Lingrävare är ju inte så praktiska oftast, men lite kul får man ändå ha med dem!
Har en jordvall vi tryckt upp som jag nu vill bättra på en väg med så åkerman fick lasta tippvagn då jag vill lära mig köra lite finare.
Full
skopa är lätt att få, iallafall en gång innan man dragit allt material mot sig. Sen tappar man allt om inte skopan är ända uppe i stickan, men man lär sig
Det var en ganska fin förmiddag! Avslappnande arbete. Sen ser ni att jag tappat lite material bak vagnen
Det är ju lingrävarnas största nackdel, när man inte kan justera skopans lutning är det väldigt svårt att kontrollera var man tömmer den. Borde kanske fixa skoptömning på min Fuchs 301 eftersom den har haft det innan
Går ganska bra att köra när man börjar få in flytet! Nu gick motorn fint i en timme utan bränsleproblem, förutom när jag glömde öppna den jobbiga bränslekranen
Måste också
olja upp lite glidytor och justera bromsbanden, den är lite ryckigare nu så det är väl dags att få lite service
De halvstora stenarna går visst att få upp i skopan även om det är svårt! Just nu lägger jag bara dem i sidan för de ska inte bli bärmaterial och tippvagnen gillar nog inte så grov behandling trots dubbel tjock plåt, när bromsarna inte tar riktigt fullt på lintrummorna är det väldigt lätt att grävaggregatet dimper ner på flaket -
har jag hört Och här är en bild från stenrika norra skåne. I varje ring finns MINST en sten som är
ungefär i storlek med det blocket jag fick upp i skopan, detta är alltså kanske 7m radie i en jordvall
Det var inte så lätt att stå rätt heller, undervagnen är ju breddad vilket var väldigt skönt för stabiliteten men det tar upp betydligt mer plats också. Bakre bryggan där gengasaggregatet suttit är ju hemskt mycket i vägen och tar i både jordvall och
vagn om jag snurrar för mycket, ställer jag mig längre ifrån med vagnen så tippar jag allt material på marken bakom så det är en tuff balans
Men riktigt roligt är det. Sen är det ju lite jobbigt att det inte är någon (iallafall fungerande?) bandbroms eftersom maskinen gärna dras runt, därför har jag ett par stenar bak larverna men det tillsammans med de minst sagt knepiga kontrollerna för larvning gör att man inte så lätt flyttar maskinen en meter. Detta är också problem eftersom lingrävarens primitiva grävmönster bara drar hälften av materialet till maskinen och täcker banden där drivkedjorna dessutom sitter; jag får nog ta och vända undervagnen samt backa bak lite om jag ska fortsätta där
Men sammanfattningsvis är lingrävare helt underbart roligt! Sen har ju Åkermans första modell lite svagheter som tur är fixades i nästa modell Åkerman 350 som har allt från kardandrift,
grävbroms, enklare kontroller och 18 svängrullar istället för 4. Vore det inte bra med en sådan också tycker ni...?