Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Frågor om EC 230b

19 inlägg • Sida 1 av 2
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

Mikael66 (trådstartaren)

#1 » 19:16:08, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej maskinister!
Ska iväg och kolla in en Åkerman EC 230b-94. Den har gått ca 26200 timmar. Tänkte be om lite tips framförallt hur man bedömmer skicket på bandvagnen. Har sett bilder på drivkransarna och dom ser väl ok ut, kanske 50% kvar men hur ser man hur sliten kedjan är? Är det längden på den (= hur långt man har kvar på justeringen) som man ska titta på?
Hur kollar man bäst rullarnas skick? Lyfta upp en sida i taget och känna för hand eller?
Framhjul, hur kontrolleras dessa?
Enligt säljaren så finns det glapp många leder i aggregatet. hur gör man enklast när man kontrollerar glapp, och vad kan anses som rimligt?
Har läst i andra trådar här att EC230 är utrustad med "grävdator". Hur fungerar den och hur märker man om den fungerar?
Många frågor på en gång men hoppas på svar/ mvh Mikael :grin:
Mikael66
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:37, 24-06-2015
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF175
IHI 3,5t grävare
VOLVO LM846
BRAY LM



Martin.Eriksson

#2 » 19:22:56, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. En 94 har väl gamla bandvagnen så är ju lite mer jobb å byta kransarna om dom är dåliga.. kedjan mäter man skicket. Finns på downloads hur man gör men ska man bara kolla visuelt så kolla så alla hylsor i länkarna är hela å inte nötta. Hur långt ut spänt framhjulet är visar väl lite skicket oxå.. rullarna är väl å lyfta upp å se så dom snurrar och inte glappar. Känns direkt om du ruckar på dom.. ang datorn får nån annan svara :-)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Mikael66 (trådstartaren)

#3 » 19:50:04, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren Martin!
Kransarna ser bultade ut på bilden. Byts alltid krans och kedja samtidigt eller slits de olika fort? Pratade med en erfaren grävmakinist om en annan maskin för ett tag sen,och han menade att man alltid byter båda delar samtidigt.
För övrigt sitter det en Sandco rototilt på den från -98. Är detta bra grejor?
Mikael66
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:37, 24-06-2015
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF175
IHI 3,5t grävare
VOLVO LM846
BRAY LM

GSjo

#4 » 20:50:46, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du syftar på pumpstyrning när du skriver grävdator så märker du det tydligt. Vid lätt belastning så har du snabba rörelse, men när det går tyngre så motorn sackar ytterst lite vid arbetsvarvtal så vinklar pumparna, du har har samma kraft, men flödet är lägre, dvs. långsammare rörelse. Om du kan få motorstopp eller om inte motorn kan belastas så fungerar inte pumpstyrningen som den ska.
GSjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:50, 12-07-2013
Ort: Kronobergslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: H11
EC230B
BM846
BM400
Valtra T140e

Martin.Eriksson

#5 » 21:07:53, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej då är det nya undervagn iaf. Man brukar väl byta drev å kedjor samtidigt men på gamla maskiner kan det ju blivit bytt på annat sätt så dreven är okej men kedjan sliten..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Anton

#6 » 21:40:53, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om kontakten på propventilen ovanför pumparna sitter kvar. Isåfall funkar grävdatorn.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Mikael66 (trådstartaren)

#7 » 18:53:25, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren!
Ska åka och titta på maskinen imorgon.
Är det något mer man bör kolla speciellt på en maskin som har gått såpass många timmar som denna (drygt 26200t)?
Enligt säljaren finns ett mindre dieselläckage på pumpen. Är detta något man kan åtgärda själv eller är det kanske något man kan leva med om det bara fuktar lite?

Mvh Mikael :smile:
Mikael66
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:37, 24-06-2015
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF175
IHI 3,5t grävare
VOLVO LM846
BRAY LM

Mikael66 (trådstartaren)

#8 » 20:28:14, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit iväg och tittat på maskinen idag. Motorn verkade vara i bra skick, startade lätt. Fick dock problem när jag skulle lyfta bandvagnen, motorn gick ner i varv och orkade inte. Han som visade maskinen (som inte var någon grävmaskinist utan snarare en arbetsledare på Peab som säljer maskinen) ringde då upp en pensionerad maskinist som kände till maskinen, och då visade det sig att vi hade missat att trycka in en knapp på vänster spak. Därefter gick det att lyfta.
Min fråga är nu: Är denna knapp programväljare för HLD, ECO och CAPläge på hydrauliken? Är det normalt isf att maskinen inte orkar och motorn nästan dör i ECOläget (jag antar att den stog i detta läge från början)?
Eller är det något fel på styrdatorn till hydrauliken?
När knappen slogs om och maskinen orkade, gick den över i CAP-läge då? Jag gissar vilt då jag inte haft tillgång till någon instruktionsbok, kanske är jag helt ute och cyklar.
Mvh Mikael
Mikael66
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:37, 24-06-2015
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF175
IHI 3,5t grävare
VOLVO LM846
BRAY LM

