Har funderat lite mer på det där hydraulschemat......
Har inte kollat i maskinen än så jag vet var allt sitter. Det är ju kolsvart ute på kvällarna..............
Nu ska vi se om jag fattat det här rätt
Det "traditionella" ventilblocket är ju ersatt med en 4-vägs
ventil. Med en primär och sekundär
slid. Varför den ena är primär/sekundär det har jag inte listat ut ännu, men det är väl förmodligen något i servokretsen. Båda matas av två pumpar, ibland tre, men inte helt parallellt
Säkert någon snillrik uträkning för att få volymerna att stämma. 4-vägarn verkar innehålla chockventiler för alla funktioner utom bom/upp. Vet inte om det är så att slangbrottsventilen fyller funktionen som
chockventil också? Återfyllnadsventilerna verkar sitta i blocket också? Trodde att de var inbyggda i cylindrarna på Åkerman. Förutom på bom/upp, där verkar återfyllnadsventilen sitta i slangbrottsventilen. Primär och sekundär sliderna har dessutom backventiler på trycksidan.
Alltså, det är rätt mycket grejor inblandade i att hålla bommen uppe............
Men, vilka grejor är bara inblandade i att hålla bommen uppe? Utan att ställa till något annat knas i maskinen?
Det är väl egentligen bara bomcylindern och slangbrottsventilen? Om problemet låg längre upp i systemet borde det bli mer knas, kan jag tycka?
Jac skrev:Du har två gånger sagt att cylindern sjunker en bit och stannar sen. Jag vet ingen annan förklaring på det än kass kolvtätning.
Jo, det kanske är så....... Det jag inte riktigt förstår är.........
Jonas Ryrfeldt skrev:Ja, då hänger maskinen kvar. Blickstilla
Anton skrev:Då är det inte det minsta fel på cylindern. Kanske återfyll eller lashållningsventil.
Ja, då borde det väl bli samma fenomen?
MN skrev:Finns det inget enkelt sätt att mäta trycket i cylinders +sida?
Tror inte det, men det är ju det jag skulle vilja göra. Då ger det sig förmodligen ganska fort om cylindern läcker. Ser ju inte så lockande ut att spränga cylindern...............
Men visst, kanske lika bra att fixa cylindern oavsett, så är det gjort........ O tänk va många Maskinisten inlägg det blir när jag ska bygga en egen cylinderbänk för att få isär bomcylindern...........
Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.