Jaha. Den här pumpen påstods att den var inlämnad av tidigare ägaren, så var absolut inte fallet...
Stackaren har varit helt igenkläggad av RME och gick från en 5l dunk när jag köpte den. Resten av systemet är helt bytt och nya slangar och plåtren bränsletank. Just själva dieselpumpen har jag inte pillat på. Därefter har maskinen gått c:a 60h utan [motor]problem, efter ojämn gång de första timmarna.
I går stannade den mitt i en grävrörelse, som om stoppen var utdragen. Då jag stod i en slänt med bränsleintaget i högsta punkten så misstänkte jag först att det var soppatorsk, även om bränslet borde ha räckt några timmar till.
Jag har bränsle fram till pumpen, matarpumpen ger bränsle men det kommer abslout ingenting ur spridarrören(lossa dem lätt vid ett luftningsförsök). Efter det så började jag titta närmare på pumpen. En gavel var monterad upp och ner och det som såg ut som ett dräneringshål var märkt med Oben/Top - ja fast upp och ner då...
Så den delen av pumpen var visst inte smörjd av motorolja. En viss mängd kom dock ut när jag dock bort den så lite verkar ha läckt dit åtminstone.
Reglerstången går lätt utan att kärva. Det gick att kolla med fingret... - någonting saknas, men vad?
Nu hoppas jag att det "bara" är att ordna det, eller finns det risk att någonting skurit innanför gaveln på motstående sida från pumpdrivningen då den har gått med minimalt med olja den senaste tiden?
Detaljen jag håller i handen satt precis i nivå med ytan på pumpen, jag antar att jag bara hade tur att motorn inte skenade då reglerstången satt så långt ut?
Pumpen heter PE6P100....