Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Ryrfeldt´s EC 230B

195 inlägg • Sida 3 av 13
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#31 » 22:28:20, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

F-n vilken bra grävmaskin 230B är :thummar: Bättre än vad maskinisten är.......... :mrgreen:
Jobbig att planera med sjunkande bom bara....... :vissla:

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker



Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#32 » 17:57:40, 20-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

F-n vilken bra maskin jag köpt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Kan inte höra något visslande i ventilblocket, om det nu var rätt ställe jag lyssnade, när bommen sjönk. Har studerat hydraulschemat lite smått men inte riktigt förstått än..... :klia: Bara att konstatera att Åkerman byggt ett helt fantastiskt hydraul system :buga:
Likt förbannar sjunker bommen fortfarande :mrgreen:

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Anton

#33 » 18:28:34, 20-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade du om du kan lyfta undervgn och släppa spaken? Hänger maskinen kvar är det inget fel på bomcyllen.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#34 » 18:42:28, 20-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, då hänger maskinen kvar. Blickstilla :thummar:

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Anton

#35 » 20:26:57, 20-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det inte det minsta fel på cylindern. Kanske återfyll eller lashållningsventil.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

robin

#36 » 21:57:18, 22-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min lyftkolv sjönk med på min Ec 230b innan detta hände
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
robin
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:35, 07-04-2007
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Min maskinpark består av
Fendt 724 -16
Fendt 826 -11
Fendt 936 -08
Deutz 7250 ttv -16
New Holland TVT190 -04
New Holland Ts125a -05
Case ih 5120 -94
Volvo EC250 D L
Volvoec240bnlc
Volvo Ec 140 DLM
Volvo ec 15
Volvo A25c
Ljungby L12 -02
Ljungby L15 -15
Ljungby L15 -07
Ljungby L18 -07
Slagkraft w17
Scania 124 420 kranbil med växlare
Ösa 8WD ombyggdSupereva -00 med sp451lf
ecolog580b logmax 5 o 6000
valmet 830.3
Tröska Newholland claysson 1530

Turbodiesel

#37 » 22:15:34, 22-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte tidigt på din händelse Robin, såg den på FB för ett bra tag sedan. Otäckt är bara förnamnet..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#38 » 22:38:53, 22-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Du kan få ett hydraulschema av mej.
Anton
Det hade varit intressant att se det schemat. Kommer det på downloads?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#39 » 23:50:55, 22-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin skrev:Min lyftkolv sjönk med på min Ec 230b innan detta hände


Det där såg inget vidare ut. Hur gick det med dig, var min första tanke!

Kan ju givetvis inte utesluta att det inte skulle kunna hända på min maskin men jag tror nog inte riktigt att det är i cylindern felet ligger. Känslan säger mer att det är någon ventil som spökar, men som sagt, inget går att utesluta.

Hydraulschemat är rätt jobbigt....... men det beror väl på att Åkerman hydrauliken är rätt snillrik........ :mrgreen:

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Jac

#40 » 01:45:47, 23-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har två gånger sagt att cylindern sjunker en bit och stannar sen. Jag vet ingen annan förklaring på det än kass kolvtätning.

Turbodiesel skrev:Jag tänkte tidigt på din händelse Robin, såg den på FB för ett bra tag sedan. Otäckt är bara förnamnet..


Robins sprängda cylinder ser bekant ut. Var det inte en Komatsu för några år sedan här på maskinisten som gjorde samma sak? Eller är det minnet som spökar?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MN

#41 » 09:39:55, 23-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det inget enkelt sätt att mäta trycket i cylinders +sida?

Robin: :-O Fy fan säger jag bara! Hoppas det gick bra och att det räckte med nya kalsonger.

