Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Mitt liv som Åkerman H3B

108 inlägg • Sida 2 av 8
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

rags (trådstartaren)

#16 » 21:02:08, 20-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ack och ve! Nu känner jag att depressionen är nära! Har återmonterat allt och provkört, Glad i hågen vrider man igång den enorma 2,4 liters dieseldrivna besten. Fungerar klockrent! Ett tag. Sen börjar larmlampan för kylarvätskan att lysa. Ja, ja tänker jag, jag har ju tömt hela systemet så vid återfyllnad så kanske det blev en luftficka eller något som gjorde att det sjönk lite i expansionskärlet. Fyller på med mera in i maskin igen. efter en stund samma visa. Det kanske var en stor luftficka! Påfyllning igen! Men samma fenomen igen. Fyllde på och ställde mig med ficklampa och tittade om det gick att se vart det läckte men utan resultat. Bara att inse kylarvattnet måste gå in i cylindrarna via topplockspackningen eller något liknande. (suck) hade hoppats att jag skulle få gräva nu, men icke! Då jag aldrig har lyft toppen på en diesel motor någon gång så undrar jag om det är helt olikt en bensinare?
Användarvisningsbild
rags
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:25, 03-12-2010
Ort: Lindesberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 604
Åkerman H3b



jd3130

#17 » 19:34:55, 21-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen större skillnad att lyfta toppen på disel de fixar du lätt
men jag skulle nog först börja och provtrycka kylsystemet .

Låna en provtryckare varmkör motorn tryck sedan systemet innan
du river toppen så du är säker har du någon vitrök ur pipan ?
i så fall har du vatten i någon av cylindrarna
Nothing runs like a deere
jd3130
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:52:34, 21-11-2010
Maskintyp: Traktor

PB71

#18 » 01:26:40, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljan är inte vit i motorn ? Isf går vattnet ner där ... Inte bra att köra isf då glykolen blir till slipmedel tillsammans med oljan ...

Tycker det låter konstigt om motorn skulle suga in vatten i cyl under gång då det oftast är kompression i cyl, borde isf bubbla i kyl/expansionskärl o trycka ur sig vatten ...
Inget synligt läckage någonstans, värmeelementet eller så ?
Scania V8 det är grejor det ...
Användarvisningsbild
PB71
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:04, 16-01-2008
Ort: Ryd,Larv, VARA, Skaraborg, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Åkerman H25 nr 0022
Case 1150 Bandlastare
Volvo BM 1641
Scania R144 -01
Scania LA82B -61
Scania LBS 141 -78
Jima minigrävare

Jevlar

#19 » 08:31:37, 22-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle du ha ett sådant stort inläckage av vatten så ska det bolma vitt ur avgaset rejält.

Tror mer på att det är luftfickor som är på väg ur.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

rags (trådstartaren)

#20 » 18:47:37, 03-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu har jag inte kört så mycket men det är nog som ni tror att det är luftfickor. Har bara kört någon timme sedan jag skrev inlägget men jag tycker att det inte försvinner lika mycket kylarvatten längre. Däremot så var jag tvungen att fylla på ett par liter olja i motorn, mer om det kommer nog att komma senare.

Fick ett litet ryck här på eftermiddagen.

Har börjat "påta" lite i trägården
Bild


Saken är bara den att det kommer gäster i morgon som ska komma och grilla. Vi får se vad sambon har att säga om mitt lilla infall. Hnn kommer hem snart efter en dag på jobbet.
Bild

Ska förlänga gräsmattan ett par meter.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rags
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:25, 03-12-2010
Ort: Lindesberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 604
Åkerman H3b

rags (trådstartaren)

#21 » 11:18:21, 06-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det länge sedan jag använde min Åkerman, då jag har hållit på med taket och tyvärr så har man inte så stor nytta av en grävmaskin där.
Men nu har jag grävit ner några gjutrör för att gjuta plint till att stödja upp min entré. Den har ett litet överhäng på cirka en meter som inte är så bra.

