Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Min största leksak någonsin, en Åkerman H10b -89

149 inlägg • Sida 1 av 10
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

petterekman (trådstartaren)

#1 » 12:29:17, 07-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis flyttat hem till lilla Åland efter 7 år i Göteborg, och ska nu bygga hus. Och ett bra hus behöver en bra grund, och en för att få en bra grund behöver man en grävmaskin! Därför införskaffade jag mig en Åkerman H10b -89, Reg. Nr 3456, och igår fick jag äntligen hem den! Eller ja, hem och hem, den står på min kompis tomt tills byggandet drar igång på allvar... :shake_hands:

Då maskinen stått oanvänd i många år så finns det en del att göra. Ska byta alla oljor och filter, byta båda framrutorna (som blivit sönderskjutna när den stått i ett grustag), den har lite små läckor här och var som behöver åtgärdas, osv. osv. Det finns att göra helt enkelt! Men, under mina 7 år i Göteborg har jag suktat efter ett projekt, så jag är bara glad att ha något att sätta tänderna i! :hurra:

Höll på hela kvällen igår, men återkommer med bilder från det senare när jag inte sitter på jobbet. Tills dess får ni njuta av denna bild:

Bild

32 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89



petterekman (trådstartaren)

#2 » 07:53:21, 08-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruvade hela kvällen igår, så hann tyvärr inte med någon uppdatering om vad som hänt, däremot tänkte jag nu ställa några frågor som jag hoppas kunna få hjälp med!

1. Vilka varv ska maskinen egentligen gå på? Maxeffekt är ju vid 2100 rpm, och ger jag full gas på gasreglaget så går den inte högre än ca. 1200rpm, och via fuel misern går den upp till ca 1600rpm.

EDIT: Ser nu i motorvarvtalskompendiet att TD61A i min maskin ska ha ett rusvarv på 2260 och effektvarv på 2100, samt tomgång på 600. Måste ju röra sig om en justeringsfråga, för min går ner under 600 på tomgång och har aldrig varit i närheten av 2000 varv på fullgas. Hur justerar jag detta?

2. Jag får inte upp snabbfästet, vad kan jag försöka med? Hela paketet där slangarna går in (röda cirkeln) rör sig någon centimeter upp när man öppnar låset, och någon centimeter ner när man stänger, men inget annat händer. Den indikerar på panelen att låset är öppet, men oavsett hur mycket jag försökt vika in skopan, ruskat, slagit och bänt med järnspett där jag ritat in det gula spettet, så släpper det inte.

Bild

3. Länkar i larverna som fastnat, se bild, hur får man lös dessa? Våld, värme, 5-56?

Bild
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Anton

#3 » 10:31:23, 08-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna snabbfäste: Skopan i ändläge inåt snabbfäste röd och vickar med skopan om den inte lossna då. Men det är pump 3 som hjälper till.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Martin.Eriksson

#4 » 15:23:25, 08-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lås upp låset vik in skopan fullt och ut med armen fullt sen håll på skopa in och dunka skopa i backen så släpper de nog..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

OLA56

#5 » 19:08:03, 08-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett b20 fäste kan jobba sig fast utav helvete. Det ligger servo tryck hela tiden på låssidan. Har kilen och kroken exakt samma vinkel är det stor yta som har jobbat sig fast.

Ett tips.
Sträck ut aggregatet och öppna "töm skopan" -brytkolven indragen. Skopskäret mot marken
Öppna fästet.
Tryck med brytkolven - Då får du fullt öppningstryck- och kanske lite "glapp" så låsningen släpper.
Eventuellt måste man ha några personer där ute, en med slägga och en med ett ordentligt rundjärn + rörtång.
När låsningen släpper - lås fästet (annars tappar du skopan).
Vik in och lossa skopan normalt.

När du fåt loss skopan:
Ett annat tips är att lossa skopan minst en gång per dag - då "hinner" den inte fästet jobba sig fast.

Ola56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

OLA56

#6 » 19:16:59, 08-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får även gratulera till ett bra köp. En H10B är ett säkert köp. Sköter man med oljebyten - går de hur länge som helst.

