Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Ännu en linare! Åkerman 350

36 inlägg • Sida 2 av 3
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

Mats i Myrhult

#16 » 13:56:34, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad läser du på uni?
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



skogsgurra

#17 » 14:24:27, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

DET är en intressant fråga!
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Mattias_E

#18 » 15:31:34, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:Här är en liten video från när jag gungar med maskinen och sedan åker av :mrgreen: Notera att jag kör fel håll först, det kan ni tro var läskigt!


Sen kördes maskinen upp och testades lite; den är verkligen mycket smidigare att köra med än 300an! Sen började motorn gå dåligt och dog, jag kollade dieselfiltret men inget bränsle fanns där så det hade väl svallat upp smuts i tanken under hemfärden. Det får rengöras och sen ska allt oljas upp, sen är det bara att köra, hon är ju hemma nu :thumme:


Skrattar åt att din far går och håller den i lina precis som han går och leder en kviga.... :lmao: Drar och sliter gör han med på slutet... "kom med här... du ska ju in här...." :skratta3:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Kotten (trådstartaren)

#19 » 21:01:25, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Vad läser du på uni?

skogsgurra skrev:DET är en intressant fråga!


Absolut inget som har att göra med maskiner faktiskt :mrgreen: Inte direkt iallafall. Ni får nog veta tids nog även om det inte är så spännande :vissla:



Mattias_Edeslätt skrev:Skrattar åt att din far går och håller den i lina precis som han går och leder en kviga.... :lmao: Drar och sliter gör han med på slutet... "kom med här... du ska ju in här...." :skratta3:


Ja den betedde sig lika bråkigt :mrgreen: Med länkagens glapp är det inte alltid säkert att vissa spakar faktiskt får i så drift/sväng gick inte direkt att växla pålitligt, då var det bättre att larva av med mänsklig svängbroms istället för att riskera snurra :grin:



I övrigt har jag kollat en del på youtube och även läst lite lingrävartrådar på tyska forum. Här är en video från en fantastisk maskinträff som säger mer än tusen ord!

Till vänster är en Yumbo, en av världens första hydraulgrävare ca 1954. Till höger en Weserhütte lingrävare som är lite mindre, men kolla vad han skyfflar på! :grin: Riktigt imponerande av de som kan köra sådär, då förstår man lite bättre varför vissa stora aktörer totalt missade hydraulgrävarnas uppgång och satsade på de beprövade lingrävarna :thumme: I övrigt finns det en massa kul i resten av videon så den kan jag rekommendera!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#20 » 11:18:19, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom 350n sög luft och dog när jag kört upp den på grusplanen tyckte jag förra veckan att det väl är dags att kolla varför! Min idé var nog att färden hem hade svallat upp en massa smuts i dieseln som satt sig i någon banjokoppling, men mer undersökningar gör att man börjar riva allt :mrgreen: Tanken är placerad vänster fram i maskinhuset och har ett rör (eller ja, 3 rör och 5 slangbitar skarvade) mellan sugröret upp till matarpumpen. Lite jobbig design när det är ett par meter avstånd och en del höjdskillnad, men det ska ju gå! Vi hade tankat maskinen lite innan den kom hem, men när vi kollade ner i tanken upptäcktes att det var ganska låg nivå av en smutsig diesel.. Bara att plocka av tanken och rengöra, alltid bra att göra :thumme:

Bild
Tanken är ganska stor och välgjord med skvalpskydd. Står volvo på så det kanske kom från en lastbil?

Bild
Sugröret togs ur och silmaterialet som var lindat runt föll isär. :mrgreen: Ja ja när tanken är ren kommer det nog gå bra.

Sen skulle dieseln hällas ur...
Bild
Bild
Den är ju svart som motorolja! :uupps: Och kom ihåg att här är den utspädd :mrgreen: Det var inte heller så mycket i tanken, kanske 20-30 liter så det kan vara anledningen att maskinen dog.

Bild
Man vill ju inte slösa diesel så jag lät den stå ett tag och hällde sedan ytskiktet genom ett lakan, som ni ser på bilden var det liiiite smuts... Jag upprepade detta 5-6 gånger och nu börjar dieseln bli lite mer normalfärgad och förstör inte längre alla lakan. Den duger nog att späs ut lite och lite i alla dieseltankar. I botten på spannen var det de första gångerna ett 5mm lager av något som liknar lera :vissla: Detta är något som sporrar mig att fixa grejer, man ser ju hur otroligt mycket bättre det blir efteråt!

