Ja jäklar ja, nästan två år sedan en ordentlig uppdatering här, det känns hemskt!
Tyvärr gick jag och min sambo isär
ungefär vid den tiden, så det planerade husbygget lades på is. Istället flyttades Eivor till en kompis tomt några kilometer bort, och där har jag under de senaste 18 månaderna lagt ungefär 100 maskintimmar med min käresta!
Mycket av tiden har lagts till att gräva stubbar, frilägga berg, lasta sprängsten från en granntomt och sprida ut samma sprängsten på kompisens tomt, grusande av avställningsytor samt lyfthjälp vid montage av ett enklare förråd på 12x7 meter.
Allt gick till en början bra, timmarna sprang iväg och Eivor kämpade på. Efter att vi lastat all sprängsten under två dagar, cirka 500 kbm, började hon må lite dåligt. Jag satt och larvade en bit för att ta mig till kompisens tomt när jag kände hur det luktade bränd elektronik. Stängde av och hoppade ur och sprang runt maskinen och tittade överallt, men hittade varken rök eller eld. Slog igång tändningen igen och allt verkade fungera, så körde vidare. Konstaterade dock en stund senare att kupéfläkten inte längre fungerade, och misstänkte att det hänt något där. En stund senare slutade även extraljusen fungera, säkringen brann så fort jag slog på lamporna.
Först skulle fläkten felsökas. Bort med stolen och min högtalare, och konstaterade (vilket jag läst tidigare) att Åkerman troligen började bygga hela grävmaskinen med att montera dit fläkten. Jag såg ingen annan väg att komma åt den än att ta fram sticksågen och såga upp en
lucka i plåten. Inte ens med denna lucka var det särskilt lätt att komma åt, men en stund senare och med blodiga händer hade jag fläkten lös. Konstaterade att det hade smält lite i kablarna som ansluter till motstånden för fläkthastigheterna, och att det troligen var detta som luktat bränt när jag körde.
Med fläkten på bordet hemma konstaterade jag att den löpte väldigt dåligt. Skruvade isär allt och putsade upp det och tvättade fläkthjulen, och vid återmontering snurrade den fint igen. Funderade på om man skulle beställa en ny fläkt, men snålade och tänkte att jag provar med denna så länge den funkar.
När fläkten var åtgärdad började jag felsöka lamporna, vilket inte visade sig vara så lätt... Så fort man slog på lamporna så gick säkringen, men jag kunde tjuvkoppla förbi reläena och köra belysningen forcerat genom att bygla med
kabel från ingång på reläplatsen till
utgång på reläplatsen. Problemet var alltså när jag använde knappen. Började mäta upp brytare, kablar från brytare till kretskort, och kretskortet, och blev egentligen inte särskilt mycket klokare. Misstänkte länge att kretskortet börjat ärga mellan skikten (något jag läste om här på forumet) och att något jordfel uppstått...
Efter många timmar så upptäckte jag, minns dock inte riktigt hur, att problemet var kopplat till bakbelysningen på maskinen. Och inte arbetsljuset då, utan positionsljuset som sitter i ramen. Gick bak och tittade på ljuset (dessa har aldrig fungerat, de har varit trasiga sen inköp) och konstaterade att plus i armaturen låg an mot ramen och kortslöt allt. Suck, efter alla timmar man funderat över problemet och så var det något så enkelt! Nåväl, jag var glad att det var så enkelt och att inte kretskortet var dåligt.
När detta var fixat och jag skulle fortsätta gräva tyckte jag att skopan kändes VÄLDIGT racklig. Visst, fästöronen i snabbfästet var lite glappa från början, men nu var det helt galet glappt! Plockade loss snabbfästet och konstaterade att av det ena länklagret fanns ingenting kvar och fästörat var nu några centimeter för stort, och det andra lagret var sprucket samt fästörat glappt.
Då reparation av detta övergick mina kunskaper och resurser hade jag en bekant att fixa det åt mig. Han svarvade och svetsade och byggde, och ett tag senare hade jag ett nyrenoverat
snabbfäste i mina händer! Nu var Eivor lite mindre glapp, vilket gjorde mig ännu mer sugen på att försöka åtgärda alla glapp, men jag insåg hur mycket det skulle kosta och sköt det på framtiden...
Med det renoverade snabbfästet på plats fortsatte jag jobba, men efter att tag märkte jag att det lilla läckaget mellan hydraulpumpar och pumpväxellåda (har alltid fyllt långsamt) nu blivit ett stort
läckage! Vid koll av växellådsnivå svämmade det över, och så såg det ut efter varje körning - ingen höjdare.
Så det var bara att bita ihop och göra som jag alltid gjort. Läsa några eminenta trådar här på maskinisten för råd och självförtroende-boost, beställa delar från Älmeboda, och sen skita ner sig som aldrig förr.
Plockade bort alla tre pumpar och släpade dem till garaget för genomgång. Så vitt mina oerfarna ögon kunde se fanns där inga större fel. Tätningsytorna på axlarna hade lite beläggning på sig (gammal
tätning?), men efter lätt övergång med fint sandpapper tyckte jag att ytorna såg tillräckligt fina ut för att kunna användas. Fick ihop pumparna utan missöden, men höll på att bli knäpp när de skulle återmonteras då det inte var så lätt att ensam försöka lyfta dessa 50-kilos klumpar (?) på plats! Till slut var allt på plats, och sen dess har nivån i växellådan hållits konstant.
Efter det har det inte hänt så mycket. När jag var nere i Göteborg en
sväng och hälsade på vänner så passade jag på att åka ner till Frillesås och köpa några nya underrullar då jag hade några som satt fast, så de byttes utan bekymmer. Jag var nog lite spänd när bultarna skulle loss, var nästan övertygad om att de skulle sitta fastrostade och gå av. Men tji fick jag - alla bultar släppte så fint!
För någon vecka sedan fraktade vi återigen tillbaka Eivor till min tomt då jag och min nya sambo ska börja med vårt husbygge, och då passade jag på att prova spänna larverna med min nyinköpta smörj-adapter - döm om min förvåning när det funkade! Med tanke på hur igensatta vissa smörjnipplar på grävaggregatet varit förutsatte jag att det aldrig skulle gå att pressa i fett i larvspännarna, men de fungerade alldeles utmärkt!
Det enda som kvarstår just nu är att byta tätningar i framförallt skopkolven för den läcker som ett såll, och sedan i bomkolven som också börjat droppa lite av sig. Har beställt grejerna från Älmeboda och hoppas få dem innan helgen, annars får det bli ett påskjobb. Och som vanligt har man ju hittat flera trådar med bra information här på forumet, så det ska nog gå som en dans att byta dessa!
Med tanke på att jag nu har Eivor mera "hemmavid" och kommer börja med husbygge, så kommer det säkert bli högre tempo på uppdateringarna igen. Flera missöden och reparationer är väl att räkna med när
timräknare får gå i högre takt än tidigare!