Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

startmotorproblem EW150C

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

Bushnell (trådstartaren)

#1 » 22:47:32, 18-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått lite problem med min EW150C. Den har gått 8500 timmar.
Den startar inte, på grund av att startmotorn ej går runt.
Det "klickar" bara baktill ifrån motorrummet såvitt jag kan bedöma när man vrider på startnyckeln.

Det började i maj, då hände det första gången. Maskinen var då lite varmkörd. Jag vred och vred och efter en halvtimme så slog startmotorn till och maskinen startade. I förra veckan var det samma problem igen när maskinen var varm. Men på kvällen slog startmotorn till och jag kunde avsluta det som skulle göras och sedan köra hem till gårdsplanen för reparation.

Nu står den där den står, nu snurrar inte startmotorn alls trots ihärdiga försök. Batterierna är sedan förra våren, spänningen ligger enligt multimetern på 12,6 volt. Maskinen startar alltid direkt om bara startmotorn snurrar.

Hur löser man detta problem?
Jag gissar att startmotorn får renoveras?
Eller är det utbytessystem?
Hur tar man loss den, underifrån eller ovanifrån? Måste man ta bort något för att komma åt? Planerar ändå att byta oljesumpspackning, så tråget ska ändå tas bort hade jag tänkt.
Vägled mig lite är ni snälla.
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



Anton

#2 » 04:41:03, 19-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ställ överdelen på tvären mot undervagn om du får motorn igång engångtill. Annars får du inte bort tråget. Startmotorn går ta bort uppifrån med lite gymp övningar. Knyt ett rep rund startmotorn för att lyfta upp sen 3 muttrar har lossats.
Glöm ej lossa batterikabeln.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Bushnell (trådstartaren)

#3 » 23:13:24, 19-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jobbat med att plocka bort tråg och startmotor idag, gick rätt så bra. Startmotorn sitter med tre muttrar, nyckelvidd 15. De två översta muttrarna togs bort från ovan, den understa genom att först demontera tråget och då blev startmotorn lätt åtkomlig, tog ut den underifrån.

Ska lämna in startmotorn på renovering imorgon, kuggarna är fina såvitt jag kan bedöma.

Vid återmontering av tråget är det några frågor:
Hur hårt ska skruvarna i tråget dras? Krävs momentnyckel?
Jag gissar att trågskruvarna ska efterdras? Hur länge/mycket ska man köra? En halvtimme på full effekt?

Fick även syn på att hydraulcylindern till styrningen läcker hydraulolja, mer jobb. Hur tar man loss den egentligen? Vad händer om man lossar slangarna till denna hydraulcylinder? Rinner det ut 100 liter hydraulolja eller endast en skvätt? Kan man stänga någon kran? Behöver styrsystemet luftas sedan?
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Bushnell (trådstartaren)

#4 » 10:45:03, 20-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi uppdaterar med lite foton.
Startmotorn är en dyr rackare, OIE ska ha 8000 kr + moms, Lantmännen 5499 kr plus moms mot att jag ger dem min gamla startmotor. Det kostar att ligga på topp!
Jag misstänker att det är pga av att startmotorn är cylinderformad av utrymmesskäl? Den är lite spelill känns det som, jämfört med en traktor.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

mackee

#5 » 22:44:39, 11-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte min för ca 2 år sedan, samma problem på den. Fick tag på en hos Älmeboda ( beg) för 1500kr.
Jag lossade luftfilterhuset och avgassystemet från turbon till ljuddämparen så lyfte jag startmotorn uppåt ist för att plocka tråget.
mackee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:18, 07-06-2009
Ort: Blekinge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW 180c
Neuson 6003
Valtra n111
Paus sl 655

Janson1

#6 » 07:05:47, 12-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite sent svar kanske... Jag tror inte du behöver tänka på att efterdra tråget. är det m6 eller m8 & motsvarande så 15-20 Nm om det inte finns nån manual för detta. Jag tror det bara kommer en större skvätt ur slangarna till styrningen då det är en pump minst innan, men ha alltid stoppluggar eller sådana gula gummimorötter redo. Vid problem kan man ta en våtdammsugare och sätta fast i oljepåfyllningshålet under tiden man tar loss.
Du kanske redan fixat allt och det bara funkar?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Anton

#7 » 08:16:05, 12-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vanlig dammsugare är helt OK.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Bushnell (trådstartaren)

#8 » 08:35:57, 12-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering:
Startmotorn är monterad, liksom oljetråget. Har dock bara provkört ca 5 minuter och konstaterat att det verkar vara tätt.
Oljetråget sitter med M6-skruvar, man vet aldrig, jag ska känna på dem efter att ha kört ett litet slag, jag har dålig erfarenhet från en Opel Ascona som jag inte efterdrog oljetråget på, och den började läcka med den nya packningen ganska snart, så det vart ogjort arbete. Har det väl börjar läcka räcker det inte att efterdra, är min erfarenhet.
Så långt allt väl, alltså.

Styrkolven vart mer komplicerad, jag insåg min begränsning dock och tog ut Swecon som tog loss kolvstången på ca 1 timme genom att värma och greja.
Den visade sig vara krökt, man kan se ett märke i den.
Det värsta är att jag för mitt liv inte kan komma på när det hände??
Mekanikern trodde att det kan ha varit ett tag men packningen gav upp nu som först, eventuellt redan när jag köpte maskinen förtvå år sedan. Jag är osäker.
En begagnad kolvstång och nya tätningar har inhandlats från Älmeboda, väntar på montering idag eller senast på fredag.

1 person gillar det här inlägget.
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

ErikPetersson

#9 » 10:42:24, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Lånar denna tråden och frågar hur man får loss oljetråget på 150C? Har tagit bort alla skruvar, oljefilter och hyraulslangen som går under tråget utan att lyckas.
Vore tacksamt med något tips.
Mvh
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Bushnell (trådstartaren)

#10 » 15:04:37, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röret med oljestickan ska bort också.
Men om tråget sitter hårt fast skulle jag rekommendera lite brytning med bräckjärn och knackning. Vill minnas att det nätt och jämt gick att föra tråget genom hålet i bottenplåtarna som är under motorn. Hydraulslangen under tråget behövde jag inte lossa alls.
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

ErikPetersson

#11 » 19:19:22, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det löste sig igår redan ;) Hade skruvat bort oljrstickan och tryckt upp den en bit men visade sig att den trillat ned i hålet igen och det var den som höll emot och djävlades. Kanske gått bra med slangen på plats här med. Tack för info i vilket fall!
Klart man av och till kör utan skor, ibland behövs det ju stövlar.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Denberg

#12 » 21:07:00, 30-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån där började jag min karriär i

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Denberg
 


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se