Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Åkerman h7 hjulgrävare

22 inlägg • Sida 1 av 2
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

MagnusBörjesson (trådstartaren)

#1 » 00:53:20, 23-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er alla!

Efter att jag sökte på Åkerman hittade jag denna sida, oj vilken bra sida! :grin:
Har lärt mig mycket om grävare efter studerat ert forum.

Är på jakt efter en hjulgrävare till jordbruket, gräva ner bevattningrör, planera till hus, gräva bort sten osv.

Har hittat en fin (på bild) h7 -85 20000h, enligt ägaren skall allt fungera, vara torr och fin i hydralen och inget läckage någonstans. Finns lite glapp bomcylinderns axeltapp.
Tillbehör: Rototilt, djupskopa, planeringsskopa,
Begärt pris 155000:- Är det ett rimligt pris om man inte hittar några
andra större fel??
Tacksam för svar!
MagnusBörjesson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:23, 22-03-2007



Anton

#2 » 09:26:03, 23-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen till Maskinisten!!

En H7MB 85. Det bör var tillverkningsnummer 975-1038

Priset verkar OK om den är i bra skick. Och utrustning finns det gott om.
Du bör göra en liten test på maskinen innan köpet. Handledning finns på Downloads under
http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... ail&id=171

http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... ail&id=172

Lycka till!!

/Anton!!
Senast redigerad av Anton 12:33:50, 23-03-2007, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Marcus

#3 » 10:32:39, 23-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusBörjesson skrev:Hej på er alla!

Efter att jag sökte på Åkerman hittade jag denna sida, oj vilken bra sida! :grin:
Har lärt mig mycket om grävare efter studerat ert forum.

Är på jakt efter en hjulgrävare till jordbruket, gräva ner bevattningrör, planera till hus, gräva bort sten osv.

Har hittat en fin (på bild) h7 -85 20000h, enligt ägaren skall allt fungera, vara torr och fin i hydralen och inget läckage någonstans. Finns lite glapp bomcylinderns axeltapp.
Tillbehör: Rototilt, djupskopa, planeringsskopa,
Begärt pris 155000:- Är det ett rimligt pris om man inte hittar några
andra större fel??
Tacksam för svar!


Grannen har två H7MC och den ena har gått lite över 20000h (alltså NC hytten, ny miljömotor) dom försökte sälja den i höstas och fick väldigt dåligt med svar, begärde runt 150k tror jag. Var nere närmare 100k när dom bestämde sig för att behålla den..
Det verkar inte som dom springer bort, dom större hjularna, så leta runt lite, brukar ju finnas rätt många på blocket.

Utrustning till B20 fäste finns ju massor med, en oki Indexator rotortilt får du för 40-80k, planeringsskopa 20-25k grävskopa 10-15k, så priset dom begär för din verkar som Anton säger rätt vettigt.

Vad jag vill säga mest är att du får en nyare för samma pengar. och den nyare NC hytten är bra mycket trevligare...
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

håkan öhlund

#4 » 13:19:30, 23-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan är det den här H7MC ni pratar om?? :)
http://www.blocket.se/vi/11258716.htm?ca=1_7_s

För om det är en H7MB så tycker jag att rotortilten måste vara i bra skick om man ska betala 155tkr :???: och värt som Markus skriver.
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

micke holmberg

#5 » 20:17:32, 23-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det en rototilt av märket essverk bör man akta sig min kollega har en sådan ser ut att vara samma storlek den har bultarna gått av i rotorkransen två gånger det är en sjukdom på den storleken
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Gunnar Karjel

#6 » 00:22:34, 24-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Magnus.

Ville bara tipsa om att hjulgrävare är ganska tunga med små däck, med andra ord väldigt lätta att köra fast med. Själv lämnar jag inte gärna torr och fast mark. Jag skulle nog överväga en bandare istället om det bara ska vara en gårdsmaskin, mycket roligare att ge sej ut på åkrarna med, än med en hjulare. Åker själv Atlas 1404, den väger ca 15 ton och den sjunker direkt om det är lite blött i backen, annars ett utmärkt maskinval om man har någorlunda torrt och fast under hjulen. Jag vet ej om Åkermanhjularna har diff på axlarna, jag har det inte. Lycka till.

//Gunnar
Gräv en grop åt andra...
Användarvisningsbild
Gunnar Karjel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:05, 26-04-2006
Ort: Eskilstuna

Marcus

#7 » 00:53:05, 24-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gunnar Karjel skrev:Hej Magnus.

Ville bara tipsa om att hjulgrävare är ganska tunga med små däck, med andra ord väldigt lätta att köra fast med. Själv lämnar jag inte gärna torr och fast mark. Jag skulle nog överväga en bandare istället om det bara ska vara en gårdsmaskin, mycket roligare att ge sej ut på åkrarna med, än med en hjulare. Åker själv Atlas 1404, den väger ca 15 ton och den sjunker direkt om det är lite blött i backen, annars ett utmärkt maskinval om man har någorlunda torrt och fast under hjulen. Jag vet ej om Åkermanhjularna har diff på axlarna, jag har det inte. Lycka till.