Bild
Tanken har dämpare av trä och eftersom miljön i maskinhuset var lite fuktig (det var verkligen ett 5cm lager av löv och jord som jag nu skrapat bort, hade det varit vår så hade det säkert vuxit saker där!) så har det rostat små hål på tanken. Dessa rengjordes innan de lödades igen och sist fick allt ett lager kemisk metall så det garanterat borde vara tätare :thumme:

Bild
Tanken rengjordes även invändigt. Spolade rent den ett par gånger innan jag tillverkade det här perfekta redskapet som precis gick igenom det lilla tanklocket och gjorde att jag kunde gräva och skrapa bort nästan all smuts som samlades i hörnen när jag sköljde tanken :mrgreen: Nu tror jag faktiskt den är ganska ren, så det blir väl snart återmontering sen en del ny diesel och luftning innan mer provkörning!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#21 » 16:03:48, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Genom de senaste veckornas högtidsfirande och råa väder har det inte blivit mycket gjort utomhus. Därför ser ni mig nu inne före kl 15 skrivandes en massa små uppdateringar här :mrgreen: Dieseltanken har blivit lagad och kommer förhoppningsvis hålla tätt. Den är sedan i morse är den återmonterad och väntar påfyllning när vädret tillåter ett ärligt försök att lufta och starta maskinen igen. Idag ville motorn knappt gå runt och jag tänkte inte tvinga den (för då tvingar jag bara mig själv att vara ute i blåsten!). Förhoppningsvis blir det lite varmare snart så det frusna töar och Åkerman 350n återigen får gå, denna gången med lite provgrävning :smile:

Bild
Eftersom en del glapp i länkagen fanns tänkte jag ta itu med den värsta spaken. Det mesta är körbart men spaken för rotation/drift var så slut i länkaget att jag fick stå och trycka fram spaken i vindrutan som syns på youtubevideon från förra månaden :mrgreen: Nu borrade jag upp hålen 2mm och satte större bultar på fyra länkagepunkter, blev nog av med iallafall en decimeter glapp och nu är det obefintligt kvarvarande. Förhoppningsvis blir det lite lyxigare att köra :smile:

Bild
Krängde också på alla nya remmar och tog bort de två sämsta av de gamla. Nu ska det inte få kunna slira, för det var jobbigt nog att få på de inre remmarna att jag inte ens vill tänka på de mittersta :mrgreen:


För intresserade kan jag även tillägga att jag börjat göra en lista över mina maskiners nypriser samt lite referenspunkter genom åren. En Åkerman 350 kostade 1954 hela 68300kr! Det var minsann mycket då man året efter kunde få en helt ny VW bubbla för 6450kr eller en PV 444 E för 8500kr. Faktiskt kostade en Åkerman 350 hela 8000kr mer än en Ferrari 250 Europa som är den dyraste bilen i listan från "tekniken i dag 1955" :mrgreen: Även Rolls Royce Silver Dawn var billigare. För lite andra jämförelser kunde man 1954 få en Grålle eller T24 för strax under 8300kr. Det är svårt att jämföra mellan mer än ett par år eftersom inflationen på den tiden var mycket hög men oavsett så tror jag att en Åkerman 350 var en betydligt bättre investering för ett entreprenadföretag än en ferrari. :vissla: Nu har jag även hittat siffror på min andra Åkermanlinare, 1939 kostade en Åkerman 300 18500kr. På 15 år blev maskinen avsevärt bättre och dyrare samtidigt som inflationen steg ca 100%, så man kan tänka sig att halva prisökningen mellan Åkerman 300 och 350 var förändrat penningvärde och andra halvan förbättrad konstruktion och tillverkningskostnader :smile: Modellen efter, Åkerman 375, kostade 1960 hela 93000kr så det var nog intensiva tider! Boken "Bonnasmedjan och Brysselspetsarna" gör ett bra jobb att beskriva de spännande förändringar och händelser som byggde upp Åkerman till ett stort företag och varumärke som fortfarande sätter sin prägel i min gräsmatta! :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Mats i Myrhult

