Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Åkerman H3B eller Yanmar Vio 75

22 inlägg • Sida 2 av 2
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

Stridis2

#16 » 14:54:40, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Micke 75 skrev:Specialbyggt plöjningsaggregat för jordvärme plöjning.
Har även orginalaggregat och har snabbkopplingar på alla slangar för snabba byten mellan aggregaten.

Osäker på om jag frågat detta innan, men har den maskinen gått i södra Sverige? Eller är det byggt flera liknande aggregat. Jag såg för många år sedan en sådan maskin stående i en villaträdgård. Hade varit kul att veta om det var din. Kanske även starta en tråd om den. :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Trigon

#17 » 20:32:35, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senast redigerad av ja-bond77 16:44:59, 07-01-2017, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Inga url-koder förutom i specialfall!
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Lillbonden (trådstartaren)

#18 » 01:18:02, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack än en gång alla ihärdiga!

Nu blev det liksom en liten vändning här. Blev idag på nätauktion en Komatsu PW 95 hjulare årsm. 1994. Fick med indexatorn och grip, dock inga skopor.
Nu skulle det ju vara kul om någon vet någonting om en dylik maskin (det här är nog verkligen ett litet impulsköp) :mrgreen: men får ju lov att sälja den vidare om den inte motsvarar mina krav. Någon som vet var jag hittar passliga begagnade skopor till en dylik mojäng, skall väl vara lika stora som åt typ H3 eller?? Detta är ju en 10 tons maskin, någon som vet om det finns någon kraft i en dylik maskin, hoppas åtminstone att den orkar lyfta en 650 kg gödselsäck med rak bom.
Skall lägga upp någon bild bara jag får hem den :smile:

Tänk om jag har gjort bort mig totalt?? :uupps:

1 person gillar det här inlägget.
Lillbonden
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:55, 16-12-2016
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5460
Volvo BM 400 Buster
Komatsu PW 95
Sampo 580

LeifAndersson

#19 » 11:59:57, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Komatsu är fina maskiner! Framförallt hydrauliken är riktigt bra, både fina att köra och brukar vara mycket täta!
Och modern teknik som gör det man har rätt att vänta sig. Även riktigt piskade exemplar brukar hänga med riktigt bra, de kan se jäkliga ut men brukar funka fint. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stridis2

#20 » 14:03:43, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Komatsu PC120-6. Samma generation som din (tror jag) fast lite tyngre och med band. Än så länge har jag inte haft några större problem med den, fungerar ungefär som jag har tänkt mig. Behöver du reservdelar så kolla på flera ställen. En del är förvånansvärt billigt på Ebay, medan filter köpte jag via Hydroscand för halva priset jämfört med Ebay. :uupps:
Verkstadshandbok till PC100 och PC120 ligger i Downloads. Finns säkert mycket hjälp där för din maskin också.
Vad har du för fäste på maskinen? Är det inbyggd grip i indexatorn eller en lös "timmergrip"?

Tråden om min maskin:
[Grävmaskiner] Komatsu PC 120-6, (inköp, liv & leverne)

Nu väntar vi bara på en lång tråd om din maskin med massa bilder. :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2

#21 » 15:03:43, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet


Tackar och bockar. :buga: Den tråden har jag nog läst nå'n gång för länge sedan men glömt bort. Håller på att läsa om den. Konstaterade att Micke75:s maskin gått en massa i Skåne, så det finns alltså en teoretisk chans att jag sett den. Tyvärr så har jag inget direkt minne av var det var jag såg maskinen. Eventuellt runt Perstorp - Oderljunga, men mycket osäker på detta. :klia:

Har det byggts fler Åkerman med plöjningsaggregat?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Micke 75

#22 » 21:48:36, 10-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För många år sedan så var det en i Ljungby som byggde plöjningsaggregat på en Åkerman H3 som han körde runt 15000 timmar utan några problem med basmaskinen. Han tyckte sen att han ville ha något nyare och skaffade en Komatsu pc 85 tror jag den hette som han flyttade över aggregatet på. Men sen började problemen, planet växlarna höll inte för det evigt tunga larvandet.
Runt 2000 tim höll växlarna innan det.var dax för renovering av dessa. Efter ett antal renoveringar tröttnade han och skaffade sig en större Komatsu tror den hette pc 95 den höll något bättre men även den gick sönder i växlarna dock var den lite för stor och tung i trädgårdar. Han slutade att plöja och gör nu annat.
Jag har varit mycket i kontakt med honom och mär jag skulle bygga mitt aggregat så sa han direkt "bygg på en Åkerman H3b de e de ända som håller".
Jag plöjer runt om o hela Skåne och har även varit runt Perstorp men det var några år sedan.

1 person gillar det här inlägget.
Micke 75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:59:15, 27-08-2004
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H3D
Åkerman H7MC
Åkerman EC200
Åkerman H25C
Volvo 860 S
Ford 5000 Viggen (skotare)
Deutz 6.30 agrotron
Track Marshall 55
Fordsson power major


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se