Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Åkerman 300 lingrävare

90 inlägg • Sida 1 av 6
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

Kotten (trådstartaren)

#1 » 11:47:52, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag köpt en till lingrävare! :grin: En Åkerman 300, åkermans första grävmaskin. Eftersom jag redan skrivit lite i min dagbokstråd Kotten @ Diverse bilder från mina projekt och äventyr så kopierar jag in det första här så det finns :thumme:


Långt inlägg, men nu är väntan över :mrgreen:

Bild
Lyckan är ju obeskrivlig när det kommer lastväxlare! En Åkerman 300! Bara kolla på de där smala larverna, en ikonisk "lingrävare" som många nog tänker på dem :grin: Mer info kommer efter tvätten :vissla:

Bild
Större än jag trodde! Två katter för jämförelse :smile:

Bild
Skjutportar som väggar är fantastiskt! Den här maskinen är ju en mekanikers våta dröm :vissla:


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Efter över 2 timmars tvättande blev den ren nog att se över!

Det är då en Åkerman 300, troligen från början av 40talet som stått stilla iallafall 10 år men motorn går runt, förrförra ägaren var Per Larssons traktormuseum. Den är breddad och har slitskenor och andra rester som tyder på att den gått med riktigt breda band som torvmaskin! :grin: Utbyggnaden bakpå maskinen är troligen från gengasaggregat vilket verkar rimligt eftersom hesselmanmotorn är bytt till en Deutz A3L514 någon gång tidigast 1955. Vikt bör vara 8-10 ton men med modifieringar är det nog i övre kanten. Själv tycker jag den är i förvånansvärt bra skick för en 80 år gammal maskin, undrar hur många som är kvar av de ursprungliga 128st? Gengasaggregat och bandstället tyder på att den gjordes under andra världskriget. Åkerman 300 utvecklades 1936-39 och blev baserad på den engelska Rapier 410 som i sig är en licensbygd Bucyrus Erie. Bandstället liknar Rapiers och det var tydligen bara så under några år, sedan fick de åkermans "typiska" undervagn med fler stora bandhjul istället för underrrullar och skenor.

Bild
Det finns en chans att det är just denna maskinen! Enligt filmen "åkermanmaskiner" som videorna är tagna från var det mycket vanligare att gengasaggregatet monterades till vänster om bommen och den udda påbyggnaden bak verkar stämma samt breddningen. Det finns alltså en relativt hög chans att det är just min nya maskin man får se arbeta här! :grin: Den har även extra löphjul för fler vajrar till mast men det kanske var orginal? Aggregatet som är på är också extremt lite slitet vilket förklaras om den gått med mast innan.

Bild
Mekanisk bandspänning! Tog 1,5h bara att gå igenom alla smörjställen på maskinen, allt verkar röra sig förvånansvärt lätt! Spakar och reglage gick som en fröjd så jag har hopp! :grin:

Bild
Testade alla reglage och nästan alla gick lättare än jag trodde det kunde för lingrävare!

Bild
Det är gott om plats i huset, riktigt ljust och fint med!

Bild
13x1800mm kilrem verkar det vara i Deutz a & F3L514 :thumme: Ska bytas!

Bild
Bild
Rengjorde även i motorns lilla låda för insprutningspump, mm :smile: Gasens slid hade rostat fast lite men det gick lätt att få loss. Eftersom jag nu känner mig bekant med Deutz 514, 612 och 712 modeller visste jag direkt vad jag skulle ge mig på! Stoppen satt fast så jag tog bort luckan till insprutningspumpen.


Bild
Stoppen rör sig inte för att två av tre pumpelement sitter fast! Samma sak som på Fuchs lingrävaren fast lite annan uppbyggnad runt elementen, bara att plocka ner nu när jag kan sånt :smile: Praktisk erfarenhet och otaliga timmar på tyska sidor + sprängskisser har lärt mig!

Bild
Rengjorde allt och satte mig vid dieselverkstaden, nu har jag två deutzpumpar där :vissla:

Bild
De två högra elementen på bilden är fast intryckta, det är bara begat så inte fastrostat eller något sånt.

Bild
Lossade från andra hållet och tog ut backventilen som syns på bild. Sen var det rostlösare, smörjning, lite värme och försiktigt lirkande / knack med mässingsstav.

Bild
Och efter en liten stund släppte elementen! :grin: Nu rör sig alla element och reglade precis som de ska, bara att montera tillbaks pumpen igen! Efter 1,5h var allt fixat :cool: Det är alltså så snabbt det kunnat gå med andra lingrävaren om inte jag behövt en ny fjäder som tar månader att leverera, fåglarna hann ju bygga bo i maskinen under tiden :ohnej: Så om ni försöker få igång en gammal deutz 514/612/712 motor är risken väldigt stor att minst ett element fastnat, det är dock lätt att fixa men var väldigt försiktiga! Ska ni göra det så hör gärna av er till mig så förklarar jag mer i detalj, eller kan jag kanske hälsa på om ni är i Skåne, Kronoberg eller närliggande :smile:

Idag blir det återmontering av pumpen, översyn av resterande bränslesystem och elsystem sen kan vi hoppas på lite luftning och provstart snart! :hurra: Jag tycker att lingrävare är underrepresenterade på maskinisten :vissla:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

19 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73



Kotten (trådstartaren)

#2 » 12:03:54, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen blev det en del fix med att få dit ett lastbilsbatteri, för att vara gott om plats i huset är det ont om plats för batteri!
Bild
Det var också smutsigt i vänster hörna där jag inte kom åt med högtryckstvätt

Bild
Men efter lite städning, en plåt och en skumgummimatta blev det väldigt lämpligt för ett batteri :thumme: Fick dra om kablarna men bra blev det! Sen upptäcktes att det var stopp i en bränsleslang så den fick skarvas, efter det gick det bra och efter 10 minuter av luftning började motorn hosta igång! :grin: Dock läckte returslangen kopiöst så den får bytas. Lite läckage här och där men det löser man med packningar, efter ett tag fick vi motorn att gå fint på 2 cylindrar! :grin: Det kommer luftblandad diesel ur insprutningspumpen så det kan vara backventilen som kärvar, får se över det!


