Här har jag visst varit lite dålig på att uppdatera.
Nu har det hänt lite
iaf.
Pumparna är ompackade och återmonterade, verkar fungera som dom ska också.
Köpte en "remskiveavdragare" på biltema som passade perfekt att dra av dreven med.
Såhär såg axeln ut, lite spårig där tätningarna ligger men chansade på att det håller tätt ändå.
Har för mig att jag sett någon bild eller beskrivning här på maskinisten där tätningarna ligger tvärtom, mot varandra?
Jag återmonterade iaf. så som det satt innan.
Såhär ser det ut nu, nya slangar kostade jag på också. Dom gamla var fransiga och ev. oljesprut på något hett vid motorn vill jag undvika...
Beställde en
handpump från älmeboda också, 600:- tycker jag det var värt!
Maskinens garage verkar ha varit under en ek tidigare... Fullt med förmultnade löv, kvistar och kottar i hela maskinen.
Tack o lov verkar det mesta ha klarat sig hyffsat, det enda jag var lite orolig för var oljekylet där dom nedre rören stått fuktigt och rostat. Här har jag plockat ur kylet för att tvätta och lägga på lite ny färg.
Blåste av kylet med en hetvattentvätt jag lyckades ropa in på auktion, fantastiskt vad 150 gradigt vatten kan göra!!
Och här är det återmonterat med ny färg på. Nästan rätt kulör iaf... Dom lyckades inte läsa av helt rätt i färgaffärn. Någon som har rätt färgkod ? Har letat och sökt men inte lyckats hitta den.
Alla oljor och filter är bytta förutom i larvväxeln (heter det så?) Där var nivåpluggarna helt runda inuti så får skaffa nya innan dessa lossas.
Upptäckte också att plåten över larvmotorerna låg helt lös så passade på att lyfta på den, där var minsann helt fullt med hårdpackad sand och sten..
Såg knappt slangarna i skiten.
Kröp in under maskinen och kollade vid centrumgenomgången, där sitter en plåt som det ser ut som det ska vara
luft 5-10cm på vardera sida om, fick upp handen på ett ställe men resten är täckt av stenhård sand/grus!!
Blir det alltid såhär eller vad har tidigare ägare gjort egentligen??