En svaghet:
På stickan, stickkolvsinfästningen sitter det svetsat "en ring" på insidan, bägge sidor (för att ge bulten bättre anliggning). I svetsen på ringen kan de börja spricka. Sprickan börjar inifrån. Titta på insidan. När du ser sprickan på utsidan, börjar det bli bråttom.

Ola 56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

petterekman (trådstartaren)

#7 » 16:36:49, 10-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, nu har jag äntligen lite tid att skriva ett inlägg här!

Som sagt så har maskinen stått ett bra tag innan mitt förvärv, åtminstone 2-3 år utan någon kärlek. Till en början stod den i ett grustag där någon roat sig med att skjuta sönder båda vindrutorna, så prio ett när jag fick hem den var att fixa nya.

Plockade bort rutorna och städade ur hytten ordentligt. Eftersom den stått utan vindrutor ett bra tag har det regnat in en del på golvet, vilket lett till att ventilationskanalerna samt utblåsen nere vid rutan börjat fyllas med vatten. Skruvade bort underplåten under hyttgolvet och tog bort utblåsen samt kanalerna och ut rann en hel del vatten. Mums!

Bild

Bild

Här var det städdags. Våttorkade alla ytor i hytten, och konstaterade att New Comfort-hytten säkerligen må ha väldigt bra komfort för att gräva, men jag kände mig som en ormmänniska när jag böjde och bände mig själv runt i hytten för att komma åt i alla skrymslen! Med på bilden fastnade även släntskopan med 1700mm brett skär som kom med på köpet. Är i helt okej skick, lite sprickor här och var men inget man inte kan bränna ihop igen!

Bild

Sätet har också sett sina bästa dagar kan man lugnt säga. Hade tänkt plocka ur det ur maskinen och låta min mor ta sig an att sy ett nytt överdrag till det samt till armstöden.

Bild

Därefter plockade jag ur batterierna och började städa batteriutrymmet. Fy tysan vad smuts! Med en spackelspade skrapade jag ur två sådana hinkar med svart gegga. Nästa steg blir att dränka in hela utrymmet med något bra avfettningsmedel och tvätta ur. Det verkar läcka diesel någonstans då man kör för det blev ganska blött på golvet under batterierna och därifrån rann det ut genom ett hål och ner på bandet. Tänker mig att det är trevligare att leta läcka sen när det är någorlunda rent.

Bild

Och där är jag nu. Kommande steg utan någon prioritetsordning:

-Byta nivåröret för hydraulolja då det gamla är helt av på flera ställen (nytt rör inköpt)
-Tvätta hela maskinen
-Fixa nya slangar och snabbkopplingar mellan bom och skopa för släntfunktionen
-Hitta och åtgärda de läckage som finns
-Byta alla oljor och filter samt byta kylarvätska
-Eventuellt byta kylarvätskebehållare då den gamla verkar läcka men vara tätad med silvertejp. Inget stort fan av sådana lösningar!

För övrigt, tack för alla bra kommentarer om skoplåset! Ska fara ut och försöka ge mig på det någon kväll.

Och så vill jag lyfta frågan igen om någon hade bra tips på hur man får lös larvlänkar som kärvat fast?

10 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

ja-bond77

#8 » 16:47:09, 10-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bara att larva runt lite på hårt/stenigt underlag? Kul att följa rustandet!
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Martin.Eriksson

#9 » 17:15:42, 10-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har väl haft lite tur ändå att dom "bara" skjutit på den och inte bryte sönder allt i hytten osv..
Såg att dina armstöd är obefintliga och det hade ja å förut men finns nya att köpa hos älmeboda faktiskt. är lite skönare med mjuka kuddar än plywood :mrgreen:
angående larven så är de väl som bond säger att testa o larva på nå hårt och härja så kanske de släpper...
:driver:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

petterekman (trådstartaren)

