Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Åkerman H14

189 inlägg • Sida 13 av 13
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

masfan (trådstartaren)

#181 » 20:53:41, 28-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öh :klia: ? Jag kollade runt på olika ställen om expanderbult. Är det sant att det skall finnas expanderbult till den diametern?? Efter alla bra svar så kanske jag får be svarvaren på jobbet att göra lite grejer till mig nu :razz:. Jag hade inte nå skjutmått till att mäta axeln som går igenom men jag uppfattade den till ca 70-80mm i dia. Förra ägaren hade svetsat några plåtar för att den inte ska åka ur, jag skall göra om det där och gänga några m16 hål i dom gamla hålen.Samt att jag skall göra en platta som håller axeln på plats. ag märker nu att et inte är nå vidare att ha maskiner utan att ha en svets .
Användarvisningsbild
masfan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:33:18, 21-03-2014
Ort: Horndal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H14



masfan (trådstartaren)

#182 » 20:24:39, 30-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:aaargh: nu jäklar tänkte jag skall jag fixa o dona till skopknarret.
Fram med rondellen o kapa bort plåtarna som håller axlarna ( tidigare ägare har svetsat en plåtbit istället för att köra med bult. I allafal så lät jag sambon sitta i maskin medans jag fick hålla i kofot och hammaren.
Det gick rätt bra att få ur axlarna men jag insåg en sak o det var (brandfarligt) snustorrt i axlarna :uupps:! Va fasen, det visade sig att det satt smörjnipplar på insidan av tapparna, hade jag vetat det så skulle jag smort, men det var så jäkla igengrötat med skit o jord så det gick inte att se att det satt smörjnipplar där.


Bild

Jag tog o kollade axeldiametrarna dom låg på 79 mm så dom gör jag inget åt eller??

såg att lagren var totalkassa fy tusan vad dyrt tänkte jag, ena var spräckt o flisor åkt ur.
Bild

Jag får kolla runt vad det är billigast någon stans o köpa. Var köper ni era?? Skf tog 1200+moms/st och dom var 80dia och 120mm + 55tjock men jag har bara 45 tjock gör det något?

Det fanns brickor som var på axlarna, såg ut som att det var gasskuret så jag undrar om dom måste vara i diameter 190mm jag tänkte mig att dom skulle kunna vara 160mm. någon som vet??
Bild

Jag kollade mitten fästet o där glappade bra i sidled kan det var så glappt eller gör det inget så länge skopan inte glappar?? Nästan 10mm glapp.Ska jag shoppa i två 5mm brickor som håller den på plats?
Bild






Bild
Den enda stället som såg någorlunda okay ut Ska fixa till axeln så fettet tränger ut riktigt överallt,ser att det börjar rosta länst ut i axeln.
Skopan har nog inte varit av på något år skulle jag tro.

Blev lite bilder iallafall :razz:. Och semesterslanten ryker nog på lagren men vafsen maskin måste ju komma igång. Ingen Åkerman, ingen sommar :razz:.
Användarvisningsbild
masfan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:33:18, 21-03-2014
Ort: Horndal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H14

Martin.Eriksson

#183 » 21:08:33, 30-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länklager brukar ja köpa på swedol.. 300kr elle nå
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

masfan (trådstartaren)

#184 » 21:18:26, 30-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanoners ska kolla upp det med en gång tack
Användarvisningsbild
masfan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:33:18, 21-03-2014
Ort: Horndal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H14

masfan (trådstartaren)

#185 » 21:43:13, 30-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fasen va najs Martin jag beställde 2 lager på en gång hoppas jag får dom under veckan. Du hae rätt om kostade 305 spänn/st klart godkänt. :razz:
Användarvisningsbild
masfan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:33:18, 21-03-2014
Ort: Horndal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H14

Martin.Eriksson

#186 » 21:45:46, 30-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. Har du långt till närmsta swedol? Finns säkert fler som har länklager men men :-p
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

masfan (trådstartaren)

#187 » 21:46:56, 30-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beställde via internet så jag hoppas det kommer under veckan:-)
Användarvisningsbild
masfan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:33:18, 21-03-2014
Ort: Horndal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H14

masfan (trådstartaren)

#188 » 19:49:58, 04-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag i hettan så blev det av med att sätta dit skopan på maskin :razz: . Jag kan tala om att det inte var en lätt match med att få dit tapparna med shims med bara två händer, skulle vara bra att ha några händer till :razz:. Stickan på maskin är ju inte still någon sekund alls så jag fick be sambon hoppa in o köra lite med spakarna. Fick stå med kofoten i högsta hugg och kolla in arbetsskorna en riktig fin stålhätta :smile: (sandaler).
Bild

Det var min dag det idag så svetten sprutade om en. 26.8 grader i skuggan och var stod jag om inte i solen :???: .

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
masfan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:33:18, 21-03-2014
Ort: Horndal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H14

masfan (trådstartaren)

#189 » 21:55:39, 29-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj gott folk länge sen sist.
Tänkte slänga upp en bild på bygget jag har hållit på med och med planering med grävarn samt en lite lastmaskin :razz:. Gick o köpte mig en multione maskin. Rätt behändig när man skall göra det lilla extra med planeringen eftersom jag inte har planerskopa :razz:.

Så här blev bygget iallafall med lite småfix kvar bara.
Bild

Som ni ser så skall det sågas av lite reglar samt lite panel på så skall det nog duga åt hästarna :grin:.

Lite snett får jag leva med eftersom jag inte lade ner tid på att palla under reglarna i taket. Det blev premiär för hästarna idag o dom blev mer än nöjda.


/masfan

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
masfan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:33:18, 21-03-2014
Ort: Horndal
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H14


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se