alla vet då var fläkten sitter och hur riktningen genom den är.
Eftersom den suger genom kylaren så sitter fläkten med den konvexa sidan framåt. Detta ger mesta möjliga kapacitet.
Givetvis skulle man kunna få samma kapacitet med en fläkt monterad åt "fel" håll men detta måste då ske med en betydligt större fläkt eftersom denna får dålig verkningsgrad. Denna större "felkupade" fläkt kommer då dessutom att förbruka mer effekt. Antagligen kommer den också att väsnas betydligt mer.

Den mer tekniska förklaringen till varför kupningen gör nytta kommer här, fortfarande fläkten i bilen för att undvika missförstånd.
Bladets framkant (i rotationsriktningen) har måttlig stigning (vinkel på bladet) och har till uppgift att börja sätta luften i rörelse. Vartefter luften "vandrar" mot bladets bakkant ökar bladets stigning varvid luftens hastighet bakåt (i bilens riktning) accelereras.
Då luften lämnar bladets bakkant är bladets stigning som störst och luftens hastighet bakåt (relaterat bilen) har därmed accelererats maximalt (för detta givna blad).

Om någon undrar hur man skiljer på konkav och konvex:
Konkav = man har skavt ur ytan.
Konvex = ytan har vext utåt.
Tänk, att såna kom-ihåg-ramsor sitter kvar ända sen grundskolan. En del lärare visste vad dom gjorde. :thumme: :buga:



Wärnehall skrev:Bild

-Högervarv - Denna fläkt blåser luft över blocket.

-Vänstervarv - Denna fläkt suger luft ifrån blocket.

Bild

-Högervarv - Denna fläkt suger luft ifrån blocket.

-Vänsterrvarv - Denna fläkt blåser luft på blocket. ...
Där blev det väl ändå lite fel? Eller avser du att stå på andra sidan bilden när du pratar om höger- och vänstervarv? :klia:
Motorns fläkt kommer vid högervarv (sett från kameran) att blåsa luft genom kylaren.
Och PC-fläkten kommer vid högervarv (sett från kameran) att blåsa luft mot kameran.


Avslutningsvis måste jag säga att 63:ans förklaring med den vattenösande tallriken var ganska bra. Något förenklad men ganska bra i all sin enkelhet.

Låt oss nu avsluta fläktfrågan och låta H7MB fortsätta berätta om sin eminenta renovering!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

63an

#42 » 09:38:29, 28-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska vara enkelt Robban, annars går det inte in! Hans tystavinge exempel var inte bra, den fläkten är inte så utpräglat konvex/konkav. Sen skrev du i farten att "tar mera ström"! Så här fungerar det: om man kör en fläkt mot stängt spjäll så går den lätt, när du börjar öppna spjället så ökar strömförbrukningen succesivt, fullt öppet då har man max strömförbrukning. Motorskydd ska då mätas och läggas på 10%! Går inte att relatera till kompressor! :wave:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

MagnusS

#43 » 09:55:17, 28-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstör inte en skitbra renoveringstråd nu, kan ni inte splitta tråden om folk vill fortsätta diskutera fläktars verkningsgrad...
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

63an

#44 » 10:04:04, 28-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man tiger då samtycker man, jag tycker att ser man nåt galet då ska man yttra sej! Utöver detta så kan tidigare ägare faktiskt med berått mod ordnat en fläkt med motsatt blåsriktning för att få svalare i kuppen. Och projektet är ju kalas, det blir så fint.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Conny Kolsjö

#45 » 10:41:31, 28-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: Snygg renovering :buga:


Om vi skulle sätta punkt för fläkt frågan och bara en gång för alla slå fast att fläkten skall vändas för att bli rätt. Det var ju ändå det som skribenten undrade över :wink:

Och om någon har andra idéer så har ni 100% fel och behöver inte kommentera det här :!:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se