Så, nu har jag äntligen lite tid att skriva ett inlägg här!
Som sagt så har maskinen stått ett bra tag innan mitt förvärv, åtminstone 2-3 år utan någon kärlek. Till en början stod den i ett grustag där någon roat sig med att skjuta sönder båda vindrutorna, så prio ett när jag fick hem den var att fixa nya.
Plockade bort rutorna och städade ur hytten ordentligt. Eftersom den stått utan vindrutor ett bra tag har det regnat in en del på golvet, vilket lett till att ventilationskanalerna samt utblåsen nere vid rutan börjat fyllas med vatten. Skruvade bort underplåten under hyttgolvet och tog bort utblåsen samt kanalerna och ut rann en hel del vatten. Mums!
Här var det städdags. Våttorkade alla ytor i hytten, och konstaterade att New Comfort-hytten säkerligen må ha väldigt bra komfort för att gräva, men jag kände mig som en ormmänniska när jag böjde och bände mig själv runt i hytten för att komma åt i alla skrymslen! Med på bilden fastnade även släntskopan med 1700mm brett skär som kom med på köpet. Är i helt okej skick, lite sprickor här och var men inget man inte kan bränna ihop igen!
Sätet har också sett sina bästa dagar kan man lugnt säga. Hade tänkt plocka ur det ur maskinen och låta min mor ta sig an att sy ett nytt överdrag till det samt till armstöden.
Därefter plockade jag ur batterierna och började städa batteriutrymmet. Fy tysan vad smuts! Med en spackelspade skrapade jag ur två sådana hinkar med
svart gegga. Nästa steg blir att dränka in hela utrymmet med något bra avfettningsmedel och tvätta ur. Det verkar läcka diesel någonstans då man kör för det blev ganska blött på golvet under batterierna och därifrån rann det ut genom ett hål och ner på bandet. Tänker mig att det är trevligare att leta läcka sen när det är någorlunda rent.
Och där är jag nu. Kommande steg utan någon prioritetsordning:
-Byta nivåröret för
hydraulolja då det gamla är helt av på flera ställen (nytt rör inköpt)
-Tvätta hela maskinen
-Fixa nya slangar och snabbkopplingar mellan
bom och
skopa för släntfunktionen
-Hitta och åtgärda de
läckage som finns
-Byta alla oljor och filter samt byta kylarvätska
-Eventuellt byta kylarvätskebehållare då den gamla verkar läcka men vara tätad med silvertejp. Inget stort fan av sådana lösningar!
För övrigt, tack för alla bra kommentarer om skoplåset! Ska fara ut och försöka ge mig på det någon kväll.
Och så vill jag lyfta frågan igen om någon hade bra tips på hur man får lös larvlänkar som kärvat fast?