Då har jag köpt en till lingrävare! En Åkerman 300, åkermans första grävmaskin. Eftersom jag redan skrivit lite i min dagbokstråd Kotten @ Diverse bilder från mina projekt och äventyr så kopierar jag in det första här så det finns
Långt inlägg, men nu är väntan över
Lyckan är ju obeskrivlig när det kommer lastväxlare! En Åkerman 300! Bara kolla på de där smala larverna, en ikonisk "lingrävare" som många nog tänker på dem Mer info kommer efter tvätten
Större än jag trodde! Två katter för jämförelse
Skjutportar som väggar är fantastiskt! Den här maskinen är ju en mekanikers våta dröm
Efter över 2 timmars tvättande blev den ren nog att se över!
Det är då en Åkerman 300, troligen från början av 40talet som stått stilla iallafall 10 år men motorn går runt, förrförra ägaren var Per Larssons traktormuseum. Den är breddad och har slitskenor och andra rester som tyder på att den gått med riktigt breda band som torvmaskin! Utbyggnaden bakpå maskinen är troligen från gengasaggregat vilket verkar rimligt eftersom hesselmanmotorn är bytt till en Deutz A3L514 någon gång tidigast 1955. Vikt bör vara 8-10 ton men med modifieringar är det nog i övre kanten. Själv tycker jag den är i förvånansvärt bra skick för en 80 år gammal maskin, undrar hur många som är kvar av de ursprungliga 128st? Gengasaggregat och bandstället tyder på att den gjordes under andra världskriget. Åkerman 300 utvecklades 1936-39 och blev baserad på den engelska Rapier 410 som i sig är en licensbygd Bucyrus Erie. Bandstället liknar Rapiers och det var tydligen bara så under några år, sedan fick de åkermans "typiska" undervagn med fler stora bandhjul istället för underrrullar och skenor.
Det finns en chans att det är just denna maskinen! Enligt filmen "åkermanmaskiner" som videorna är tagna från var det mycket vanligare att gengasaggregatet monterades till vänster om bommen och den udda påbyggnaden bak verkar stämma samt breddningen. Det finns alltså en relativt hög chans att det är just min nya maskin man får se arbeta här! Den har även extra löphjul för fler vajrar till mast men det kanske var orginal? Aggregatet som är på är också extremt lite slitet vilket förklaras om den gått med mast innan.
Mekanisk bandspänning! Tog 1,5h bara att gå igenom alla smörjställen på maskinen, allt verkar röra sig förvånansvärt lätt! Spakar och reglage gick som en fröjd så jag har hopp!
Testade alla reglage och nästan alla gick lättare än jag trodde det kunde för lingrävare!
Det är gott om plats i huset, riktigt ljust och fint med!
13x1800mm kilrem verkar det vara i Deutz a & F3L514 Ska bytas!
Rengjorde även i motorns lilla låda för insprutningspump, mm Gasens slid hade rostat fast lite men det gick lätt att få loss. Eftersom jag nu känner mig bekant med Deutz 514, 612 och 712 modeller visste jag direkt vad jag skulle ge mig på! Stoppen satt fast så jag tog bort luckan till insprutningspumpen.
Stoppen rör sig inte för att två av tre pumpelement sitter fast! Samma sak som på Fuchs lingrävaren fast lite annan uppbyggnad runt elementen, bara att plocka ner nu när jag kan sånt Praktisk erfarenhet och otaliga timmar på tyska sidor + sprängskisser har lärt mig!
Rengjorde allt och satte mig vid dieselverkstaden, nu har jag två deutzpumpar där
De två högra elementen på bilden är fast intryckta, det är bara begat så inte fastrostat eller något sånt.
Lossade från andra hållet och tog ut backventilen som syns på bild. Sen var det rostlösare, smörjning, lite värme och försiktigt lirkande / knack med mässingsstav.
Och efter en liten stund släppte elementen! Nu rör sig alla element och reglade precis som de ska, bara att montera tillbaks pumpen igen! Efter 1,5h var allt fixat Det är alltså så snabbt det kunnat gå med andra lingrävaren om inte jag behövt en ny fjäder som tar månader att leverera, fåglarna hann ju bygga bo i maskinen under tiden Så om ni försöker få igång en gammal deutz 514/612/712 motor är risken väldigt stor att minst ett element fastnat, det är dock lätt att fixa men var väldigt försiktiga! Ska ni göra det så hör gärna av er till mig så förklarar jag mer i detalj, eller kan jag kanske hälsa på om ni är i Skåne, Kronoberg eller närliggande
Idag blir det återmontering av pumpen, översyn av resterande bränslesystem och elsystem sen kan vi hoppas på lite luftning och provstart snart! Jag tycker att lingrävare är underrepresenterade på maskinisten