Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Min största leksak någonsin, en Åkerman H10b -89

149 inlägg • Sida 7 av 10
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

petterekman (trådstartaren)

#91 » 13:22:02, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare en liten statusuppdatering.

I helgen, när Eivor vaknat till liv efter elhaveriet, så passade jag på att fortsätta med mitt oljebytesprojekt.

Började att tömma ur båda larvväxlarna, och fyllde på med fräsch olja som hade fått stå några timmar i bastun så den var lättflytande och mysig.

Därefter började jag tömma ur svängväxeln och svängmotorn. Och svängväxeln alltså, där var det inte mysigt. Först kom ingen olja, för det var bara tjockt klet i hålet. Men efter en stund började det komma, och med ett armeringsjärn vispade jag runt och fick ut mer och mer och klet och mer och mer olja. När väl allt som behagade komma ut kommit ut så skruvade jag i pluggen igen och fyllde på med en 15 liter brännolja. Tänkte att det skulle få stå i någon dag och gotta till sig så tömmer jag ur det och fyller på med olja därefter.

Svängmotorn tömde dock ur fint, och oljan i pumpväxeln var riktigt fräsch. Värsta oljan hittills var helt klart oljan i larvväxlarna...

Sakta men säkert!

3 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89



Martin.Eriksson

#92 » 13:33:24, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bara som ett tips om du tycker de är bökigt å fylla oljan så skaffa/låna en sån här fatpump :smile:

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

petterekman (trådstartaren)

#93 » 14:16:14, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:bara som ett tips om du tycker de är bökigt å fylla oljan så skaffa/låna en sån här fatpump :smile:


Ja jag såg att du använde en sådan på bilden du postade här i min tråd tidigare, så jag köpte en sådan i helgen och använde till just detta. Fenomenal grej! Men jag valde ändå att köra oljan i bastun så det skulle bli ännu lättare att veva i den. Man är väl lat... :bira:

3 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Martin.Eriksson

#94 » 14:27:24, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:-)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

petterekman (trådstartaren)

#95 » 10:08:17, 27-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår hann jag en sväng via Eivor efter jobbet och dränerade ur svängkransen som jag hade hällt 15 liter brännolja i för några dagar sedan. Det kom en riktigt härlig blandning ur, så jag tror att brännoljan gjorde lite nytta i att få med sig gammal olja ut!

Så nu är alla oljor förutom hydrauloljan bytta. Det enda som kvarstår nu i oljeväg är byte av hydrauloljefiltren, dock är det inte riktigt läge nu känner jag med rådande väderlek... :sad:

4 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

petterekman (trådstartaren)

#96 » 23:16:18, 07-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för ett nytt inlägg nu då!

Det har inte skruvats något alls på länge nu. Det mesta som jag haft för avsikt att göra är numera gjort, så nu används hon faktiskt till att gräva med! Kan ni fatta? :huh:
Så, här följer en post med enbart actionbilder!

Det började med att jag hade en kompis på besök som är hyfsat van vid att köra minigrävare (utan hytt), och han hade buskul. Han körde i några timmar och jag åkte med och snackade skit.

Bild
Bild

När vi var "klara" (vi gjorde marken lite lättare att ta sig fram över med traktor och släp sen när vi ska flytta lite massor senare) såg det ut som ett slagfält. Är så himla mycket sten i marken att det ser bedrövligt ut när man börjar krafsa på ytan. :razz:

Bild

Sen kom tjejen på besök från Göteborg och fick provspaka lite. Och vilken talang! Är tjejer generellt sett bättre än killar när det kommer till att köra grävmaskin? Min tjej är verkligen ingen som kan något om att köra fordon eller att använda joysticks, men hon körde bättre än alla mina kompisar som aldrig heller kört grävmaskin.

Bild

Och här är från ikväll när jag höll på att gräva bort det sista av en gammal husgrund som stod på tomten. (Gammal som i "murar bestående av staplade stenar täckta i betong")

Bild

En annan kväll när jag höll på att gräva så såg jag plötsligt något som glimmade till i mörkret...

Bild1

Vad kunde då detta vara?

Jo, polarens ena katt som är sjukt sällskaplig och nyfiken av sig. :bira:

Bild
Bild

18 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

petterekman (trådstartaren)

#97 » 23:20:12, 07-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och så en snabb fråga:

När jag gräver nu så brukar jag ligga på ungefär 1500rpm, vilket känns lagom för min skicklighetsnivå då jag ganska ofta kan köra med fulla spakutslag. Men då undrar jag, ska maskinen sucka lite när man gräver? Ibland suckar den ända ner mot 1100rpm när jag kör släntskopan full med sand, och ibland suckar den till ganska bra även när jag jobbar utan att ha något i skopan. Tex om jag svänger samtidigt som jag tiltar skopan och kör bom/sticka/skopa.

Någon som kommer ihåg på rak arm vilka funktioner man ska kunna köra samtidigt utan att påverka varandra? Larvar jag är det ju inte lönt att försöka köra vare sig bom, sticka eller skopa tycker jag. Svängen funkar dock fint.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Martin.Eriksson

#98 » 00:15:44, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En pump driver ju svängen och slänthydrauliken sen dom andra två resten. Min kan sucka rejält om man tex lyfter å svänger..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Anton

#99 » 12:40:47, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

P1 sväng och extra, P2 skaft på lågfart och höger larvmotor, P3 bom och skopa på lågfart och vänster larvmotor. Sen kan man koppla ihop 3 pumpar över en magnetventil.
På högfart är 2 pumpar ihopkopplad bom,skaft,skopa. på högfart larvning är 3 pumpar ihopkopplad.
Vid 3 pumpsystem är 3 pumpar ihop på grävning. Vid larvning på lågfart måste 3dje pumpen tas ifrån.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

petterekman (trådstartaren)

#100 » 10:48:02, 19-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jösses så tiden springer iväg! Snart en och en halv månad sedan jag postade något sist... Skyller på för mycket att göra!

