Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Skaffa motorvärmare?

17 inlägg • Sida 1 av 2
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

tuvbyggaren (trådstartaren)

#1 » 00:03:35, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

jag funderar på att skaffa motorvärmare till min H10B. Kör glödningen i upp till 45 sek när det är kallt, och brukar dra gasreglaget till max och sen tillbaka igen innan start (vad det nu kör, ruskör automatiskt en stund efter start?). Gasolpannan har jag aldrig testat, vet ej om systemet är intakt, tror förra ägaren sade att de inte kört det på åratal.

Jag har två ganska små batterier i den, och nu i kylan startade den inte trots att jag laddade batterierna. Jag kånkade då dit ett oljefyllt elelement och klämde in i maskinrummet och efter typ 4 h gick startmotorn runt snabbare o den kickade igång.

Tyvärr kommer det väl bara att vara så här kallt några gånger till innan världen helt brinner upp åt helvete, men motorvärmare lär ju vara bra att använda vid alla utomhustemperaturer under 20 grader...

H10 har ju en Volvo Penta TD61ACE-motor med 28 liter kylvätska. :cool: Och Calix verkar ju ha förstklassiga system och dessutom tillverka där Åkerman gjordes. :thumme:

Erfarenheter? Värt pengarna? Lätt att montera själv?

Eller ska jag gå igenom gasolsystemet, trycktesta slangen/rören och prova pannan?
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).



östemann

#2 » 01:16:18, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker att du borde i första hand se till att byta ut de där små batterierna till nåt med mer ampere för såvida kallstartelementet är i skick så kräver bara det 3600 W så är batterierna för små så räcker dom inte riktigt till för att ge startström.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Turbodiesel

#3 » 14:04:43, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du tillräckligt med ström så brukar "1" serie motorerna starta ganska snällt. Det är ju många pumpar som batterierna behöver dra runt, så det kräver betydligt med av batteri och startmotor än i lastbilarna.

Motorvärmare är ju alltid en god idé, får du inte liv i gasolvärmaren kan du montera dit en slangvärmare i dess ställe, 1000-1500W. Lämnas maskinen ute i skog & mark och måste fungera är en dieselvärmare en bättre (men betydligt större) investering. Dock så måste de användas ganska ofta för att hålla sig i skick.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Trondos

#4 » 16:05:42, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanskje det kan gå an å finne en Webasto fra en skrotat dieselbil? Min 2006 Peugeot Expert har en Webasto Thermo Top under huven. I min bil går den ikke an å styre, den starter når motoren startes og er på til glykolen har nådd en viss temperatur, men tror det går an å bygge om elen slik at man kan skrue den på når man vil? :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

håkan 13

#5 » 18:37:55, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske en sån här... Drivs av en blåslampa!! :mrgreen:

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Martin.Eriksson

#6 » 18:49:40, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja först å främst så ska de va rejält med ström.
det sitter 4 batterier original så två är för lite.
alternativet är som ja gjorde å tröck i dom största som får plats..
Med bra batterier är de bara å förvärma i en 15sek så hoppar dom igång fint sen. iaf ner till en -10 grader
kallare än så då kör ja gasol.
En kompis köpte slangvärmare å satte på sin h10 nu men han har sin maskin enbart hemma på gården å där finns de ju alltid ström..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

dc_lindberg

#7 » 19:55:03, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta på avataren.
Fick ett oljetråg med en VW oljevärmare monterad. GULD VÄRT!
Även om jag -bara- hade nytta av den på morgonen innan jag skulle åka, så var bara det värt mkt.
Den hade även -bra- verkan långt in på våren och tidig höst.

Efter ngt år så hade saltet dock frätt sönder stålet, och det biddet kortis... "j*vlar vilken smäll" för att citera Jönsson Ligan! Stog precis bredvid moppen när det brann av. Hade hjälmen på mig, men var hjälpte det. s*t*n vilken smäll!
Se'n har det inte gått att få tag i en ny DEFA oljetrågsvärmare med anslutningen vinklad uppåt... de har -bara- haft dem med "rak" anslutning. Sitter någon på en gammal VW oljetrågsvärmare, hel, med den vinklade anslutningen = intresserad!

Svaret på din fråga är, vilken ingen ännu gett dig:
- JA !
Oavsett hur lite, eller mycket, hjälp du får att "tina" motorn innan start, så tackar motorn dig alltid :-)

Nu kan jag absolut inget om maskinen din, så du får gärna utveckla lite (bilder?) vilka förutsättningar som finns/gäller.
Noteringen att den skall ha 4 batterier ska du absolut ta fasta på! Man har nästan aldrig nog med el/ström. På VW bussar har man dubbla batterier som styrs med tändningsnätet; ett startbatteri, och ett "reservbatteri".

