Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Ryrfeldt´s EC 230B

195 inlägg • Sida 4 av 13
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

robin

#46 » 22:01:10, 28-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonas Ryrfeldt skrev:
robin skrev:Min lyftkolv sjönk med på min Ec 230b innan detta hände


Det där såg inget vidare ut. Hur gick det med dig, var min första tanke!

Kan ju givetvis inte utesluta att det inte skulle kunna hända på min maskin men jag tror nog inte riktigt att det är i cylindern felet ligger. Känslan säger mer att det är någon ventil som spökar, men som sagt, inget går att utesluta.

Hydraulschemat är rätt jobbigt....... men det beror väl på att Åkerman hydrauliken är rätt snillrik........ :mrgreen:

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.



Hej jo det gick bra med mig fick bli en liten runda till akuten och plocka lite glas i ansiktet och få bort all olja i såren tog några veckor så var jag helt återställd var nog mest choken när det hände som sitter kvar. det smal till ganska rejält när det hände jag fick rutan på mig så halva rutan gick bakom mig och andra halvan framför. Peltorlurarna räddade nog mitt ansikte ganska bra då rutan delade sig när den slog i dom dom. Jag mins bara när jag helplötslig stod utanför maskinen och bara skrek av chock bara skrek och skrek visste inte vart jag skulle ta vägen trodde att hela högersidan av ansiktet var sönder då jag var helt genom blöt av all olja och blod rann från huvudet lyckades stanna maskinen och ringa efter hjälp men dom sa att jag sa inget vettigt utan bara skrek hjälp
jag har hört senare av en som bodde någon km bort att hon hörde en rejäl smäll som när ett oljefat exploderar
men som tur var så var maskinen inte så varm när det hände vågar inte tänka på om oljan hade varit riktigt varm :svettas:

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
robin
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:35, 07-04-2007
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Min maskinpark består av
Fendt 724 -16
Fendt 826 -11
Fendt 936 -08
Deutz 7250 ttv -16
New Holland TVT190 -04
New Holland Ts125a -05
Case ih 5120 -94
Volvo EC250 D L
Volvoec240bnlc
Volvo Ec 140 DLM
Volvo ec 15
Volvo A25c
Ljungby L12 -02
Ljungby L15 -15
Ljungby L15 -07
Ljungby L18 -07
Slagkraft w17
Scania 124 420 kranbil med växlare
Ösa 8WD ombyggdSupereva -00 med sp451lf
ecolog580b logmax 5 o 6000
valmet 830.3
Tröska Newholland claysson 1530



Bjørn

#47 » 16:57:22, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin skrev:
Jonas Ryrfeldt skrev:
robin skrev:Min lyftkolv sjönk med på min Ec 230b innan detta hände


Det där såg inget vidare ut. Hur gick det med dig, var min första tanke!

Kan ju givetvis inte utesluta att det inte skulle kunna hända på min maskin men jag tror nog inte riktigt att det är i cylindern felet ligger. Känslan säger mer att det är någon ventil som spökar, men som sagt, inget går att utesluta.

Hydraulschemat är rätt jobbigt....... men det beror väl på att Åkerman hydrauliken är rätt snillrik........ :mrgreen:

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.



Hej jo det gick bra med mig fick bli en liten runda till akuten och plocka lite glas i ansiktet och få bort all olja i såren tog några veckor så var jag helt återställd var nog mest choken när det hände som sitter kvar. det smal till ganska rejält när det hände jag fick rutan på mig så halva rutan gick bakom mig och andra halvan framför. Peltorlurarna räddade nog mitt ansikte ganska bra då rutan delade sig när den slog i dom dom. Jag mins bara när jag helplötslig stod utanför maskinen och bara skrek av chock bara skrek och skrek visste inte vart jag skulle ta vägen trodde att hela högersidan av ansiktet var sönder då jag var helt genom blöt av all olja och blod rann från huvudet lyckades stanna maskinen och ringa efter hjälp men dom sa att jag sa inget vettigt utan bara skrek hjälp
jag har hört senare av en som bodde någon km bort att hon hörde en rejäl smäll som när ett oljefat exploderar
men som tur var så var maskinen inte så varm när det hände vågar inte tänka på om oljan hade varit riktigt varm :svettas:


Vet någon om dette har hendt før, man blir jo litt betenkt.

Bjørn
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Hansborg

#48 » 17:06:50, 30-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min atlas finns det ett slangskydd på slangen som går närmast rutan.

Hemska saker hur det kan gå, en riktig väckarklocka var det!
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

igelkottar

#49 » 11:20:22, 01-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis Hansborg :bira:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#50 » 22:48:46, 10-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom just in efter att skruvat dit nya slangar till bomcylindern. Det är ju trots allt vanligare att slangarna spricker än att cylindern gör det. Sitter ett T-kors med mätnippel på minussidan också :thumme: Återstår att se när det passar sig för provkörning........

