Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Gasolvärmaren i en h12b

24 inlägg • Sida 2 av 2
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

Klapaucius (trådstartaren)

#16 » 00:27:03, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är självcirkulation. Jag antar att flödet borde räcka, kommer inte just nu ihåg hur mycket tryckreduceringsventilen ger. Har dock inte hittat nån information om hurudan ventil man borde anskaffa. Pannan vet ju inte vad det finns i andra ändan på slangen. Jag måste kolla om kompisens tia har nån info på ventilen angående flöde. Trycket är 0,5-2bar på den, min ventil går ju från 0-2bar...
En reglerbar ventil till en flaska med skruv på sidan kostar mellan 60-100€ så de är relativt värdefulla då man inte riktigt vet om den fungerar eller inte!

Jag skall lite kolla om det står nåt om modellen på min panna.
Även om den inte verkar värma optimalt just nu så startar maskinen ändå jätte bra med bara den värmen den ger nu. Skulle ändå gärna se den fungera så som den skall!
Användarvisningsbild
Klapaucius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:43, 17-08-2016
Ort: Nådendal, Vallis gratiae
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B
Hough payloader H25
Massey-Fergusson 148



Anton

#17 » 00:44:42, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ingen instruktionsbok på värmaren?
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Dexxas

#18 » 08:53:08, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med www.fogas.se dom har reservdelar och sprängskiss till din primus 2420,antagligen säljer dom reduceringsventiler med rätt tryck för den.....
Annars finns det olika munstycken till själva brännaren att välja mellan beroende på gastyp/tryck....

Mvh/Dexx
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Anders Westerberg

#19 » 13:57:29, 24-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gått igenom mina gamla pappershögar från Primus, och tänk vad man kan hitta, sånt som man har förträngt under alla år. Anledningen är väl alla svordomar man uttalat under åren över Primuspannorna.
När jag verkligen ransakar mitt minne så är det så att jag har haft en sån här panna stående i något hörn, vet inte om jag har kvar den.

I mina papper finns 2400, 2440 och 2460 pannorna med inbyggnadstips, felsökning, funktion mm. Jag borde verkligen få in detta i Downloads, vete fanken hur jag ska bära mig åt, får väl börja med att skaffa en skanner.

Red.ventilerna som hör till 2400-serien är ställbara, 60-120 kPa. I inbyggnadsbeskrivningarna finns det med slangbrottsventil också.

Artikelnumren jag har är Primus egna.

Med "Svensk" P.O.L utvändig gänggång på ventilen art.nr 85 95 01
Med Finsk, Tysk mm. invändig gänggång på ventilen art.nr 86 13 01

Kikade in på Fogas hemsida som hastigast, det finns ett antal justerbara ventiler, men vet inte vad som blir rätt såhär på rak arm.

Mvh Anders
Anders Westerberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:21:46, 27-10-2016
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#20 » 17:13:03, 24-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat så inte hela värmaren är full med rostavlagringar, det blir knappt någon cirkulation genom den när motorn går, så det brukar samlas en hel del gott i den.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Klapaucius (trådstartaren)

#21 » 22:00:00, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu slutade pannan och fungera helt och hållet tidigare på hösten. Tog loss pannan men har inte hunnit debugga. Sitter här med grunkan på vardagsrumsborder (eller egentligen i kabinetten). Nu har jag öppnat den och kommit ungefärligen underfund med hur den fungerar. Is inte öppna gasslangarna så här sent så jag vet inte om termostaterna kanske är kass. Hittade ändå en bild i en annan tråd lite bakom och en snutt till vänster om detta forum på nätet där nån postade en bild på tarran på pannan. Sätter in den här.

Edit. Autocorrect. Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171225/eae9ab110a3cbbc73db3e106ad7a16ef.jpg


Sent from my TA-1053 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Klapaucius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:43, 17-08-2016
Ort: Nådendal, Vallis gratiae
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B
Hough payloader H25
Massey-Fergusson 148

Anton

#22 » 23:34:46, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på PM med din adress så kan du få instruktionen på gasspisen.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Klapaucius (trådstartaren)

#23 » 14:01:51, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja tack det skall jag göra! Jag öppnade, putsade och kollade igen allt på värmaren och den verkar ju nu fungera. Det skall vara ca. 1ohm motstånd över tändstift, eller glödpluggen, vad man nu skall kalla den för. Det visade sig att hänga på glödpluggen hade ett motstånd som överskred 1ohm ganska radikalt. Magnetventilen sitter i serie med glödpluggen så ifall nån av dem är kass så fungerar tändandet inte alls.

Grunkan är ju listig märkte jag. Gasen kommer in via en tryckventil där man bör ha över 0,5bar tryck. Då öppnar sig tryckventil och gasen får strömma. Trycket sluter elkretsen och då får magnetventil/glödpluggpaketet ström. Gasen öppnas i ventilen och pluggen börjar glöda. Gasen tänds då ifall allt är väl.

Det som jag inte klarade av att lista ut var hur gasen stängs ifall den inte tänder. Kommer dock inte säkert ihåg om den stängs men tycker det.
Det verkar finnas egentligen två ventiler i magnetventilen. Den andra slås på på något sätt med hjälp av en annan termostat som följer efter avgasernas temperatur.

Ett intressant projekt igen, man lär sig nåt varje dag.
Det verkar finnas gott om information på campingforum då dessa pannor tycks finnas i husbilar och -vagnar.
Pannan använder 24W då den tänder och en löjlig 0,6W vid bruk! Galet...
BildBild

Sent from my TA-1053 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Klapaucius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:43, 17-08-2016
Ort: Nådendal, Vallis gratiae
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B
Hough payloader H25
Massey-Fergusson 148

stefansmark

#24 » 17:43:55, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gasolvärmare är väldigt strömsnål jämfört med en dieselvärmare som monteras nuförtiden.
Jag vet inte om det blev fel på många gasolvärmare med bränder som resultat eller varför de riktigt försvann.

Fördelen med dieselvärmare är dock att man inte behöver ha någon gasolflaska monterad på maskinen vintertid.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se