Sida 1 av 2

Äntligen en Åkerman igen.

InläggPostat: 00:14:59, 17-12-2017
av Micke W
Efter att ha sålt min gamla H9 så kändes det tomt på gården. Hittade en H7b (dekaltrimmad met ett c) som fick fylla tomrummet. Långa stickan och mellanbreda larven. Tror det är en blc, larven ser lång ut.
Bild

Re: Äntligen en Åkerman igen.

InläggPostat: 02:41:56, 17-12-2017
av Martin.Eriksson
Ser fin ut. Är en lc men det är inte en tidig C då?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: Äntligen en Åkerman igen.

InläggPostat: 04:35:37, 17-12-2017
av Micke W
Nä, det står h7b på tillverkningsskylten innanför 1a vä luckan. Skall vara en 82a. Man har nog bara bytt luckor och målat lite nya fartränder.

Re: Äntligen en Åkerman igen.

InläggPostat: 09:19:05, 21-05-2018
av Micke W
Har äntligen fått tid över för att gå igenom maskinen. Hittat några grejer som behöver åtgärdas samt några önskemål på uppdateringar.
Hög/låg fungerar ej, konstaterat kabelbrott mellan relä nr:30 och magnetventil.
Sprickor i påsvetsat/flyttat fäste för bomkolv.
Håller ej kvar grävsvängen när man släpper spaken. Håller dock när man trampar ner svängbromspedalen. Förslag på problemlösning mottages tacksamt. Har jag förstått Anton rätt är det bara att byta svängmotorn?

Montera införskaffad rototilt. Vilket medför montering av skoplåsventilsystem, en 6-2 ventil för att kunna använda extra hydrauliken i rotorn samt ett impulsrelä till gamla tutknappen för att växla mellan rotering och tilt med 6-2 ventilen i rotorn.

Klura ut en lösning för att möjliggöra drift av en hydraulisk betongblandare.

Bygga en Långarm lik den Kolsjö förklarat här på forumet samt montera en stor 6-2 ventil på skophydrauliken så att grävningen blir som vanligt med den monterad.

Re: Äntligen en Åkerman igen.

InläggPostat: 13:14:15, 21-05-2018
av Martin.Eriksson
Att den vandrar på svängen är standard.. sen är väl fråga hur pass mycket det är. men finns typ ingen åkerman som inte vandrar, iaf ja har inte kört nån sån å ja har kört många olika.. möjligen att dom är bra med ny motor men fråga är hur länge..

Re: Äntligen en Åkerman igen.

InläggPostat: 23:10:22, 21-05-2018
av Micke W
Känns som den inte bromsar in alls utan att fånga upp med spaken åt motsatt håll. Kranen i hytten på hö sida om stolen som hör till svängbroms enl instruktionsboken, hur är den tänkt att fungera? Sitter i daxläget fast så jag har inte kunnat prova den ännu.

Re: Äntligen en Åkerman igen.

InläggPostat: 23:12:58, 21-05-2018
av Martin.Eriksson
Man ska aldrig bromsa genom å svänga i motsatt riktning...
Kran breve stolen är väl svänglås.. för att låsa svängen "permanent"

Re: Äntligen en Åkerman igen.

InläggPostat: 11:19:44, 22-05-2018
av Micke W
Då är det nog svängmotorbyte som gäller för att det ska bli bättre.

Re: Äntligen en Åkerman igen.

InläggPostat: 11:34:11, 22-05-2018
av Anton
Det är retardationsventilen som inte fungerar. Sitter brevid P1överströmare.

Re: Äntligen en Åkerman igen.

InläggPostat: 21:24:17, 23-05-2018
av Micke W
Anton, är det den vid svarta pilen på svängblocket?
Bild

Re: Äntligen en Åkerman igen.

InläggPostat: 21:49:49, 23-05-2018
av Anton
Ja, ställ trycket efter tabellen och instruktionen. Finns på downloads.

Re: Äntligen en Åkerman igen.

InläggPostat: 22:13:25, 23-05-2018
av Micke W
Jag har även en del extra block och slangar som vore bra att veta mera om.
På ventilen till skopan mot hytten sitter en tryckbegränsare eller vad? Se bild1. A går till ett extrablock på svängblocket under inkommande P1. C är t-ad på servotryck och går in i/från hytten. B går till tank. Här ser man oxå P2 och P3 som går via balken bakom hytten.
Bild
På svängblocket se bild2. D kommer från extrablock vid inkommande P2 och P3.
Bild
På huvudblocket vid inkommande P2 och P3 bild3. D till svängblock. P2 och P3 från balk bakom hytt, tidigare troligen hammarventil.
Bild

Re: Äntligen en Åkerman igen.

InläggPostat: 22:19:01, 23-05-2018
av Micke W
Typist manometern trasig/tom på vätska. Får lägga till det på att göra listan. Kanske Älmeboda har en fungerande?

Re: Äntligen en Åkerman igen.

InläggPostat: 09:06:47, 24-05-2018
av Anton
Bild 3är ju standart kopplingen för inkoppling av p1 vid larvning på högfart. Går ändra till inkoppling av 3e pump vid grävning.

Re: Äntligen en Åkerman igen.

InläggPostat: 12:26:19, 24-05-2018
av Micke W
Aha, den är inte med i pärmen med alla skisser.
Så den kopplas in med hjälp av extra blocket bild2 på svängmotorn när man larvar. Har man kanske redan byggt om till inkoppling av P1 vid grävning därav den extra grunkan på skopventilen på bild1?