Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Åkerman H14 motoroljan ökar.

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

viper_ (trådstartaren)

#1 » 22:41:34, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Han en Åkerman H14 -84:a som nått läcker in i motoroljan på.
Har bytt servopumpen så den är troligen inte boven i de hela.
De är inte vatten för oljan är hur fin som helst.
Oljan i pumpdrivningen är lite "mörkare" och rätt nivå där så kommer nog inte den vägen häller.
Så enda teorin jag har kvar är att de är diesel som läcker in via insprutningspumpen och kommer in i oljan.
Är jag ute och cyklar helt? någon som har en annan ide som jag missat i mina tankar?
Har kört max 4 timmar sedan oljebyte och det har nog ökat ca 4-5 cm på stickan se de är rätt mycket.
Mvh
Jan-Erik
viper_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:05:28, 13-04-2014
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi 470. Volvo EW160C. Åkerman H14. Volvo BM L70



Janson1

#2 » 22:36:37, 20-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja förmodligen så har du ett läckage in. Luktar oljan diesel? Om inte så kan det ju vara hydrauloja. Finns det någon hydrauloljepump monterad direkt på motorn?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Sparrow

#3 » 01:07:52, 21-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med matarpumpen ?
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Martin.Eriksson

#4 » 06:38:52, 21-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja servo pumpen sitter på motorn men den har han ju bytt. Matarpumpen sitter på sidan av insprutningspumpen kanske kan Läcka in på samma vis som om den sitter på motorblocket

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

viper_ (trådstartaren)

#5 » 09:15:17, 21-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är matarpumpen eller insprutningspumpen som läcker, då är det diesel och felområdet ganska litet att leta vidare på.
Men min magkänsla är att de är hydralolja som går in, men, finns det någon mer stans den kan komma in än via servopumpen. Sen kan väl iåförsig en ny servopump vara trasig med men känns lite långsökt trotts allt.(utbytes från swecon och gått max 4 tim). Och om jag förstår saken rätt så ska oljan komma från dom andra pumparna så lär den ju passera fördelningslådan, och den oljan ser ok ut och nivån där är rätt med.
viper_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:05:28, 13-04-2014
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi 470. Volvo EW160C. Åkerman H14. Volvo BM L70

Anton

#6 » 14:34:07, 21-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom stora pumparna kan inte fylla på i motorn. Torrt mellan pumplåda och motor.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

OLA56

#7 » 15:20:41, 21-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Finns tre orsaker till att oljenivån ökar:
Vatten - oljan blir grå - foder?
Diesel - Luktar diesel - matarpump?
Hydraulolja - tätningar servopump?
Att det läcker in, via arbetspumparna är otänkbart, eftersom arbetspumparna sitter i en pumpväxellåda. Är tätningarna kass, svämmar det över i pumpväxellådan. Svänghjulet på motorn går alltid torrt.
OLA56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#8 » 16:00:50, 21-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OLA56 skrev:Hej.
Finns tre orsaker till att oljenivån ökar:
Vatten - oljan blir grå - foder?
Diesel - Luktar diesel - matarpump?
Hydraulolja - tätningar servopump?
Att det läcker in, via arbetspumparna är otänkbart, eftersom arbetspumparna sitter i en pumpväxellåda. Är tätningarna kass, svämmar det över i pumpväxellådan. Svänghjulet på motorn går alltid torrt.
OLA56


tre orsaker.. kan lika gärna läka in från vattenpumpen och även via insprutningspumpen så är inte bara tre. ev oljekylare kan ju läka oxå..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se