Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

D70 Bosch insprutningspump - sprängskiss/vad saknas?..

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

Sne4 (trådstartaren)

#1 » 10:58:20, 29-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha. Den här pumpen påstods att den var inlämnad av tidigare ägaren, så var absolut inte fallet...

Stackaren har varit helt igenkläggad av RME och gick från en 5l dunk när jag köpte den. Resten av systemet är helt bytt och nya slangar och plåtren bränsletank. Just själva dieselpumpen har jag inte pillat på. Därefter har maskinen gått c:a 60h utan [motor]problem, efter ojämn gång de första timmarna.

I går stannade den mitt i en grävrörelse, som om stoppen var utdragen. Då jag stod i en slänt med bränsleintaget i högsta punkten så misstänkte jag först att det var soppatorsk, även om bränslet borde ha räckt några timmar till.

Jag har bränsle fram till pumpen, matarpumpen ger bränsle men det kommer abslout ingenting ur spridarrören(lossa dem lätt vid ett luftningsförsök). Efter det så började jag titta närmare på pumpen. En gavel var monterad upp och ner och det som såg ut som ett dräneringshål var märkt med Oben/Top - ja fast upp och ner då...
Så den delen av pumpen var visst inte smörjd av motorolja. En viss mängd kom dock ut när jag dock bort den så lite verkar ha läckt dit åtminstone.

Reglerstången går lätt utan att kärva. Det gick att kolla med fingret... - någonting saknas, men vad?


Nu hoppas jag att det "bara" är att ordna det, eller finns det risk att någonting skurit innanför gaveln på motstående sida från pumpdrivningen då den har gått med minimalt med olja den senaste tiden?

Detaljen jag håller i handen satt precis i nivå med ytan på pumpen, jag antar att jag bara hade tur att motorn inte skenade då reglerstången satt så långt ut?
Pumpen heter PE6P100....

Bild
Sne4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:44, 27-10-2015
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9
Volvo BM G612
Ford 5000
Fordson Super Major



Michael Meier

#2 » 13:42:04, 29-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Sne4 (trådstartaren)

#3 » 15:25:25, 29-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar,
Där verkar det ju vara komplett på den sidan med pos 30 som jag tog bild på, vad ska vara utanför den, troligtvis gängad i hålet?
Skönt att se pos 33 på andra sidan pumpen, det förklarar varför pos 30 hade ett spår i sig.

Oavsett så lossade jag nu samtliga spridaranslutningar och tänkte prova en sista gång och minsann, nu kom bränsle. Tyvärr så förutsatte jag att det var soppatorsk och fyllde på bränslet först innan jag tänkte lufta systemet, då fanns det bränsle, men det kanske hade sugit in luft som ställde till det.

Motorn i sig har en typskylt med Volvo Penta D70B, som är ditsatt ovanpå ursprungliga instansade beteckning på blocket. Utbytesmotor?
Hela pumpnumret är PE6P100A320RS291.
Sne4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:44, 27-10-2015
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9
Volvo BM G612
Ford 5000
Fordson Super Major

Michael Meier

#4 » 07:14:20, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sne4 skrev:Jaha. Den här pumpen påstods att den var inlämnad av tidigare ägaren, så var absolut inte fallet...


Inlämnad kan den väl vara ändå, du menar väl egentligen om insprutningspumpen har blivit reparerad eller renoverad och körd i provbänk med efterföljande justering?

Kan du definiera ditt problem en gång till ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#5 » 07:23:25, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gaveln som var upp och ned, vad blir skillnaden med att montera den "rätt"?

Hur lite smörjolja var det i pumpen ?

Jag har noll koll, på vilket vis smörjs den ? Cirkulerande motorolja eller eget förråd?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#6 » 07:33:34, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gaveln som var montert upp och ned, är det den som du håller i ?

Skulle gissa att spåren i den inte har något med smörjkanaler att göra överhuvudtaget, du skriver att reglerstången kom för långt ut.. används denna gavel som rörelsestop för reglerstången istället för rökbegränsaren ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Sne4 (trådstartaren)

#7 » 12:22:05, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var 2 fristående problem. Det som är ordnat är att en gavel var monterad upp och ner. En nivåplugg såg därmed ut som en dräneringsplugg - och det var inte mycket olja där i den delen..


Pumphuset smörjs av motoroljan via cirkulation.

2:a problemet som inte är löst är det i bilden. Jag ringde en firma nu som tyvärr inte hade någon plugg hemma. Dvs den som ska sitta utanför styrbussningen jag håller i handen. På sprängskissen du skickade så syns funktionen av spåret. Det är för en låssprint på ena sidan, på motstående så fyller spåret ingen funktion(den i min bild ). Så nu behöver jag en plugg som kan tillåta reglerstången att röra sig rätt längd.
Sne4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:44, 27-10-2015
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9
Volvo BM G612
Ford 5000
Fordson Super Major

AN

#8 » 14:01:25, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den gängat ut sej när du körde?
Ingen möjlighet att den ligger kvar längre ner i motorutrymmet? Eller på backen under?

Bosch delar brukar ju gå ganska fort att få hem annars.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Sne4 (trådstartaren)

#9 » 17:53:09, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr så här jag inte hittat någon plugg i/under maaskinen ntrots mycket letande, så det är svårt att veta hur länge den saknats.

Nu är i alla fall begagnad plugg beställd från en firma som hade en pump att donera ifrån.
Så snart blir det gräva av igen ☺

2 personer gillar det här inlägget.
Sne4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:44, 27-10-2015
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9
Volvo BM G612
Ford 5000
Fordson Super Major


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se