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#51 » 22:11:03, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, nu ska vi höra vad förenade Maskinisten tror.......... :skriva2: Var ute o startade upp ECn, bara för att kolla ........ Var ju lite nyfiken :mrgreen: Manometern inkopplad på minussidan av bomcylindern. Så fort jag höjer bommen dyker den till noll. Sänker jag bommen i tomme, dyker den till noll. Lyfter jag undervagnen med bommen sticker den upp till 150-160, sådär, o sjunker sedan......... :ohnej: Lyfter jag bommen o släpper spaken stiger manometern rätt fort i början, lugnar sig något vid 220-230 o stabiliseras vi 245, ungefär......... :ohnej: En lustig detalj är att, sänker jag o släpper spaken, verkar det som att manometern stiger lite långsammare........ :klia: Allt detta med kall hydralik, men det kvittar nog......... Är nog bara att börja skissa på en cylinderbänk........ :mrgreen:

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Jac

#52 » 00:26:05, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt intressant. Var det med stickan utsträckt?

Blir nog att köpa nya tätningar ja.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Bacon

#53 » 19:16:00, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin skrev:Min lyftkolv sjönk med på min Ec 230b innan detta hände
Bild


Hur i hela friden kan detta hända? Vad gjorde du när det small? Beror detta på dålig kolvtätning, det måste väll finnas en chock som öppnar innan cylindern spricker?
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Turbodiesel

#54 » 19:45:18, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen är jag inte säker på att en såpass brutal skada kan åstadkommas av något så enkelt som statiskt övertryck, utan det är nog frågan om "dieseling" alltså att olja innehållande många små luftbubblor tänder/exploderar och skapar ett tryck långt över vad som går att nå med maskinens hjälp. Dessutom mycket fort, och i vissa fall spränger cylinderröret utmed hela dess längd.

Här står några ord om fenomenet, söndertrasade & brända tätningar brukar ibland skyllas på denna effekt. Och jag tror nästan att det är detta (om än i miniatyr) som får hydrauloljan att lukta så karakteristiskt bränt efter en tids drift, speciellt med höga tryck. Alltså att kavitation orsakar en mycket lokal överhettning av oljan. Men det är en högst personlig fundering.

http://www.hydraulicsupermarket.com/blo ... cylinders/
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#55 » 20:08:50, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tanke. pv=nrt där kanske. Förbränning också, det blir jobbigt att räkna på, pass.

Annars är tryck med trasiga tätningar =normaltryck x kolvarean/stångarean. Dubbla trycket är alltså inga problem att få, frågan är vad säkerhetsfaktorn mot sprängning är på ett cylinderrör.
Slangar och kopplingar har en säkerhetsfaktor på 4. Jag tippar på att ett cylinderrör har lägre än så.
Edit: Säkerhetsfaktorn på slangar minskar såklart eftervart som de åldras.
Senast redigerad av Jac 11:07:55, 13-01-2017, redigerad totalt 2 gånger.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Martin.Eriksson

#56 » 21:04:37, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man har ju sett lastväxlar kolvar som sprängts och dom har väl oxå shockventil osv men allt kan hända...
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Jac

#57 » 22:02:01, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske är röret svullet på mitten? Om du kör bomcylindern i topp, vad säger manometern då? Blir det samma resultat?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#58 » 19:03:09, 23-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratade med Magnus på Älmeboda idag. Härlig kille :thummar: Tyckte det var bra att jag äntligen köpt något vettig..........en Åkerman :mrgreen: Tidigare har jag nämligen köpt Åkerman kardaner av honom till min Mega Truck. Kommer väl ett paket nästa vecka skulle jag tro, med lite bra att ha delar, till EC230n. Packningssats till bomcylindern bla. :mrgreen:

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#59 » 21:03:58, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det är lagom storlek på grävmaskinen när det är lämpligt att bygga ställning för att demontera bomcylindern............. :mrgreen:

Bild

Sen var det ju dags att bygga en cylinderbänk............. :mrgreen:

Bild

Jag menar......hur svårt skulle det va............ :mrgreen:

Bild

Nu har vi ju inte sett att den funkar än............ :ohnej: Men om vi nu ska meka Åkerman, då lär vi ha rätt verktyg :thummar: O jag hittade inte något verktyg att plocka isär cylindern med i hela verkstaden, så det var ju bara att sätta igång att tillverka, i sann Maskinist anda............ :vissla:

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

18 personer gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#60 » 21:12:33, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonas Ryrfeldt skrev: O tänk va många Maskinisten inlägg det blir när jag ska bygga en egen cylinderbänk för att få isär bomcylindern........... :mrgreen:


Nu är vi där............. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

6 personer gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se