MN

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#42 » 20:06:06, 23-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat lite mer på det där hydraulschemat...... :klia: Har inte kollat i maskinen än så jag vet var allt sitter. Det är ju kolsvart ute på kvällarna.............. :uupps:
Nu ska vi se om jag fattat det här rätt :coffee:
Det "traditionella" ventilblocket är ju ersatt med en 4-vägs ventil. Med en primär och sekundär slid. Varför den ena är primär/sekundär det har jag inte listat ut ännu, men det är väl förmodligen något i servokretsen. Båda matas av två pumpar, ibland tre, men inte helt parallellt :klia: Säkert någon snillrik uträkning för att få volymerna att stämma. 4-vägarn verkar innehålla chockventiler för alla funktioner utom bom/upp. Vet inte om det är så att slangbrottsventilen fyller funktionen som chockventil också? Återfyllnadsventilerna verkar sitta i blocket också? Trodde att de var inbyggda i cylindrarna på Åkerman. Förutom på bom/upp, där verkar återfyllnadsventilen sitta i slangbrottsventilen. Primär och sekundär sliderna har dessutom backventiler på trycksidan.
Alltså, det är rätt mycket grejor inblandade i att hålla bommen uppe............ :mrgreen: Men, vilka grejor är bara inblandade i att hålla bommen uppe? Utan att ställa till något annat knas i maskinen?
Det är väl egentligen bara bomcylindern och slangbrottsventilen? Om problemet låg längre upp i systemet borde det bli mer knas, kan jag tycka?

Jac skrev:Du har två gånger sagt att cylindern sjunker en bit och stannar sen. Jag vet ingen annan förklaring på det än kass kolvtätning.


Jo, det kanske är så....... Det jag inte riktigt förstår är.........

Jonas Ryrfeldt skrev:Ja, då hänger maskinen kvar. Blickstilla :thummar:


Anton skrev:Då är det inte det minsta fel på cylindern. Kanske återfyll eller lashållningsventil.


Ja, då borde det väl bli samma fenomen? :klia:

MN skrev:Finns det inget enkelt sätt att mäta trycket i cylinders +sida?


Tror inte det, men det är ju det jag skulle vilja göra. Då ger det sig förmodligen ganska fort om cylindern läcker. Ser ju inte så lockande ut att spränga cylindern............... :svettas:
Men visst, kanske lika bra att fixa cylindern oavsett, så är det gjort........ O tänk va många Maskinisten inlägg det blir när jag ska bygga en egen cylinderbänk för att få isär bomcylindern........... :mrgreen:

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Jac

#43 » 21:19:15, 23-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag menar tätningar kan bete sig lite konstigt ibland, bara läcka åt ena hållet t.ex.

Det går väl rör från stångsidan på cylindern som går över i slang. I den skarven borde det gå fint att montera in ett T med ett mätuttag. Blir det tryck där när cylindern sjunker så vet du hur det ligger till. Eller om man vill slabba lite, montera en kulventil på T kopplingen och öppna och se om det kommer olja när bommen sjunker. Med tanke på säkerhet kanske du kunde parkerat skopan på t.ex. en domkraft därefter öppna kulventilen och sen sänkt domkraften.

Jag antar att där inte är nån chockventil på stångsidan, hade det varit det hade ju inte Robins cylinder spruckit som en grillad korv.
En quick-fix kan ju vara att montera en tryckbegränsningsventil från stångsidan till tank. Den öppnar och släpper ut trycket långt innan cylindern spricker. Det räcker med en liten en (typ 3/8"), den ska ju bara ta hand om oljan som läcker förbi kolven. Då kan du fortsätta gräva utan att oroa dig för cylindersprängning och ta kolvtätningen till våren. Nackdelen är ju att bommen kommer att sjunka helt till backen om det är tungt nog lass i skopan.
http://www.weimer.se/Shop/List/Tryckbegr-ventil/86/1
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Anton

#44 » 10:27:18, 24-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svar till Jac: Varför göra allting komplicerad? Kör bome i topp och mät. Lyft upp undervagn med bomcyl och kolla om den sjunker.
Det är samma tryckbegränsningsventil på skopcyl. Med den kan man köra i botten åt bägge håll.
Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Jac

#45 » 11:56:14, 24-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att lyfta upp undervagnen testar om cylindern läcker åt motsatt håll, inte om den läcker åt sjunkhållet. Det borde vara samma sak och kanske är jag lite paranoid men jag vill helst testa i den riktningen den sjunker.

Att montera ett T med ett mätuttag eller kulventil tycker jag inte är så komplicerat.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se