#22 » 16:10:42, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När Kotten "drar en lina" är det inte samma sak som när börshajarna gör det! :mrgreen:
Kottens linor är nyttigare. :thumme:
Utan risk, ingen chans!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Kotten (trådstartaren)

#23 » 17:32:04, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:När Kotten "drar en lina" är det inte samma sak som när börshajarna gör det! :mrgreen:
Kottens linor är nyttigare. :thumme:


Jag tror det är lika beroendeframkallande :mrgreen: Lingrävare är dock lite billigare och troligen även nyttigare som du säger, det är ju ett träningspass att gräva snabbt :vissla:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#24 » 11:11:05, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite smått har det hänt med 350n här. Jag mätte runt förra helgen och kom fram till att eldragningen för startknappen var ytterst opålitlig så efter några nya sladdar startar maskinen direkt! :grin: Iallafall med kallstart och ventillyftare i startläge, men det sparar på batteriet vilket är bra när generatorn inte finns med. Det kvarstående problemet är fortfarande att överdelens rotation inte fungerar, men nu har jag nog kommit närmre lösningen genom att hitta en kopia av instruktionsbok/reservdelsbok från Åkermans själva!


Bild
Häftet ska ha fåtts från Åkermans själva på 90 talet, det är inte direkt lätt att hitta böcker till sådana här maskiner så jag hoppas kunna skanna in den så den hamnar i forumets downloads databas :thumme: Så länge får jag ha ensamrätt på all otroligt bra information kring skötsel, körning, olika användningsområden och redskap. En guldgruva! :mrgreen:


Bild
Problemet är att under det största kugghjulet under trummorna finns en liten koppling (G) som ska skjutas upp och ner för att lägga i svänglås, neutral eller rotation. Denna ska röra sig på splines och sitter fast. Men tack vare boken vet jag nu exakt hur den ser ut och kanske kan jag då komma fram till bättre lösningar för att få loss den!

Bild
Här är en ytterligare bild som visar delarna i mer detalj. Trots att trummorna och fästen är ivägen upp kanske man kan få upp kugghjulet några centimeter iallafall för att komma åt bättre, jag ska också gräva loss den sista smutsen runt mekanismen nu när jag vet hur det ser ut!


Förhoppningen är att snart ha rotationen fungerande, för då kan man larva ner i skogen och börja gräva den efterlängtade dammen :grin: En fantastiskt kul maskin, liksom alla lingrävare!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Toost

#25 » 16:23:41, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var på den tiden, innan CAD systemen började dyka upp , som man gjorde snygga sprängskisser!
den i post #24 är till och med signerad. :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Kotten (trådstartaren)

#26 » 17:42:44, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med vår underbara Holgers hjälp finns nu instruktionsboken för Åkerman 350 i downloads, kolla gärna in den om ni vill se lite åkermanhistoria och få lite spännande information om lingrävare! :grin:

Åkerman 350-3 instruktioner, skötsel och reservdelar (2)
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Holger

#27 » 18:18:58, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack till DIG som skannat och skickat! :thummar:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Kotten (trådstartaren)

#28 » 21:35:16, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Idag höll jag på och fixade lite olika saker här hemma och helt plötsligt skulle Poclainen fram, men den var lite undanstoppad! En lösning vore att flytta 350n, men det visade sig inte behövas. Men bara den tanken fick mig iallafall lite motiverad, så jag tänkte hoppa rakt i och försöka demontera lite grejer så jag kan rengöra och smörja upp allt. Slutmålet är såklart att försöka få loss den jobbiga specialhylsan som kopplar i svängdrevet.

Bild
Bild
Bild
Bild

Dessa bilder är egentligen bara här för att visa hur trångt det är :mrgreen: Och då har jag redan plockat av en skyddsplåt! Jag lyckades även lyfta det stora kugghjulet över den elaka kopplingen lite genom att släppa bromsbanden och bända isär deras fästen. Kugghjulet kom inte av, men var iallafall en 5cm högre upp vilket också är bra! För er som undrar var boven i dramat är på bilderna kan jag berätta att kopplingen är på den sista bilden, lite till höger ovanför mitten i bilden.


Bild
Det kanske inte är så tydligt men jag kunde gröpa ur iallafall 50mm smuts innan jag nådde golvet :uupps: Resten av maskinhuset hade jag ju rensat med spade, men under kugghjulen är det svårt.

