Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Flytläge och skoplås, vad händer?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

petter_s (trådstartaren)

#1 » 09:01:36, 08-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Finns det någon som har samma manöveruppsättning som jag har (se bild) och som kan förklara för mig hur sjutton kontrollerna för flytläge och skoplås fungerar? Vad jag förstår så ska dessa återfinnas på höger joysticks kontrollknappar men jag kan inte räkna ut hur det ska fungera.

Jag lägger skopan i "nolläge" och försöker aktivera flyten men indikatorlampan går inte igång, hör inte ens att något relä slår till. :sad:

Skoplåsen, som är hydrauliska, är det samma problem med. Ingen reaktion överhuvudtaget.

Jag har sökt och försökt läsa de fina norska H7Mc-manualer jag fått fatt på men jag hittar inget. Kan någon hjälpa mig med lite ledsagning? Börjar misstänka att jag kan ha någon form av elfel... :aaargh:

Bild
Användarvisningsbild
petter_s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:12:58, 30-06-2013
Ort: Örebro
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H7Mc -90
Case IH 685XL -87
Holder AM2 -68
BMW Viktor 230 -59



Anton

#2 » 12:26:42, 08-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skoplås får inte finnas i samma spak. Du har en knapp höger spak och sen en knapptill nånannanstans.
Det är ju lit hemmabygge med de spakarna. Finns nog ingen manual till det.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

petter_s (trådstartaren)

#3 » 13:39:14, 08-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, bra att veta, då behöver jag med andra ord lokalisera vilken knapp på denna joystick som samverkar med en annan strömställare för att hantera skoplåset.

Verkar ju vara en baggis, finns ju inte mer än cirka 50 st strömställare i hytten... ;) Men du tror i alla fall Anton att det är en kombination som behövs? Kanske är samma för flytläget, dvs. att jag måste aktivera en annan strömställare för att få igång funktionerna på högra joysticken?

På vänstra joysticken har jag rototilten, sköldpaddan och signalhornet, de fungerar alla helt klanderfritt.

Anton, är du intresserad av den norska manualen? Den verkar vara ganska komplett och i hyggligt skick, jag skulle kunna försöka scanna den om den är intressant.
Användarvisningsbild
petter_s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:12:58, 30-06-2013
Ort: Örebro
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H7Mc -90
Case IH 685XL -87
Holder AM2 -68
BMW Viktor 230 -59

Anton

#4 » 14:22:29, 08-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj naturligtvis är jag intresserad. Det finns många norrmän bland mina kunder. Har tom tillverkat norska dekaler till dom.
Ett snabbfäste får aldrig hanteras med en knapp eller strömställare om den inte har en spärr.
Normalt finns ju höger och vänster om stolen knappar man måste trycka samtidigt för att öppne eller stänga låset.
Om Du skickar manualen så kan jag scanna den och skicka tillbaks på direkten.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

petter_s (trådstartaren)

#5 » 16:29:18, 08-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan lägga hela pärmen i en liten kartong och skicka med DHL som vi har på jobbet (om du är hemma dagtid?). PMa din adress bara så ordnar jag det.

Ska leta igenom knappsatserna ikväll och se vad jag kan hitta. Lyckas jag lokalisera knappen för skoplåsen kanske den med lite tur även gör något för flytläget.
Användarvisningsbild
petter_s
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:12:58, 30-06-2013
Ort: Örebro
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H7Mc -90
Case IH 685XL -87
Holder AM2 -68
BMW Viktor 230 -59

Åsa-Nisse

#6 » 17:29:09, 08-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde vara den övre vänstra gröna vippan, med låsfunktion. Skoplås ska ha en anordning för att förhindra ofrivillig öppning.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se