GSjo

#9 » 21:26:36, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du lyfter några meter framför maskinen så ska den klara det utan några som helst problem oavsett vilket HLD/ECO/CAP läge du använder. Var det motorn som inte orkade, eller gick den bara ner i varv? De kan ju ha flyttat flytläget till denna knapp istället och då ska den ju inte kunna lyfta sig med bommen.
GSjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:50, 12-07-2013
Ort: Kronobergslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: H11
EC230B
BM846
BM400
Valtra T140e

Anton

#10 » 21:51:51, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om motorn gick ner i varv jobbar den inte rätt. Hur var det med kontakten i propventilen ovanför pumparna?
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Mikael66 (trådstartaren)

#11 » 14:02:56, 25-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen och tack för svaren!
Anton: Lyckades tyvärr inte hitta någon propventil ovanför/runt pumparna. Han som visade maskinen hade heller ingen koll på var denna ventil satt.
GSjo: Jag försökte flera ggr, först på normalt varvtal, och sedan på högt(såpass att motorn rusade när jag lyfte bommen).
Med samma resultat: när skopan nådde backen så hände inget mer än motorn sackade tydligt och vid ett tillfälle dog.
Om det nu är som du säger att det var flytläget som var inkopplat borde väl motors varvtal inte påverkas?
Pratade några ord med Magnus på Älmeboda, som sa direkt när jag nämde flytläget att motorn inte ska påverkas i detta läge. Han var lite upptagen så jag ska återkomma till honom imorgon.
Det känns ju som att något är fel, konstigt att kvarndammens besiktningsman inte har uppmärksammat detta. :???:

Mvh Mikael
Mikael66
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:37, 24-06-2015
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF175
IHI 3,5t grävare
VOLVO LM846
BRAY LM

Mikael66 (trådstartaren)

#12 » 19:49:55, 25-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edit! Har precis varit inne på downloads och läst i en norsk instruktionsbok om EC230b. Den knapp som trycktes in var nog vid närmare eftertanke knapp nr 2(den främre) på höger spak, som på norska benämns turtallsvelger(=varvtalsväljare?) som var extrautrustning.
Detta kanske kan förklara varför maskinen tappade i varv?! :ohnej:
Mikael66
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:37, 24-06-2015
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF175
IHI 3,5t grävare
VOLVO LM846
BRAY LM

Bjørn

#13 » 22:47:46, 25-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Propventilen øverst på bildet.

Bild

Det er vel helst i CAP-modus at du dødar motorn

1 person gillar det här inlägget.
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

GSjo

#14 » 23:30:17, 25-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flytläget påverkar varvet också, om du bara sänker bom när flytläget är aktiv så går fuelmisern in, precis som om du inte rör nån spak alls. Flytläget sitter i högra spaken.
GSjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:50, 12-07-2013
Ort: Kronobergslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: H11
EC230B
BM846
BM400
Valtra T140e

Mikael66 (trådstartaren)

#15 » 20:05:27, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har nu fått hem min EC 230b!
Kan nu efter att ha provat den hemma säga att det verkar inte vara något fel på "grävdatorn". Det var så enkelt att det var flytläget som var inkopplat (knapp på högerspaken). Motorns varvtal sjunker till ca 400-500 rpm vilket jag tyckte var lågt, men det kanske är normalt?. Den dog dock inte nu när jag provade den härhemma.

Hur fungerar fuelmisern, ökar den upp varvet till det läge som jag ställer in med gasreglaget vid belastning?

En annan fråga: På min 3,5t IHI (japansk) styr man bom /skopa med vänster spak, och sticka/sväng med höger, dvs tvärsom mot Åkermannen. Vilken standard är vanligast? Vill ju ha samma funktion på båda maskinerna, och då helst som på IHI:n då jag kört denna i 9 år så detta sitter nu rotat i "muskelminnet"!
Vilken maskin är lättast att ändra ?( på IHI:n är det hydraulservo).

Lite bilder på underverket!

Bild
Bild
Bild
Bild
som synes på bilden så sitter kontakten på plats!
Bild
Fick med ett fågelbo (med ett okläckt ägg däri) på köpet!

5 personer gillar det här inlägget.
Mikael66
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:37, 24-06-2015
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF175
IHI 3,5t grävare
VOLVO LM846
BRAY LM


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se