Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Min största leksak någonsin, en Åkerman H10b -89

149 inlägg • Sida 4 av 10
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

Martin.Eriksson

#46 » 10:08:15, 15-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

petterekman skrev:
Martin.Eriksson skrev:Såhär har ja min kamera och skärm. vartlite lat o satt kameran i hytten då de inte fanns nå å sätta den i där bak. finns ju en till kamera ingång så tänkt köpa en till kamera o sätta där bak så kan man växla mellan å se bakåt eller bakom maskin :smile:


Snyggt!

Satt faktiskt i morse och funderade på om man skulle montera kameran på taket på hytten istället, då jag är osäker på hur vidvinklig kameran jag har är. Är ju nästan bättre att se hela baken halvdetaljerat än att bara se ett avgränsat område i detalj.

Jag har ett flertal kameror liggande hemma från ett jämförande test av billiga backkameror från Ebay som jag gjorde i våras när jag skulle sätta kamera på bilen. Funderade, precis som du, på att använda en till någonstans. Man kan aldrig ha för många! :mrgreen:


Jag hade den här bilden o satt o fundera lite på hur ja skulle ha kameran jag oxå. tanken var ju ha den på taket i så fall men blev inne i hytten men men :cool:
Ja kör mestadels ensam på jobben och tänkte att huvudsaken ja ser om de kommer en bil eller står en traktor, lada träd osv ivägen när ja backar.. och då var tanken att har man en kamera bak så kan man ha den på dom gånger de skulle va nå markgubbar i närheten som det är risk att man har bakom maskin där man inte ser..

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6



petterekman (trådstartaren)

#47 » 10:19:04, 15-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom tråden sprang iväg så fort och mina frågor kanske var lite väl kamouflerade i mitt inlägg så lägger jag in dem igen:

Fråga: Sprickan har grenat iväg åt många olika håll konstaterade jag när jag slipat bort gammal svetslagning. Bör man förstärka skopan i detta område med en annan plåt, eller gör man sig en otjänst då? Läste någon diskussion om reparation av bom tidigare där någon avrådde från förstärkningsbitar då det ändå gärna fortsätter spricka under lagningen och man då måste ta bort förstärkningsplåten för att komma åt.

Fråga: Någon som har tips på bra ställe att ta nyckelström till kamerainstallationen?
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

ja-bond77

#48 » 10:31:25, 15-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man svetsa så bör man väl klara att få det att hålla ihop bättre än de där fågelskitarna. Samtidigt så har ju skopan nån gång varit hel och ändå spruckit så bättre förstärkningar ska nog till för att undvika att det öppnar sig på nytt, det kan ju knappast bli bättre än nytt med bara svetsfogar. Jag skulle nog lagt på ett flatjärn typ 15x100 över mest hela bredden. Men hur är det under själva örat, där kanske sprickan i skoptaket fortsätter?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

BM425

#49 » 11:03:03, 15-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att stoppa en spricka i en plåt måste man borra ett hål någon centimeter från där man ser att sprickan slutar. I sprickans förlängning finns en microskopisk sprickanvisning som kan ge upphov till nya sprickor. Borrar man ett hål så avlastas sprickan från att fortsätta, det kan man sedan svetsa igen. Dåliga svetsar ger också upphov till sprickanvisningar. Svetsa längs med krafterna inte tvärs över dem.

Håller med JA att förstärkningar med ny plåt är på sin plats.

Det är en hel vetenskap med sprickor i stål. Lyssnade en gång på vetenskapens värld på radion om fartyg som kapsejsat i hamn. Det var när man började helsvetsa fartyg istället för att nita ihop plåtarna. Genom svetsarna kunde sprickor fortplanta sig genom hela fartyget.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

2 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

petterekman (trådstartaren)

#50 » 11:14:06, 15-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Kan man svetsa så bör man väl klara att få det att hålla ihop bättre än de där fågelskitarna. Samtidigt så har ju skopan nån gång varit hel och ändå spruckit så bättre förstärkningar ska nog till för att undvika att det öppnar sig på nytt, det kan ju knappast bli bättre än nytt med bara svetsfogar. Jag skulle nog lagt på ett flatjärn typ 15x100 över mest hela bredden. Men hur är det under själva örat, där kanske sprickan i skoptaket fortsätter?


Undertill är det heller inte vackert! Jag har att göra ett tag med den där skopan, helt klart...
Speciellt efter gårdagens session när jag blev varse hur lång tid det tar att bearbeta så jäkla tjock plåt! Aldrig jobbat i såhär grova material förut, man blir ju helt slut.
Bild
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

ja-bond77

#51 » 11:40:00, 15-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet du vad, jag tror det bästa och enklaste lösningen är att skära bort hela övre partiet på skoptaket och lägga in ett ämnesrör från skopgavel till skopgavel och bygga på nya öron och schimsunderlag från det. Ett rör lite grövre än vad skoptaket är tjockt i dagsläget. Typ 150-180mm yD? Gods kring 20mm... Det kanske känns vådligt att skära sönder så mycket men jag tror det är minst jobb med bäst möjlighet att lyckas så det håller i långa loppet om man gör så.

Med "under örat" menade jag där taket vek neråt under hela örats svetsfog alltså. Med tanke på sista bilden verkar det vara en spricka under örat hela vägen uppifrån.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

fretchi

#52 » 11:46:17, 15-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där svetsarna kan inte ha hjälpt mycket :uupps:

Utan att vara något proffs, men med viss erfarenhet av arbete inom konstruktions och verkstadsindustrin, så skulle jag göra som bonn' säger. Risk finns ju att du inte kommer åt att svetsa allt ordentligt eller att materialet är utmattat även vid sidan av sprickan.

