Sida 1 av 3

Nu är den här. H14BLC

InläggPostat: 18:36:55, 23-07-2015
av Iliit
Hej alla på forumet. Ja nu är den här H14 BLC-NC 1989, anlände ikväll :grin: . Har sökt efter en Åkerman i ungefär ett par års tid. En h7c eller en H10b är väl vad jag sökte efter i början. Men dom flesta jag varit och tittat på har varit i för dåligt skick eller på tok för dyra. Såå H14 togs med i alternativen. Och då fanns det vettiga alternativ till en rimlig slant. Någon instruktionsbok eller annan dokumentation kom ej med. Är det någon på forumet som kan sälja en instruktionsbok, och eventuellt en verkstadshandbok till denna maskin? Reg numret är 3924.
Mvh Jörgen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Nu är den här. H14BLC

InläggPostat: 19:42:50, 23-07-2015
av Davids Trädvård
Grattis, det var en rejäl grävare !

Re: Nu är den här. H14BLC

InläggPostat: 19:54:57, 23-07-2015
av Iliit
Tack. Jo visst är det.
16.600 timmar. Men till sin ålder är den i relativt gott skick. Elen verkar fungera något så bra. Och det är det minsta problemet för min del, skulle jag tro, eftersom el-branschen är mitt yrke sedan många år.
Inga läckagen vad ja hittat. ÄNNU.... Motorn verkar pigg och mullrar på med ett skönt muller. Som bara en åkerman har :smile:
En av pumparna är bytt för ca 500 timmar sedan. Mycket pigg och responsiv i hydrauliken för att vara en så gammal maskin. :smile:

Re: Nu är den här. H14BLC

InläggPostat: 17:27:36, 25-07-2015
av MlsLantbrukstjänst
Kolla med Anton här på forumet. Han har lite instruktionsböcker å dyligt att köpa :grin:
Å grattis till en riktig klenod! Hoppas du får många trevliga timmar i hytten..Å lite mekande kommer de nog bli, men de är rätt så trevligt det med!

Re: Nu är den här. H14BLC

InläggPostat: 09:06:37, 26-07-2015
av borre
Grattis till pärlan!!

Den ser verkligen fin ut och att ha " new comfort" dekalen klistrad, det är stil :-)
Lycka till!!

Re: Nu är den här. H14BLC

InläggPostat: 09:57:13, 26-07-2015
av LeifAndersson
borre skrev:Grattis till pärlan!!

Den ser verkligen fin ut och att ha " new comfort" dekalen klistrad, det är stil :-)
Lycka till!!


Dekalen går att klara sig utan, men har man en gång stiftat bekantskap med en NC så är det svårt att trivas i en "gammelhytt"!
NC hytten är stil på riktigt! Men tyvärr som jag sade tidigare helt vanebildande! Sätter man sig i en tidigare hytt sedan man stiftat bekantskap med NC känns det som man förts 20 år tillbaka i tiden.
Steget när NC lanserades var nog det största i Åkermans historia sedan hydraulgrävarna lanserades. Själva maskinerna är sig rätt lika men i en NC lutar man sig behagligt tillbaka som i TV fåtöljen ungefär och händerna faller bekvämt ned på spakarna. Saknar H7c fortfarande efter 15 år! Visst har modernare maskiner utvecklats mycket, men just den känslan att kliva ur en oerhört risig H9 och sätta sig i en fin H7c NC som trailern lämnat av mitt i skogen glömmer jag aldrig, tror inte jag ens tittade efter H9:an när den försvann på skogsvägen, jag bara satt i H7:an och njöt! En liknande maskinkänsla har jag bara upplevt en gång tidigare och det var när jag lämnade en Scania140 som jag egentligen aldrig tyckte om och fick åka iväg med en helt ny 141! Båda dessa gånger kände man obeskrivlig sann välmåga! :thumme:

Re: Nu är den här. H14BLC

InläggPostat: 10:02:45, 26-07-2015
av Michael Meier
LeifAndersson skrev: .... Dekalen går att klara sig utan, men har man en gång stiftat bekantskap med en NC så är det svårt att trivas i en "gammelhytt"!


:) tydligen inte ensam om det fenomenet.

Re: Nu är den här. H14BLC

InläggPostat: 12:07:22, 26-07-2015
av Iliit
Tackar, tackar. Jag skall höra efter med Anton, om han skulle ha nån dokumentation till H14B.
Har blivit litet testande och prövande under helgen. Brorsan grabb är dock den som suttit mest bakom spakarna.
Det är han som syns på fotona. Otroligt hur snabbt dom unga lär sej. Men roligt är det.
Kraft finns det verkligen så det räcker. Tvättade den grundligt med hetvattentvätten på fredag.
Maskinen är helt torr. Inga läckagen nånstans.... Några små el-problem, bla högerspak vagg-brytare fungerar ej.
Ej heller givaren för bränsletanken. Men det skall fixas. Larvkedjorna är ok.
Denna har lång undervagn, känns stabilt. Finns det några nackdelar med lång undervagn?
Jörgen.

Re: Nu är den här. H14BLC

InläggPostat: 14:34:13, 26-07-2015
av Martin.Eriksson
Brytaren på högerspak är ju flytläge så de lär du ju fixa för flytläge är ett måste :-) bränslemätarn är typ standard att dom inte funkar..

Re: Nu är den här. H14BLC

InläggPostat: 14:34:59, 26-07-2015
av Martin.Eriksson
Och ne bara fördelar med lång undervagn..

Re: Nu är den här. H14BLC

InläggPostat: 22:23:44, 11-12-2015
av Iliit
Bild
En solig december fredag. Nu åker den iväg till verkstaden. För att bli grundligt servad över vintern.



Bild
Bild
Bild
Bild

Jag tyckte att verkstan var stor.... :grin:
En hel del jobb skall utföras i vinter. Till en början skall allting tvättas
Sedan skall Svängväxeln lyftas ur, och servas noggrant. Osv, osv, osv.
Jobben kommer att göras när det finns tid över.Och det finns det inte så mycket av.
Men kanske det blir litet lugnare med det "riktiga" arbetet på vårvintern. :smile:

Re: Nu är den här. H14BLC

InläggPostat: 22:35:29, 11-12-2015
av Grisen
Livet är orättvist :aaargh: , tänk att ha en sån verkstad :buga: . Åkerman klarar jag mig utan :vissla:

Re: Nu är den här. H14BLC

InläggPostat: 21:52:11, 16-11-2017
av Iliit
Nytt snabbfäste, NTP20 / B20 kanske?..
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Nu är den här. H14BLC

InläggPostat: 22:47:42, 16-11-2017
av Martin.Eriksson
B27 hoppas ja.. B20 är på tok för klent åt en H14 :smile:
Vad har du gjort på tänderna?

Re: Nu är den här. H14BLC

InläggPostat: 08:30:55, 17-11-2017
av Iliit
Javist B27 är det. :smile: På tänderna har den förra ägaren svetsat typ slit lappar. Jag svetsade en plan skiva på allting, som jag nu brände bort.
Ser verkligen en aning lappat ut... :grin: Byter ut dem nån gång.