Äntligen! våren i antågande även här...
En rejäl sjö av smält vatten under maskinen och mer än nödvändigt hög nivå på oljestickan...
Ren/oljefri kylvätska i kylaren (vad vi kan se) men nivån har sjunkit under vinterns dvala = kylarvätska i oljetråget.
Jag antar att det enda sättet att konstatera vad som felar är att ta ner oljetråget (igen) och den här gången trycksätta kylsystemet och vänta tills det syns var det läcker...
"bara" att sätta en
nippel på gamla kylarlocket och pumpa, men hur mycket?
Vi hade oljetråget borta i några veckor utan att det kom en enda droppe kylvätska i höstas, men då var kylsystemet trycklöst (alltid lätt att vara efterklok)...
När den var ihopsatt (med repad oljepump) körde junior/professor kalkyl upp 30 liter diesel utan att vi kunde märka nått kylvätske relaterat problem.
En fundering kring detta: eftersom det känns vinterns kyla har haft ett finger med i spelet, kan det "bara" vara fodertätningarna (på en eller flera cylindrar) som gett upp (blivit hårda och inte tätar vid
temperatur växlingar)?
Till något positivt; junior och kompisen Erik har plockat loss den skadade larvmotorn så nu ska båda fäst öron svetsas fast (igen, den har spår efter tidigare svets jobb)
En fråga: det är väl gjutjärn? i så fall, är det nån som har svetsat i sådana motorer med gott resultat och kan rekommendera en lättsvetsad svetspinne?