Visst går den lite ojämnt och bara på två cylindrar men den går! :grin: 2 dygn tog det att få igång den, kul :smile: Hoppas på provkörning snart! Och nu är vi framme i nutid :thumme: Köpte även en ny rem för motorn.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Holger

#3 » 12:10:03, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj vad fin, den verkar ju vara i gott skick?

Tack för bilderna!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Kotten (trådstartaren)

#4 » 13:39:26, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Oj vad fin, den verkar ju vara i gott skick?

Tack för bilderna!



Ja den är i förvånansvärt fint skick efter 80 år! :thumme: Fler bilder och videor kommer med tiden! :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Holger

#5 » 15:28:12, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:hurra:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Peter Persson

#6 » 18:59:56, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket häftig! Ta hand om den

Skickat från min S68Pro via Tapatalk
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Antevante

#7 » 19:18:16, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser verkligen välbevarad ut! Snyggt jobbat :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Kotten (trådstartaren)

#8 » 20:27:11, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar! :grin: En av 128 tillverkade, undrar hur många som finns kvar? Det om 2 andra :thumme:


Bild
Den här slangen har blivit lagad ett par gånger :mrgreen: Jag gjorde om den och nu är den tät!

Bild
Ser ni märkena i marken? Ser ni att aggregatet är annorlunda än sist? Det är för att jag har provkört min lingrävare! :grin: :hurra: Startade förvånansvärt lätt och gick bättre tror jag. Jag inspekterade backventilen till pumpelement #2 så det kanske hjälpte lite! Eller är det bara inbillning :smile: Jag kunde bara provköra aggregatet för att övre linan fastnar i dra-in läge, mer om det snart. Det är definitivt den mäktigaste maskinen jag kört, och jag har kört 40tons grävare! De stora svänghjulen och trummorna, den råa styrkan och det arbete som krävs för att köra är bara underbart! Man kan inte bara släppa allt och tänka utan spakar och pedaler måste skötas konstant :thumme:


Bild
Jag får väl se över maskineriet imorgon för som sagt fastnar den övre linan med att dra in, jag kallar det bommens lina trots att de arbetar tillsammans. Det som händer är att man lägger i maskineriet med en kopplingsspak och sen börjar allt långsamt snurra, då dras även bomlinan in. När man bromsar den trumman släpper den ibland lite men oftast stannar det bara allt maskineri, det måste vara någon intressant frisnurrsmekanik som möjliggör detta utan att motorn stannar! Eller slirar bara motorns koppling :vissla: iallafall stannar mekaniken eller fortsätter trögt för att dö om man försöker köra någon annan funktion än bommen. Som jag förstått det drivs axeln av svänghjulet till vänster i bild, sen är det roterande rostbruna svänghjul till trummorna som genom bromsband drar med trummorna. Detta är jag osäker på för när man drar i en spak drar det direkt till ett litet bromsband som syns till höger, hur kan det fungera? Ifall banden inte släpper som de ska borde de alltså fortsätta dra in. När man vill stanna en trumma trampar man på en pedal och bromsar den med de vita bromsbanden. Jag misstänker att jag bör smörja upp lederna till bromsbanden :smile:

Hör gärna av er om någon här har kontakter eller själv vet hur lingrävare med den här sortens kopplingar fungerar!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Mats i Myrhult

#9 » 20:35:17, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska följas!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Anton

#10 » 20:51:51, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkerman 300 i en tecknarens ögon.
Bild
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

kimmen

#11 » 21:53:30, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häftigt...Hur bromsar man svängen
Vore kul om man fick en beskrivning hur man använder reglagen

Mycket intressant tråd :thumme:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Kotten (trådstartaren)

#12 » 22:17:44, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag kunnat testa alla funktioner kommer videor inifrån och en karta över alla reglagens funktioner! :grin: Jag har inte hittat sånt på internet innan så jag hjälper gärna med att lägga ut informationen. Har en karta över min andra lingrävares reglage men den är tyvärr lite fel :vissla:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

kimmen

#13 » 22:22:23, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:När jag kunnat testa alla funktioner kommer videor inifrån och en karta över alla reglagens funktioner! :grin: Jag har inte hittat sånt på internet innan så jag hjälper gärna med att lägga ut informationen. Har en karta över min andra lingrävares reglage men den är tyvärr lite fel :vissla:


Tack, det vore intressant.
Kolla en del filmer, dom verkar vara snabba att gräva med
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Martin.Eriksson

#14 » 22:44:46, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är de eg på lingrävare, vad begränsar styrkan i tex stickan? Kan man dra in tills motorn stannar eller slirar de på nån broms etc

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

barsen

#15 » 23:38:36, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Hur är de eg på lingrävare, vad begränsar styrkan i tex stickan? Kan man dra in tills motorn stannar eller slirar de på nån broms etc

Skickat från min G8141 via Tapatalk


Saknar den convertor vilket jag antar att den gör kan du dra tills motorn stannar.
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se