Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Vad bör man kolla vid köp av en Åkerman H9B

18 inlägg • Sida 2 av 2
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

sm7xab_new (trådstartaren)

#16 » 16:04:02, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:
sm7xab_new skrev:Vad säger experterna om denna?

https://www.blocket.se/varmland/Akerman ... a=23_5&w=3

/Jocke!

Är inte drivkransen sopslut?


Jo, på ena sidan är den sopslut. Kedjan är inte mycket den heller. På andra sidan ser den rätt vettig ut.

Det är den maskinen jag har tittat på.
sm7xab_new
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:04, 04-05-2018
Ort: Vollsjö
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 642
Ford 6700
Volvo BM 257
Iseki ISAL 17
Fiat-Hitachi FH120W



Stridis2

#17 » 16:53:18, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ska du ha maskinen till? Behöver du verkligen ha en så pass tung maskin? Tänker på att du oroade dig för transportkostnaderna. Även redskap blir mycket dyrare när man går upp i maskinstorlek.

När det gäller drivkrans och kedjor så ring de stora leverantörerna och hör pris. Entrak, Frilleås och Vematrack. Till min 12-tonsmaskin gick två kedjor, två drivkransar och alla bultar och muttrar till plattorna på 20'. Jag blev positivt överraskad över priset.
Jag fick hjälp att fräsa lös drivkransen istället för att skära. Kan vara en idé att inventera vilka bekanta man har, om någon känner någon som har tillgång till bra utrustning. Svarv är ett annat alternativ. Vet inte om detta fungerar på Åkermanhjul, men jag ser ingen anledning till att det inte skulle gå.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

sm7xab_new (trådstartaren)

#18 » 17:00:09, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framför allt, så har jag en bit mark med massa stenar (2-5 ton) som jag behöver rensa, sedan har jag en massa annat som skall göras. Områden skal planas av och göras körbara, lite vägar som skall skapas, gårdsplan som skall grävas och jämnas av.
Den är troligen något överdimensionerad för mina behov, men när jag har tittat på mindre maskiner, så sticker priserna iväg något rent hutlöst.

De flesta av de maskiner i 12 tons storleken säljes endast av privatpersoner utan moms, vilket blir jobbigt om jag skall ha in den i företaget.

/Jocke!
sm7xab_new
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:04, 04-05-2018
Ort: Vollsjö
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 642
Ford 6700
Volvo BM 257
Iseki ISAL 17
Fiat-Hitachi FH120W


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se