Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Exs's första grävmaskin, Åkerman H11

302 inlägg • Sida 2 av 21
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

MF135S

#16 » 20:29:44, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, faktiskt inte!
har inte haft vägarna förbi.
MF135S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:38, 17-07-2010
Ort: Gislaved
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Massey Ferguson 135S
Scania P400 -11 Med Interconsult slamsugsaggregat



Exs (trådstartaren)

#17 » 20:57:46, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej men man ser ändå inte så mycket från vägen. Du får väl ta en ordentlig titt vid tillfälle :)

Edit:
Tack för infon nixs! Finns det alltså inga rödmetallgrejor i H11:ans svängkrans, sväng-, pump- och larvväxlar som kan ta skada av en hypoidolja? :)
Senast redigerad av Exs 21:07:26, 03-08-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Robban_C

#18 » 22:16:17, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syntetfettet har sin plats vintertid eftersom det vanliga fettet blir så tjockt att man får hyra in Hulken för att hantera fettsprutan.
Det vanliga entreprenadfettet verkar dock vara ett mycket bra fett sommartid. Det duger åt våra maskiner sommartid och dom går både mycket och hårt.
Prisskillnad ungefär dubbla priset på synteten eller därikring.


Syntetolja i gammal motor:
Varför skulle man inte kunna göra det? Om inte det fungerade så skulle alla mina bilar och hojar sen slutet av 80-talet ha havererat.
Men den kanske är onödigt bra (dyr) för dig, det kan bara du avgöra.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Exs (trådstartaren)

#19 » 22:35:56, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom maskinen nog inte kommer att gå nåt vintertid så blir det nog inte handlat så mycket syntetfett, lika skönt det om det nästan är dubbla priset :) vad kostar en tub eller hel låda med entreprenadfett super ep2 ungefär?

Angående det med oljan har jag alltid fått höra att en motor som gått länge på mineralolja inte mår bra av att man slår i syntet. På en ny eller renoverad motor är det väl annat däremot, när allt är rent inuti.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

nixs

#20 » 22:43:13, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sägs väl att syntetolja med bättre tillsatser skulle kunna lösa upp en massa gamla avlagringar men det borde vara lika illa av alla sorters modern olja då både mineral och syntetoljor har ungefär samma uppgifter och liknande tillsatser.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#21 » 22:49:27, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flottet kostar väl några tior eller så per patron.

Ja, jag har också upplevt att synteten tvättar rent men det är väl inte värre än att man gör ett extra oljebyte efter en tid så har man ju fått renare inne i puffran.
Men det kostar ju en slant förstås.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#22 » 23:04:43, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir besvärligt om något lossnat och kleggar igen i en trång oljekanal eller dylikt.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#23 » 23:10:18, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:... det borde vara lika illa av alla sorters modern olja då både mineral och syntetoljor har ungefär samma uppgifter och liknande tillsatser.

:grin: :grin: :grin:


Jag har i alla fall aldrig haft några problem med syntetoljor och jag har heller aldrig hört talas om nån som verkligen har haft det.
Men det kanske var annorlunda när syntetoljorna var helt nya?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#24 » 23:11:09, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, man skall vara medveten om orsak och verkan bara! :grin:
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Lasse Hsand

#25 » 23:11:23, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Sägs väl att syntetolja med bättre tillsatser skulle kunna lösa upp en massa gamla avlagringar men det borde vara lika illa av alla sorters modern olja då både mineral och syntetoljor har ungefär samma uppgifter och liknande tillsatser.
Hade en Granada på tidigt 90tal. Tyckte mig hade köpte en väldigt fin bil :razz: . Vid service kostade jag på med halvsyntet. Körde ca 150mil och kammen började låta. Lytfte på kåpan och hittade en gelepudding i form av ventilkåpan. :sad: . Oljan hade kommit upp men inte ner. Bytte toppen men lyckades rädda botten. Men är fortfarande livrädd för syntet oljor i gammmotorer.
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:18, 31-05-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM 218TD Volvo N86 Grusbil Zetor 4718 IH BTD 6 Volvo N86 Dubbel hytt Dragare Scania LB 85 maskintransport

Exs (trådstartaren)

#26 » 23:31:42, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är just det ni pratar om som jag också hört, att synteten kanske renar något bättre och att det då kan lossna större partiklar som ställer till det. Får nog bli mega truck för min del :)
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Lasse Hsand

#27 » 23:35:27, 03-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske är feg men i mina gamla lastbilar traktorer och hjullastare. Hälls inget det står syntet på. :smile:
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:18, 31-05-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM 218TD Volvo N86 Grusbil Zetor 4718 IH BTD 6 Volvo N86 Dubbel hytt Dragare Scania LB 85 maskintransport

Robban_C

#28 » 00:04:13, 04-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att kammen låter i en Granada med fyrpip är inget ovanligt. Det är väl snarare så att det helt enkelt var dags då. Få av dom gick över 10 000 mil innan kam och lyftare var slut.
Många Granador och Taunusar hade egendomligt hål uppsågat i torpeden bakom toppen. :grin:
En mycket dålig grundkonstruktion helt enkelt.
Skamligt att det här var ett välkänt problem redan i slutet av 70-talet/början av 80-talet men Ford fortsatte spotta ut mängder av dessa skitmotorer utan någon som helst förändring. Dom höll ju garantitiden ut, oftast.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Trinkan

#29 » 01:04:29, 04-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gäller oljekanaler mm så är det såvitt jag känner till iaf en ganska stor skillnad i storlek mellan en 15L lastbilsmotor och en 2L PB-motor med så oddsen känns betydligt större för problem i en liten högvarvig bensinbilmotor för att få stopp mm.
Samma med dieseln, stora spridare tål nog mer skräp en en modern högtrycksmodell?

Exs skrev:Ja det är just det ni pratar om som jag också hört, att synteten kanske renar något bättre och att det då kan lossna större partiklar som ställer till det. Får nog bli mega truck för min del :)
Användarvisningsbild
Trinkan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:05, 26-07-2011
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ecr 58 plus
Volvo FH 12 520
Scania P92 Kran tico 777
Schäffer 930T
Hyster H80
Div andra maskiner och redskap
Cheva C30 med hiab 022 kran
Div Släp/kärror/vagnar med och utan kran

Turbodiesel

#30 » 01:17:29, 04-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En halv tråd om syntetoljans vara eller icke vara IGEN :???:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se