Att elda under oljetråget som många gjorde på Kristall Rallyt när jag var där 1994 och 1996 fungerar utmärkt, men... kan man undvika det sättet, så är det nog ändock att föredra (även om det var standard under WWII i både samtlig arméers vinter aktiviteter).

Har testat med värmefläkt vs infravärmare.
- Infravärmare fungerar mycket bra, till och med bättre än oljetrågsvärmare, men det finns en brandrisk.
- varmluftsfläkt... "pengar för kråkorna". Fungerar i princip inte alls!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

David, Luleå

#8 » 20:12:07, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att kallstarta en motor utan motorvärmare (el/diesel/m.m.) är som att pinka i kalsongerna för att bli varm.

Satsa på det! Men i en Grävare som inte alltid står vid eluttag kan ju en diesel eller gasol-variant funka. I lumpen hade vi många bilar med blåslampevarianten. Funkar men tar ju lite tid och kräver mera handhavande.

Har du el kan jag till inlägget ovan även lägga till att en halogen byggstrålkastare rätt placerad kan göra underverk. Har startat många gamla deutz vältar med hjälp av en tidsstyrd lampa som värmt dieselpumpens sida och en pressenning över hela välten så att värmen har en chans att stanna kvar.

5 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Trondos

#9 » 01:08:45, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så går det jo an å bruke denne norske redneck-varianten av luftvarmare. :mrgreen:


1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Burträskarn

#10 » 06:04:35, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gasolvärmare låter som en tämligen enkel konstruktion (och därmed hållbar). Den borde vara värd att undersökas. Är inte slangarna till den redan inkopplade?
Dieselvärmare är nog bra, men som sagt, de tål inte att stå stilla (tro mig, jag vet....).
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

dc_lindberg

#11 » 11:30:50, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som det där med blåslampa kanske är den första mest praktiska lösningen?

Gällande el.
Ett litet el-verk, aningen 220V eller 12V med konverter - tar någon timme att värma motor och växellåda om det finns rätt värmare monterade. Det bör en "standard" bilgenerator med 1500W's konverter klara.

Helt rätt. 500W's halogenbygglampa fungerar finfint det med! Jag har testat det också, men beroende på området där jag bor så blev infra-värmare ett system som inte lockade till sig nyfikna.
Oljetrågsvärmaren var dock överlägset bäst :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tuvbyggaren (trådstartaren)

#12 » 00:48:54, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj, tusen tack för alla kloka svar.

Som snabblösning köpte jag en kupévärmare på Myrorna för 50 kr o har kört den tillsammans med batteriladdaren i 3-4 h innan start, det funkade fint även när det var -12. :thumme: Tror den är på 400 w.
Calix rekommenderar för Åkerman sin blockvärmare RE45 (https://www.calix.se/files/6fd31b56e1a9 ... 37ee5.pdf) (1 500 w) för ca 1 100 kr exkl kablage. (Fattar att den värmer kylarvätskan, men alltså inuti motorblocket? Är det bättre än en slangvärmare?
O monterar man ett fast 220 v-uttag nånstans i motorrummet då eller drar man fram det till hytten/batteriutrymmet eller vad?) :klia:
Får se om jag får tid/orkar gå vidare med nån annan lösning än kupévärmaren.

När det gäller batterier har ni ju såklart rätt, även en erfaren Åkermantekniker jag talade med förut sade det. :off_topic: Fråga: om jag vill behålla de två jag har o komplettera med två, kan jag då välja att koppla in dem bara precis vid start o sen koppla ur antingen efter start eller efter avstängning - för att de gamla inte ska stå o dra ur de nya?
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).

David, Luleå

#13 » 10:18:06, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länken funkade inte för mig. Men ang eluttag, ett 220 volts motorvärmare system brukar vara att köpa ett anslutningspaket till den. Då får du en speciell kontakt som du ansluter till elnätet med en ”motorvärmarkabel” den är kopplad fast till motorvärmaren som går igång och värmer när du sätter i sladden. Vill man värma cupen så köper man en grenslats med cupevärmaruttag som är ett eluttag till coupevärmaren.

Klart att man kan få det att funka med kablar, kontakter mm från vanliga hus-el sortimentet. Men det är inte bra i ett fordon /maskin. Kan bli farligt. De riktiga produkterna är kapslade i plastade stålslangar som mekaniskt skydd.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

fretchi

#14 » 11:12:11, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan 13 skrev:Kanske en sån här... Drivs av en blåslampa!! :mrgreen:

Bild


Det där var ju rent mys! :grin: Vart kan man finna en sådan? :klia:

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

magirus

#15 » 11:44:40, 09-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

hos dom som haft skogs/entreprenadmaskiner på den tiden di där va i ropet samt nån stans där man finner grejor som städats ut från Kronan etc :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se