//Gunnar


Ingen diff nej, och helt klart sjunker dom lätt. Blir rätt så goa märken på jord rik mark och lite regn.

En larvare är väl alltid att föredra tycker jag, men en hjulare ger dig mer möjligheter att ta lite olika strö jobb.
Allt blir en kompromiss i slutänden.... :mrgreen:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Marcus

#8 » 00:55:25, 24-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan öhlund skrev:Hejsan är det den här H7MC ni pratar om?? :)
http://www.blocket.se/vi/11258716.htm?ca=1_7_s

För om det är en H7MB så tycker jag att rotortilten måste vara i bra skick om man ska betala 155tkr :???: och värt som Markus skriver.


Den är helt klart inte värd 155t som jag ser det...? Inte som jag räknar i alla fall...

En B20 RT som det sitter på den brukar vara billiga när man ser dom på annons... och släntskopan ser itne så vidare snygg ut heller?

Fanns det H7MC med den gamla hytten? :wave:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

AntonNormark

#9 » 03:14:30, 24-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gunnar Karjel skrev:Hej Magnus.

Ville bara tipsa om att hjulgrävare är ganska tunga med små däck, med andra ord väldigt lätta att köra fast med. Själv lämnar jag inte gärna torr och fast mark. Jag skulle nog överväga en bandare istället om det bara ska vara en gårdsmaskin, mycket roligare att ge sej ut på åkrarna med, än med en hjulare. Åker själv Atlas 1404, den väger ca 15 ton och den sjunker direkt om det är lite blött i backen, annars ett utmärkt maskinval om man har någorlunda torrt och fast under hjulen. Jag vet ej om Åkermanhjularna har diff på axlarna, jag har det inte. Lycka till.

//Gunnar

Instämmer med dig, kan bli kostsamt om man inte tänker sig för vart man bruksar runt.. Har själv dikat en hel del åkermark med Ew180, och det går bra, bara man ser till att den inte går igenom, man får inte stampa runt på samma fläck för länge, och se till att man har reträttvägen fri.. :grin:
Har även kört en del med den, på jobb ämnade för bandare, där hjulen varit under ytan.. Det går fint, sålänge man vet att där finns en botten, och ser till att man inte meckar upp nån sten i transmissionen.. Är man lite tänkt så tar man sig fram jäkligt bra.
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Anton

#10 » 09:46:01, 24-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus_borås skrev:
håkan öhlund skrev:Hejsan är det den här H7MC ni pratar om?? :)
http://www.blocket.se/vi/11258716.htm?ca=1_7_s

För om det är en H7MB så tycker jag att rotortilten måste vara i bra skick om man ska betala 155tkr :???: och värt som Markus skriver.


Den är helt klart inte värd 155t som jag ser det...? Inte som jag räknar i alla fall...

En B20 RT som det sitter på den brukar vara billiga när man ser dom på annons... och släntskopan ser itne så vidare snygg ut heller?

Fanns det H7MC med den gamla hytten? :wave:


Det fanns H7MC med den gammle hytten från och med 85 och nummer 1039. 88 kom den nya hytten.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Conny Kolsjö

#11 » 11:38:33, 24-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:/ Här pratas bara om framkomlighet på hjularna men markpackning då :uupps: Skulle aldrig ge mig ut på en åker som inte var tjälad med en hjulgrävare. Nä en bandare är helt klart o föredra om man måste ut på en åker. Då är de bättre att skaffa en vagn till den eller planera så att de fins jobb på vägen om man måste larva en bit. Jag menar de kostar ca 20000 per sida att sko på nya kedjor på en H7:a o dom håller länge. fast de är ju bra om man inte larvar mer än 1 km åt gången för då blir de varmgång i kedjan o den slits hårdare. larvar själv väldigt mycke i och med att jag andvänder min H7C till mestadels väg o åkerdikning. har säket larvat 50 mil dom senaste åren o de har kostat 25% larvkedjor.
Senast redigerad av Conny Kolsjö 20:55:02, 27-03-2007, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

MagnusBörjesson (trådstartaren)

#12 » 09:15:51, 25-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er alla!

Har varit iväg och köpt grävaren så nu återstår det väl att se om den var värd pengarna eller inte. Jag hittade inga större fel på den, men så kan jag inte så mycket heller....
Fungerade på det med bandare, men eftersom vi har två gårdar med en bits avstånd så tror jag det blir bättre med en hjulare, får ta det försiktigt på åkrarna.
Tacksam får åsikterna!
Återkommer säkert med frågor när jag fått hem grävaren, ska lära mig köra också! Ha de bra!
MagnusBörjesson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:23, 22-03-2007

Anton

#13 » 10:30:07, 25-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg nu att den fanns i Alvesta ?? Om Du hade slagit en pingla kunde jag följd med och tittad på den och gett lite tips.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

MagnusBörjesson (trådstartaren)

#14 » 20:47:09, 27-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju synd att jag inte tänkte på det, men du kan nog få ge några tips i framtiden.. /Magnus
MagnusBörjesson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:23, 22-03-2007

Anton

#15 » 22:04:44, 27-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser jag framemot!! :grin:

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se