Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Åkerman H3 TD31 funderingar byte / renovering

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

Fairlane66 (trådstartaren)

#1 » 15:11:38, 02-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Goddag maskinister

Motorn i vår H3B från 89 har börjat gå sämre och sämre och vi börjar närma oss punkten där vi behöver göra något. Den har varit svag i maskinen och behövet rusas ganska mycket för att inte sacka under hela tiden vi ägt maskinen och nu är det än värre. I synnerhet vid larvsväng eller vid tung belastning. Det har börjat läcka ur insprutningspumpen så den är färdig för renovering. Samtidigt har jag läst att oljepumpen ofta är slut efter 10.000 h och vår har gått 9700 h. Jag har varit i kontakt med firma om renovering av Dieselpump men då kommer frågan:

Dieselpump renovering + spridargenomgång ca 15.000 SEK hos Dieselmeken i Aneby
Ny oljepump 10.000 SEK (Dyrt för en oljepump!!)

Då vet jag ändå inte i vilket skick TD31an är för övrigt, och det verkar inte finns foder / renoveringssatser att få tag på. Vi pratar ändå 25.000 på okänd maskin och då är frågan om man inte skulle lägga det på att byta hela motorn istället. Jag har läst på forumet om att det verkade vara vanligt att sätta Ivecomotorer (om jag kommer ihåg rätt) i dem. Vilka motorer är det då man pratar om? Vilka motorer passar bra i H3an och stämmer med varvtal för pumpar mm. Finns det någon motor som passar bolt on mot sprängkåpan? Passar motor från större åkerman typ H5? Finns det kanske någon på forumet som har lämpligt objekt till salu.

Sattes det andra motorer i dem som fabriksrenoveringar i forntiden?

Råd mottages gärna / Mvh Samuel Steen Älmhult
Användarvisningsbild
Fairlane66
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:15, 03-12-2007
Ort: Älmhult
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



MN

#2 » 16:13:03, 02-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

är en motor från skroten "mer känd" än den du har? Tusenlapparna och timmarna flaxar iväg rätt fort när det skall bytas till ngt annat.

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Turbodiesel

#3 » 16:46:06, 02-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insprutningspumpen bör klara sig en bit under de summorna om den bara är hyfsat frisk (ompackning & justering), men är det fastpris som gäller får man ta i.

De här motorerna med specifikt marinursprung har hemskt dyra delar, tyvärr. Vi gjorde en TD40 för bara någon månad sen, men det var inga problem med delar, bara prislappen som var "lite" stor..

H5 har Ivecomotor (8045 har jag för mig), men den är betydligt större i mått & volym, en riktigt bra motor annars.

De H3 vi har haft krävde i stort sett fullgas om det ska funka, och jag tror att det ska vara så.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mimeck

#4 » 17:39:34, 02-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min h3b kräver inte full gas. Det går att gräva på tomgången men det går ju givetvis lite långsammare då.
Vid normal grävning kanske jag har halv gas eller nått. Har inte tänkt på det så noga.
Ungefär samma vid larvning.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#5 » 21:45:14, 02-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du nu funderar på att byta motor så kan man ju köra denna tills den inte går längre kanske? :klia:

renovera dieselpumpen och spridare, sen inge mer. Sen köra på bara. :vissla:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Fairlane66 (trådstartaren)

#6 » 00:36:21, 03-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det är helt rätt att en motor från skroten är ett osäkert kort. Men TD31 verkar ju vara ruskigt ovanlig och svår och dyr att få tag i delar till. Jämför med td70 i vår H12 där man i princip kan beställa grejor på Olsson i Ellös om man skulle vilja. Visst vore det vettigt att ta ner tråg och kolla över skicket innan man gör något över huvud taget. Det vvore suveränt om det fanns någon dussinmotor som suttit i fler maskiner passade bra och gjorde jobbet som vore enklare att hålla igång i framtiden

För dieselpumpen så kostade slitgrejorna mer än 8000 + arbete. Sedan kostade spridarna ett par tusenlappar att kolla.

Vi har ju hittils "kört" den så länge den går men nu läcker det för mycket diesel, sackar för mycket och den ryker så renovering av pump är ett måste för att fortsätta med nuvarande motor. Jag har även lyckats få oljelampan till att glisa lite förra sommaren. Detta var innan jag visste om problemet på td31 oljepumpen. Det var en varm dag efter många timmars körning. Vi monterade då en mekanisk oljetrycksmätare och felet visade sig inte mer. Ok oljetryck.jag har inte haft några problem sen dess så det är väl noja från min sida också och glapp i en kabel.

Finns det några motorer som passar mot h3ans sprängkåpa eller sån tur har man inte? Jag tänker att det måste vara ganska speciella oljetråg i grävmaskiner jämfört med industri / båtmotorer för att smörjning ska fungera i stora lutningar.

en hel drivlina med motor / pumpar från en H5 kanske vore bra att få i maskinen :).
Användarvisningsbild
Fairlane66
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:15, 03-12-2007
Ort: Älmhult
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Martin.Eriksson

#7 » 01:00:54, 03-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Micke satte ju motor från en ec150 i sin.. borde finnas nån tråd om de här..
https://www.youtube.com/watch?v=GzARtbCh2YM
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

bostreem

#8 » 21:14:17, 04-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ser ut att gå på röd diesel h3b:P
bostreem
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:15, 30-04-2011
Ort: Alingsås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkerman H5 -92 nr10
Scania 143H 450 V8 -96 (såld)
Åkerman EC 130 -94 (såld)
Volvo ECR88 -06 (såld)
Åkerman H7nc -91 (såld)


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se