Har inte blivit så mycket fixande på Eivor på sistone, däremot har det blivit mera körande.
Grävde bland annat en stor grop på ett hörn av tomten för att se hur marken såg ut (och för att det är kul att gräva). En halvmeter stenblandad jord först, sen en meter mo (tror jag? Sand som ser ut som lera, men är sand), därefter en dryg meter fast lera, och sen till min förvåning så blev det vääääldigt lös lera, verkligen geggigt! Blev lite orolig om det var en massa sådant där under, men det visade sig snabbt att det bara var 5-10cm med sånt och därefter var det berggrund. Min teori är att vatten som rinner ner i marken lägger sig ovanpå berggrunden och gör de närmsta centimetrarna väldigt lättflytande?

Bild

En annan dag stötte jag på lite tråkigheter. Höll på och jobbade med släntskopan när jag plötsligt tyckte det såg konstigt ut. Då hade gängorna i ändan av axeln gått av jäms med axeln, vilket fick till följd att axeln glidit ur ena fästörat på skopan och skopan hängde då i endast det bakre fästörat. Detta ledde till att släntfästet krökt sig lite grann.

Nu behöver jag alltså fixa axeln, och där är min tanke att man svarvar av den lilla stumpen gängor som är kvar, och borrar in och sätter invändiga gängor och kör med bult istället. Alternativet är att göra en helt ny axel, och det känns lite onödigt?
Sen tänkte jag skära bort förstärkningstrianglarna, försöka böja tillbaka fästet till 90 grader, och svetsa dit nya tringlar. Tror det blir svårt att böja tillbaka det så det blir vinkelrätt annars. Tittar man för övrigt på svetsfogarna där det nu spruckit så ser det ut som att det är svetsat en gång redan. Undrar om något liknande hänt förut och det böjt sig, och att man då bara pressat ihop och svetsat vilket gett en hel del spänningar i svetsfogen?

Bild

Bild

Nåväl. Detta missöde lämnade mig skoplös då djupskopan stått och väntat på svetsning. Jag bedömde djupskopan som lättare att laga, så då satt jag i mörkret några kvällar och brände upp en halv låda elektroder, men nu jäklar är den i skick! :hurra:

Bild

I förrgår kväll satt jag hemma hos kompisen (min ständige vapendragare som tex. krälat i hydraulolja för min skull) och tyckte att det vore kul att få lite bättre ljud i Eivor, högtalarna som sitter i spelar skitdåligt när man drar upp volymen så pass att man hör något när man jobbar. Så man får ha en volym som gör att man bara hör något i bakgrunden...

Jag frågade vad jag borde skaffa för högtalare, och då kläcker han ur sig: "Men för tusan, jag har ju ett par 6.5-or liggande i garderoben sen flera år tillbaka! Och MDF finns i garaget, och lim, och skruv, och dämpmaterial, och högtalartyg..."

Så, efter lite googlande på lådstorlek för 6.5-or, snabb titt i Eivor över var projekt Högtalarlåda igång igår.
Byggde en låda som passar in mellan ventilationskanalerna som går upp i bakre väggen, och höjd upp till förvaringsfickorna. Blev klar med lådan så när som på klädseln igår, men telefonen dog halvvägs, så har inga bilder på hur den blev att se ut. Den är dock provmonterad, och det spelar bra mycket bättre än de helt söndermurkna högtalare som satt i från början! :thummar:

Bild

Bild

Kompletterar med fler bilder på bygget när jag varit ut nästa gång!

Sist och slutligen så kommer en härlig bruksbild från när en kompis grävde lite samtidigt som jag eldade ris på tomten.

Bild

9 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Martin.Eriksson

#101 » 17:31:43, 19-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja spika ihop en liten låda med två 6x9 å två 6.5 förut till min. Bra ljud är ett måste :-D

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

petterekman (trådstartaren)

#102 » 18:04:42, 19-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Ja spika ihop en liten låda med två 6x9 å två 6.5 förut till min. Bra ljud är ett måste :-D

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Haha! Jag som tyckte jag var superseriös och att jag säkert har en av de mer välljudande Åkermannarna, så kommer du direkt och tar ner mig på jorden... :snow:
Jag funderade på om jag skulle klämma in en 8" sub också, men tänkte "NEJ Petter. Rimliga gränser, rimliga gränser..." för det är så himla lätt hänt att det drar iväg. Skulle jag ha mycket pengar så skulle jag inte ha några pengar... För jag hade snabbt plöjt ner allt i en totalrenovering. :cool:

2 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Martin.Eriksson

#103 » 20:20:50, 19-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

petterekman (trådstartaren)

#104 » 09:36:12, 20-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:https://www.youtube.com/watch?v=-vilIJgZBYg
https://www.youtube.com/watch?v=xqcYHZ6K3iM
https://www.youtube.com/watch?v=22WxcdtmfWM
Några gamla filmer när ja just kopplat in det :mrgreen:


Har du inga bilder så man får se hur du gjort? Syns ju bara lite grann på filmen!
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Martin.Eriksson

#105 » 09:49:02, 20-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan kolla när ja kommer hem senare idag men tror inte ja har nån direkt bra bild. Är ju bara en låda med två 6x9 sen som en liten till låda ovanpå med 6.5 i. Varken snyggt eller rätt byggt men fort gick det!

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se