Bild


Överhänget
Bild


Bild

Mer info kommer senare.
Användarvisningsbild
rags
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:25, 03-12-2010
Ort: Lindesberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 604
Åkerman H3b

rags (trådstartaren)

#22 » 21:59:18, 29-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej alla glada! Länge sedan det blev en uppdatering, tiden räcker inte till alla gånger. Livet för min H3:a har varit väldigt lungt och stilla sen sist. Inte annvänd många timmar i sommar. Däremot tillräckligt för att ett nytt problem ska uppenbara sig. Denna gång är det turbon som har tackat för sig. Det har börjat droppa olja ifrån insuget där glödstiftet sitter, se bild nedan.

Bild

Mer om turbobyte kommer garanterat senare.

Har även börjat med mitt S45 fäste konvertering. Sitter mekaniskt orginal H3 fäste nu, totalt omöjligt att hitta redskap till. Dessutom passar jag på att montera dit hydrauliskt lås till redskapen (är av naturen lat :P ).

Då jag monterade bort det gamla über glappa fästet så insåg jag att brytlänken (eller vad det nu heter. Se bild nedan) var lite oval, frågan är om man kan svarva ur dom 5mm och lägga in en bussning eller kommer brytlänken att försvagas och gå sönder då?

Bild

Här kommer några byggbilder.

Bild
Detta är fästet som ska monteras. Det är ett SMP fäste som tidigare suttit på en EC55. Det jag ska göra är att göra nya fäst öron då min och den tidigare inte har samma mått.


Bild
Här har jag efter många svordommar och raseriutbott äntligen fått bort ena sidan.


Bild
Då jag inte är kunnig på detta med CAD så tillverkar jag en mall i trä som jag kan ta med mig till de som ska skära ut nya öron.

Så långt har jag kommit i detta nu. Hoppas kunna Hålla er uppdaterad allt eftersom projektet går framåt.
Senast redigerad av rags 11:19:45, 31-12-2011, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rags
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:25, 03-12-2010
Ort: Lindesberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 604
Åkerman H3b

Brynjar

#23 » 22:49:13, 29-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turboen ferdig?? Ryker maskinen voldsomt ut eksosen? drar maskinen dårlig? Er det ikke pakningene på oljrøret til turboen som er lekk da...en tanke bare,så slik ut hos meg også...men det er en H7 da. Turboen blir varm som fy vettu,og det er slike "papirpakninger" der hos meg hvertfall.
Lurt og skifte hvis den er gåen hvertfall så ikke motoroljen blir med innsuget inn i motoren,da blir det balluba... :smile:

Når det gjelder luftlommer i kjølevannet,vet ikke om ekspansjonskaret er bakerst i motoren,til venstre på H3 men om det er det,kjør maskinen med fronten ned i en bakke slik at ekspansjonskaret kommer høgst opp,altså høyere enn motorn. Da skal lufta komme ut... :wink:
Senast redigerad av Brynjar 22:52:48, 29-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

rags (trådstartaren)

#24 » 11:26:04, 31-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte kikat något på själva turbon än. Jag antar bara det värsta så blir man inte allt för besviken om det visar sig att man har rätt. Ska kolla upp detta med oljeröret när jag får tid.

Gott nytt år
/Rags
Användarvisningsbild
rags
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:25, 03-12-2010
Ort: Lindesberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 604
Åkerman H3b

Brynjar

#25 » 12:42:06, 31-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

rags skrev:Jag har inte kikat något på själva turbon än. Jag antar bara det värsta så blir man inte allt för besviken om det visar sig att man har rätt. Ska kolla upp detta med oljeröret när jag får tid.

