Jag tänkte att jag skulle dela med mig av min h3:as " liv och leverne".
Ropade in maskinen osedd på auktion den 2011-01-11. Fick hem den ett par veckor senare. Vid första anblick såg den fin ut, men gick man lite mer på djupet så insåg jag att det fanns en del att göra med den. Bla, Oljelekage mellan svängmotor och broms, elen behövde en översyn, stort glapp i skopinfästningen, glapp i bomvridningen, fuktar lite vid varje hydraulkolv på maskinen mm.
En liten film från när han lastas av från transporten
Det första jag tog tag i var elen. Det hängde bland annat en tråd på utsidan av maskinen från instrumentpanelen i hytten och bak till motorns kopplingslåda. Efter lite detektivarbete visade det sig vara från startknappen till startmotorn. Efter ytterligare lite detektivarbete så kom jag fram till att det var det startreläet som var kass. Skickade efter nya och bytte samtliga relän i maskinen och vips så hoppade flera saker igång som inte fungerat tidigare bla belysningen.
Innan jag kunde börja med något seriöst mekande så ville jag ha tak över huvudet så jag byggde helt enkelt ett skärmtak som jag kunde parkera i. Spela in en liten film när jag gräver ner plintarna i marken. OBS! när ni tittar på filmen så ha då i åtanke att jag bara har ca 3timmar bakom spakarna i en grävmaskin någonsin, så det går lite ryckigt och ruffigt.
Grävning
Ringde sedan till Älmeboda maskinservice (riktigt trevliga grabbar att ha och göra med) efter ett service kit plus lite annat smått och gått. Efter bara ett par dagar kom det ett paket med min beställning.
Först ut blev att montera gasfjädrarna på motorhuven.
Det var inte många kvar.
Efter lite skruvande och skärande med vinkelslip så fick jag gasfjädrarna på plats.
Plockade sedan bort svängmotorn och bytte några o-ringar och en packbox. Om själva arbetet har jag väl inte så mycket att säga det mesta går att läsa här:Ska det vara olja här?
Jag har monterat tillbaka allt och väntar för tillfället på ny hydraulolja, så mer kommer inom kort..