Alternativt, om du tycker det blir för mycket jobb, bara fogbereda ordentligt överallt där sprickorna finns, svetsa ihop noggrannt, och sedan vara lite snäll med skopan i fortsättningen. Det håller ju tills det släpper :smile:
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

petterekman (trådstartaren)

#53 » 14:04:28, 15-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Vet du vad, jag tror det bästa och enklaste lösningen är att skära bort hela övre partiet på skoptaket och lägga in ett ämnesrör från skopgavel till skopgavel och bygga på nya öron och schimsunderlag från det. Ett rör lite grövre än vad skoptaket är tjockt i dagsläget. Typ 150-180mm yD? Gods kring 20mm... Det kanske känns vådligt att skära sönder så mycket men jag tror det är minst jobb med bäst möjlighet att lyckas så det håller i långa loppet om man gör så.

Med "under örat" menade jag där taket vek neråt under hela örats svetsfog alltså. Med tanke på sista bilden verkar det vara en spricka under örat hela vägen uppifrån.


Varför måste du svara så som jag misstänkte att du skulle svara? :huh:
Men du har ju helt rätt i det du säger... Jag är bara orolig att det drar iväg kostnadsmässigt. Jag är inget fan av kortsiktigt tänkande, men det blir ju ett sådant jättejobb att jag måste tänka till både två och tre gånger! Det lär ju dra iväg till en 400€ iaf om jag ska ha ett rör och fästöron, schimsunderlag och allt utskuret, eller?

Plus att med mina skärbrännar-icke-skills så kommer det ju kosta flera tusen € i gas! :lmao:
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Martin.Eriksson

#54 » 14:08:49, 15-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror på hur mycket du ska gräva å och material..
Är det inte 8 timmar om dagen i pinnmo så skulle då ja slipa ur och svetsa riktigt så mycket de går sen förstärka med lite plåtar där det behövs och sen köra.. lägg pengarna på en tjälkrok iställe! :smile:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

ja-bond77

#55 » 17:24:30, 17-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här gjorde jag alltså på en skopa jag bytte fäste på, limmade på en färdig B20-platta och förstärkte ungefär som jag sa tidigare. Här är öronen dock i 16mm och egentligen för klena för min maskin. Man bör nog sikta på 20mm öron då man handlar extra fästesplattor.

Bild
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

petterekman (trådstartaren)

#56 » 07:21:33, 19-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjusigt reparerat Ja(mes)-Bond! För min egen del kommer det nog få bli en "fullagning" och köra på det och se hur det håller. För mitt ändamål torde det räcka till, hoppas jag.

Var ute en sväng igår och pillade med lite diverse, och då passade jag på att fota sprickorna i bommen, så här ser de ut:

Den ena sprickan är uppe en liten bit innan bomnocken:
Bild

Den andra sprickan är nere vid basen på bommen:
Bild

Förslag på tillvägagångssätt? Fram med vinkelkapen och göra ett ordentligt dike, stoppborra, och sen svetsa?
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

fretchi

#57 » 07:51:59, 19-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fogbered ordentligt, svetsa igen, slipa jämnt och lägg på en förstärkningsplåt på ovan och undersida bommen?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Ljushuvud

#58 » 15:47:47, 22-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ljushuvud @ [Åkerman] Ljushuvuds H12B. 0908: Svetsat och grävt kanske ger någonting? Eller så kan du redan allt som är gjort där. Men hellre tipsa en gång för mycket än en gång för lite. :-) Jag borde verkligen uppdatera den där tråden... :uupps: Anyway, om du går bakåt i tråden så finns Martin Ringius tips på lagning av sprickor där också, inlägg 80. :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Ljushuvud
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:08:29, 11-07-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B

petterekman (trådstartaren)

#59 » 22:03:06, 06-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Shit, har det redan gått typ 3 veckor sedan jag postade sist? Vart tar tiden vägen?

Nåväl. Har stått ganska stilla på sistone, haft mycket på jobbet och även skruvat på andra grejer. Har fått dit skärmen för backkameran men ännu inte monterat kameran.
Däremot tog jag mig an ett nytt projekt idag. Det är nämligen så att Eivor har haft lite läckage där bak, så att säga...

Bild

Upptäckte detta då hon avgasade friskt in i motorrummet, och när jag plockade bort ljuddämparen upptäckte jag även en ordentlig spricka på andra sidan:

Bild

Efter att ha kapat bort den dåliga plåten, förberett för svetsning och bockat till en ny plåts var det dags att släpa fram MAG:en. Resultatet blev sådär. Jag är ingen erfaren svetsare och under mina 7 år i Göteborg innan jag flyttade hem igen så har jag knappt hållit i ett svetshandtag. Sen var det så himla tunt och känsligt material och när jag labbade mellan två olika strömsteg så tyckte jag att det ena mest lade svetsen utanpå utan genombränning och det andra brände lätt igenom. :ohnej: Nåväl, det duger på en ljuddämpare som ingen ska skärskåda, och förhoppningsvis ska det hålla i några år. :thumme:

Bild

Bild

Hann dock bli så sent innan jag blev klar att det inte blev någon provstart för att se om det blev bra, väntar med spänning till morgondagen!

7 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Jonas A

#60 » 08:45:26, 07-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig tråd. Den där polaren som du dränkte i olja, honom ska du va rädd om, dom växer inte på träd.

3 personer gillar det här inlägget.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se