Gott nytt år
/Rags


For og si det slik...hvis turboen er ferdig så merker du det pårøyk og effekt.... en gammelmotor lekker litt her og derså kan godt være en pakning :smile: fått ut lufta da?
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

rags (trådstartaren)

#26 » 19:55:23, 03-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brynjar skrev:fått ut lufta da?


Ja luftbubblorna är nog borta men han dricker i sig lite vatten i alla fall. Kanske kan höra ihop med turboläckaget, men jag tycker inte att jag kan se någon ökning i motoroljevolym, snarare tvärt om.

Frågar åter igen om någon vet hur man ska fixa brytlänken? Går det att skära upp hålet och lägga i en bussning eller ska man kanske svetsa igen den ovala delen och sedan borra upp till rätt storlek? Finns det någon som har råkat ut för samma som mig?
Vila kan man göra i graven!
Användarvisningsbild
rags
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:25, 03-12-2010
Ort: Lindesberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 604
Åkerman H3b

Håkansson Johan

#27 » 20:54:29, 03-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsa o borra är nog att föredra.
Är du händig med svets o roterande fil så funkar de med.
Håkansson Johan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:36, 10-02-2010
Ort: N.Ö. Skåne
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c nc
Neuson 6003
Scania T93 växlare
Volvo BM 4500
Case 1455XL
Möre växlarvagn 12/14

Brynjar

#28 » 21:18:56, 03-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

rags skrev:
Brynjar skrev:fått ut lufta da?


Ja luftbubblorna är nog borta men han dricker i sig lite vatten i alla fall. Kanske kan höra ihop med turboläckaget, men jag tycker inte att jag kan se någon ökning i motoroljevolym, snarare tvärt om.

Frågar åter igen om någon vet hur man ska fixa brytlänken? Går det att skära upp hålet och lägga i en bussning eller ska man kanske svetsa igen den ovala delen och sedan borra upp till rätt storlek? Finns det någon som har råkat ut för samma som mig?


motoroljenivået går fort ned,altså bruker mye olje? kan bety mye rart.... sett om nivået på pumpegiret holder seg? Vannet kan jo "fordampe" hvis du har en liten lekkasje her og der. Det er trykk i systemet,ikke sikkert "lekkasjene" kommer før motoren er varm. Er det indre lekkasje får du som skum i oljen og du merker på oljen etter kjøring t den er tynn og litt vannaktig...
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

rags (trådstartaren)

#29 » 13:44:36, 07-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nog hittat mitt lilla oljeproblem.

Bild
I väntan på delar till fästet så passade jag på att dissikera turbon. Det var som jag trode, det läcker igenom olja till insuget. I övrigt verkar turbon i gott skick, inge glapp åt något håll.

Ska nu ta och lyfta på toppen och se om packningen är hel. Kanske kan jag hitta var kylarvattnet tar vägen också. Men innan jag börjar riva vill jag gärna ha tag i åtragningsmomenten till toppen, finns det någon som vet detta? Motorn ifråga är en volvo penta TD31ACE.
Vila kan man göra i graven!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rags
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:25, 03-12-2010
Ort: Lindesberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 604
Åkerman H3b

Brynjar

#30 » 14:56:57, 07-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viftene ser hele ut og det ikke er glapp i lager så er det jo bare helt topp :thummar: er som regel en tetning som går på turboen.

Er toppen løftet av nå? Se over om det er sprekker i blokk o.l men det har du vel kontroll på :grin:
Tror ikke det er så mye galt med motoren jeg,olje vil den jo bruke litt av,gammel motor.

Her er bra sider du kan kikke på,sprengskisser og info om volvo penta motorer. Jeg brukte disse sidene når jeg overhalte min TD61ace. http://www.marinepartseurope.com/en/vol ... 42050.aspx
http://www.volvopentashop.com/MulderMot ... %2F7742050

Men momentene er noe almeboda vet,de selger overhalkit og har alle momenter. Googlet litt men fant ikke noe særlig,mente det sto en plass på Pentasidene men.....
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Urum och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se