Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Köpa H9B regnr 0925 ?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

Huvva (trådstartaren)

#1 » 01:09:54, 31-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är mitt första inlägg här. Har följt forumet en längre tid och är imponerad av all den kunskap ni har här och så vänligt delar med er av. Därför hoppas jag på råd inför mitt eventuella inköp av en H9B.
Jag tycker att jag behöver en bandgrävare till mitt lilla torp, stenplockning, rensa diken, plocka stubbar, bryta en enklare traktorväg i skogen, ja det finns hur mycket jobb som helst enligt mig, min kära fru delar inte min uppfattning där.
Har längtat efter en grävmaskin sen jag lämnade sandlådan, är 58 idag. Köper jag en grävmaskin vill jag gräva och inte tillbringa den mesta tiden med reparationer. Inga reparationer och maskin för max 75000kr kanske inte är så lätt att hitta.
Har tittat på ett objekt 2 gånger nu, första gången startade den inte, fel på bränslepumpen enligt ägaren. Andra gången tog jag med mig 20l diesel och slang direkt ner i dunken från bränslepumpen, (bilden visar 5l dunk som ägaren kopplat till). Efter luftning och startgashjälp startade motorn. Provkörde hydrauliken och bom, skaft, skopa fungerade samt planeringsskopan gick vrida åt båda hållen. Bommen sjönk ganska fort om den lämnades uppe. Blev ett ganska stort oljeläckage i ventilblocket bakom hytten. Mellan blocket och plattan där dom röda plasthuvarna sitter (bild). Har läst i nån tråd att det ska bytas o-ringar, så det borde jag klara av. Motorn ska vara bytt, har inte hittat någon typbetäckning på den än. Diselpumpen är märkt med PES6MW100/320 RS5, ska enligt ägaren inte vara rätt pump. Elen är tvivelaktig ingen lampa tänds på instrumentpanelen när tändningen slås på. Tyvärr hann jag inte kolla så mycket, 20l diesel räckte bara för 20 minuters körning, endast pröva funktioner inget tungt grävjobb!! 80l/h måste vara något fel! Har enligt uppgift ej använts på 4 år men ska vara startad varje år. Jag behöver råd, tror mig fixa elen och enklare reparationer. Törs jag köpa denna maskin för 60 000+moms. Har ni andra tips på vad jag ska kolla, ska göra ett besök till helgen igen. Bifogar några bilder på underverket.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Huvva
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:33, 12-11-2012
Ort: Strömsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra



Turbodiesel

#2 » 06:11:43, 31-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan svara på bränslefrågan:

Att bränslet försvinner ur dunken i en rasande fart betyder inte att det är borta, utan huvudparten skickas till ordinarie tank med returledningen som du ser parallellt med sugledningen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Huvva (trådstartaren)

#3 » 09:14:07, 31-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för förklaringen, känner mig lite dum, men är man amatör så....
Tur att det finns proffs som är hjälpsamma.
Nu känns det bättre inför nästa besök och provkörning till helgen.
Huvva
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:33, 12-11-2012
Ort: Strömsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra

mattias.rosander

#4 » 21:42:23, 31-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sålde precis en h9b från -79. Elen var bättre, där var inte något större oljeläckage annars rättså lik denna maskinen. Däremot är där bättre drivlänkar på denna, mina var rätt slut. Det är enkelt att byta o-ringarna.
Ang priset. Om jag säger såhär... Jag sålde tydligen för billigt :)
mattias.rosander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:49:16, 04-10-2009

Huvva (trådstartaren)

#5 » 21:59:37, 31-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för informationen, då kan det vara läge att försöka pruta :klia:
Huvva
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:33, 12-11-2012
Ort: Strömsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra

Anton

#6 » 23:59:13, 31-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alldels för mycket pengar för en sån misshandlad maskin. Elen är hemmabygge. Sölig och dant. Om den åtminstone vart tvättad för att kunna se elendet bättre. Jag vet att en Åkerman står högt i kurs. Kolla oljenivåerna i sväng och larvväxlarna. Hur är glappet i aggregatet? Är det en fordonsmotor och fordonsinsprutningspump monterad?
Kolla hellre om du hittar en bättre maskin.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Huvva (trådstartaren)

#7 » 00:57:57, 01-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer att titta på maskinen mera nyktert nästa gång, men den står bara 25km från mig och vill ha begäret finns. Ska kolla oljenivåer, glapp och motortyp nästa besök. Kanske ska jag överge den om inte priset minskar rejält.
Huvva
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:33, 12-11-2012
Ort: Strömsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra

Norpan1

#8 » 20:06:32, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har under nästan hela sommarn försökt sålt en av mina H10:or 87:a i mycket bra skick, där det var bara att vrida på nyckeln å sätta igång å jobb, å den fick ja sålt för 80+m
Så ja skulle aldrig ge 60 för den där.


Bild
Norpan1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:10, 02-11-2011
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Lännen 8600E rälsburen
MRT 2540 rälsburen
Huddig 1260B
Åkerman H10B

Huvva (trådstartaren)

#9 » 23:16:27, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blir maskinen jag tittar på en riktig rishög i jämförelse.
Har fått uppgifter om motorn som sitter i H9:an. Det är en TD60A (*071*18722)
Betyder det att det är en fordonsmotor ?
Har det någon betydelse om det är en fordonsmotor eller industrimotor, det blir aldrig några 8-timmars pass med maskinen.
Huvva
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:33, 12-11-2012
Ort: Strömsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra

Anton

#10 » 23:23:12, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

TD 60A är en fordonsmotor från penta omgjord till industrimotor. Den har en annorlunda insprutningspump reglerar bättre på konstandgas än en fordonspump.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Huvva (trådstartaren)

#11 » 23:25:52, 03-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det ingen nackdel med denna motor i H9:an då?
Huvva
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:33, 12-11-2012
Ort: Strömsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se