#10 » 22:44:18, 11-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla kloka råd! Att larva runt på hårt underlag låter ju inte alls dumt, har inte larvat mer än cirka 7m när jag provkörde maskinen för några månader sedan så det blir ju en perfekt ursäkt för att köra! :cool:

Idag ringde glasmästaren och sade att han hade gjort färdigt mina rutor. 100€ för den nedre och 170€ för den övre tyckte jag var lindrigt med tanke på pris på nya rutor! Tyvärr hade ju den nedre rutan varit helt slut, och när han måttade dit en ny ruta efter ramen så hade rutan kunnat vara lite större och "spänt ut" ramen lite. Som det blev nu så är det nätt och jämt att det högra låset fäster bakom låsklacken, men men, det är petitesser!

Hade även köpt en ny list runt hela hålet, så den monterades också.

Bild

Vilken skillnad! Så billigt och enkelt, och ett sådant lyft.

Började även skruva bort det trasiga nivåröret för hydrauloljan, men hann inte så långt innan kvällen tog slut. Fortsättning följer!

7 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Martin.Eriksson

#11 » 01:23:03, 12-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min är det nånting som inte stämmer för ja har satt i ny ruta en par gånger och öppnar man rutan typ 3 gånger så pajar den sen. Känns lagom kul så ja tröttnade å köpte en margard i ställe. Nu kan man släppa stenar på varann utan o va orolig :-D

Skickat från min SM-T113 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

petterekman (trådstartaren)

#12 » 07:03:23, 12-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:På min är det nånting som inte stämmer för ja har satt i ny ruta en par gånger och öppnar man rutan typ 3 gånger så pajar den sen. Känns lagom kul så ja tröttnade å köpte en margard i ställe. Nu kan man släppa stenar på varann utan o va orolig :-D

Skickat från min SM-T113 via Tapatalk


Shit vad tråkigt! Menar du övre eller undre rutan?
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Anton

#13 » 08:48:07, 12-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den övre rutan är en känslig sak. Kolla att de övre låsen klickar alltid in. Likaså i öppet läge ska låsanordningen alltid var korrekt. Bäst att inte öppna alls.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Martin.Eriksson

#14 » 11:43:44, 12-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp den övre, när man stängde den så vart de massa sprickor nere i nederkant mot hörnen..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

petterekman (trådstartaren)

#15 » 08:52:43, 13-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi börjar med leken "finn ett fel":

Bild

Vad kan det vara? Jo, skopan är lös! :thummar:
Jag provade Martin.Erikssons tips om att sträcka ut, bryta in, och dunka skopan i marken. Och dunka. Och DUNKA. Och dunka ännu hårdare. Och ÄNNU hårdare. Och till slut ropade min kompis "Nu släppte det!"
Precis som med det mesta på dessa maskiner så upplever jag det som att jag ska ta i precis så mycket som jag tycker känns bekvämt och rimligt, och så tar man i ungefär det dubbla, då blir det bra! :klia:

Därefter felsöktes bränsleläckaget i batteriutrymmet, och det visade sig ganska snabbt på slangen från bränslekranen...

Bild

Även om det endast var i böjen närmast kranen som slangen var dålig så bestämde jag mig för att dra ut hela och byta den istället för att skarva. Hade varit dumsnålt annars.
Upptäckte i samma veva att returslangen var ganska dålig, så den fick också komma loss. Passade även på att ta bort tankningsslangarna, ska se vad nya sådana kostar för de har sett bättre dagar! Inte för att jag vet om jag kommer använda dem, men jag gillar att ha grejer i skick.

Bild

Och sist och slutligen en bild på motorrummet. Kollade med Älmeboda om de hade ny kylarvätskebehållare, och den kostade drygt 1000+moms, eventuellt hade de begagnad för 500+moms. Blir nog att satsa på en begagnad då.

Bild

Konstaterade även att fyra av underrullarna står stilla. En är duktig nersliten, de andra vet jag inte om går att rädda. Såg i någon annan tråd att Frillesås Bil&Traktor hade hyfsat billiga rullar, ska se om det går att få tag på här på Åland annars.

7 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se