De senaste åren har mitt kompisgäng firat nyår hos kompisen jag har tomten bredvid (och som jag skruvar mycket med), och detta brukar ge roliga resultat.
2015 köpte kompisen en billig bil som hade något mindre fel i avsikt att laga och sälja med vinst. Bilen fixades och skulle så småningom säljas, men sen kom nyår...
Efter tolvslaget var grabbarna i gänget ute och filosoferade, och någon blev då nyfiken på hur långt den här bilen från slutet av 80-talet egentligen kunde varva. Med ägarens välsignelse startades den, och efter säkert 10-20 sekunders varmgång (jag var inne så vet inte exakt...) stampades gasen i botten. Den stackars lilla radfyran plågades upp till någonstans närmare 9500 rpm (rödmarkering vid 6000 vill jag minnas, och mätaren tog väl slut vid 7000) en gång. Detta kom dock inte på film, så orden
"En gång till så vi får upp det på Insta!" yttrades av någon. Bilen varvades ännu en gång upp till
ungefär 9500 rpm, och sen gick den inte så bra länge. En
ventil hade slagit i kolven, så på nyårsdagen revs motorn för att inspektera skadorna. För att göra en lång historia kortare så fixades bilen till och såldes, om än inte längre med så stor vinst som hade gjorts utan denna varvning...
Nåväl, vad har nu detta med Åkerman att göra tänker ni? Jo, det var nämligen så att eftersom jag inte skulle vara med detta nyår, så skojade jag om att jag kanske skulle ta bort nyckeln ur Eivor, så att ingen går ut och råkar köra skopan genom polarens garage, eller så.
När nyår väl kom så stod dock Eivor på min tomt, långt från något att skada, så jag lät nyckeln ligga kvar.
På nyårsafton ringer en kompis på mobilen, och låter lite ångerfull... "Du, vi skulle ut och köra lite med Eivor, och då trillade slutröret och skopan loss!"
Hmm...
Det hela var dock inte så farligt. Slutröret var sprucket vid gaveln när jag köpte maskinen, och jag svetsade detta (finns kanske i början av denna tråd) vilket dock endast ledde till att det började spricka runt svetsarna. Så, inget oväntat att röret skulle fara förr eller senare. Och att skopan trillade loss misstänker jag beror på att de letat efter lamporna genom att trycka på typ alla knappar, och att skoplåsknappen på huvudpanelen inte återfjädrat (den är lite seg vintertid) så när de varit och pillat på den lilla panelen har de lyckats få loss skoplåset.
Så till detta inläggs huvudsyfte, redovisa lindrig
renovering av ljuddämparen!
Så här såg gaveln ut till att börja med:
Började med att kapa bort gaveln för att se vad som fanns där under. Där fanns ett tomrum ner till en mellangavel och ett perforerat rör som var i ganska risigt skick. Plockade ut dessa och kom ner till själva labyrinten:
Min teori här är att avgaser kommer in genom det övre röret (det går rätt ut genom anslutningsgaveln), vänder i detta utrymme och går ner igen genom det nedre röret för att sedan vända i ett annat utrymme vid anslutningsgaveln och sedan gå upp genom mittenröret.
Hursomhelst, tog lite perforerad plåt och gjorde ett nytt perforerat rör som jag svetsade fast i det konade mellanröret och mellangaveln:
Därefter mallade jag ut en ny
gavel i kartong som jag sedan förde över på en 3mm plåt och kapade till:
Använde mig sedan av lite tunnare plåt och gjorde ett nytt
anslutningsrör till själva slutröret. För att avgaserna skulle komma ut rätt väg så gjorde jag detta rör koniskt så att det precis passade utanpå det perforerade röret i ena ändan och runt slutröret i andra ändan.
Här är grejerna på plats och hålrummet har fyllts med dämpull. Jag vet faktiskt inte om det är ull här original, det känns dock rimligt då jag annars inte ser vitsen med det perforerade röret, och så tyckte jag att jag såg lite små rester av ull runt kanten där gaveln var pressad. Och eftersom man inte är 15 längre och inte tycker att mycket ljud = supergrymt så tänkte jag att lite dämpull inte kan skada!
Därefter helsvetsade jag dit gaveln och monterade.
Resultatet tycker jag blev klockrent! Tycker faktiskt att hon blev en aning tystare, men det kan likväl vara placebo.
För materialkostnader på hela 25€ tyckte jag att det var en ganska överkomlig fix. Kollade aldrig vad en begagnad dämpare skulle kostat på Älmeboda, men garanterat mer.