Bild
Inte heller hittade jag någon trädgårdsspade så det blev att böja en liten plåt :mrgreen: Det gick faktiskt riktigt bra! Lyckades rensa upp det mesta av smutsen under kugghjulen vilket underlättade ännu mer med åtkomligheten. Jag lyfte även upp mittenkugghjulet eftersom jag kom ihåg hur dåligt dess fäste satt fast :mrgreen: Helt gick det dock inte av, för av någon outgrundlig anledning är axeln 40mm högre än kugghjulet som syns på en av bilderna. Detta gör absolut ingen nytta, mer än att det eliminerar chanserna att ta av kugghjulet utan att lyfta lintrummorna :ohnej: Varför ska allt på denna maskinen tvunget sitta inklämt under trummorna! Ja ja, efter mycket om och men lyckades jag rengöra överallt och bespruta kopplingshylsan med rostlösare. Jag testade sedan att dra hårt i spaken som då helt plötsligt gick ganska lätt, men jag kunde ju inte stå i hytten och dra samtidigt som jag kröp under kugghjulet för att se vad som hände! Som tur är kunde pappa hjälpa till med att dra i spaken, då kunde jag konstatera att kopplingshylsan inte längre satt fast :hurra:


Bild
Slängde ihop alla delar igen och var tvungen att åka iväg. Men när jag kom tillbaks slängde jag i ett batteri och efter lite dummande med luftning och hur ventillyftarna ska stå (att sköta dem är ju min medhjälpares jobb! :vissla: ) fick jag igång 1054 motorn. Larvade bak lite, lade i rotationen och testade dra i spaken... Maskinen roterade! :hurra: :hurra: :hurra: Nu går det också!

Bild
Så för första gången kan jag nu presentera en bild där överdelen är roterad av maskinen själv och inte av handkraft :mrgreen: Nu är alla grundläggande funktioner alltså helt okej, lyckan är stor! Snart blir det lite mer justering av spakar och bromsband; samt tillverkning av ett nytt stolsfäste eftersom ni i förra bilden kan se en väldigt rymlig och hälsosam ståhytt :mrgreen: Snart bör man kunna provgräva lite ordentligt med Åkerman 350, och då kommer videobevis :thummar: Tills dess, gläds med mig och njut av denna sommarkväll med en mer funktionell lingrävare hos mig!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

19 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#29 » 22:22:47, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter framgången med svängkopplingen tyckte jag det var dags att justera lite smått och fixa lite så 350n är fullt funktionsduglig :thumme:

Bild
Ett ganska stort problem har varit sitsen som faller isär bara man tittar för länge på den :vissla:

Bild
Och sen hade infästningen till stolen också rostat upp helt, så det var bara att tillverka en ny!

Bild
Svarvade röret rakt och svetsade det sedan på en ny bottenplatta som blev lite större för stabilitet. Sist fick stolen en ny sits från en buss och helt plötsligt var det mycket trevligare!


Sen provstartade vi och mycket väl gick det bra att larva runt med maskinen och rotera överdelen! :thummar: Spaken för iläggning av rotation fick ett nytt handgrepp och justerades in så lägena är precis rätt med spaken. Dock blev det lite problem eftersom stickan vägrade gå ut trots att jag släppte den bromsen :ohnej: Det var ju inte helt nytt, men jag hade hoppats att lite bankande och tid skulle lösa det. Så var inte fallet, och för att justera bromsbanden måste man lossa några enorma justermuttrar som sitter väldigt dåligt till. När det inte går är det bara att justera staget från pedalen, så det blev nästa fokus :smile:

Bild
Sen började det regna, men jag låg iallafall halvt bekvämt intryckt på undervagnen under maskinen :mrgreen: Tyvärr var det halvt omöjligt att få loss staget som dumt nog var högergängat i båda ändarna så man måste släppa allt för att justera.

Bild
Testade att gänga ut ena sidan men den bottnade på andra sidan innan änden kom loss, så det var bara att ta en halvtimme åt att få loss den helt fastrostade saxsprinten som var dold in mot maskinen. Tänk vad mycket snabbare detta hade gått om bulten var vänd så sprinten satt ut :myzsko: Sist gick det iallafall att få ut bulten och nu kan jag justera staget. Dock märkte jag att bromsen fortfarande var på trots att staget var helt släppt, så då blev det en massa rengöring av anliggningsytorna och sprintarna så att bandet kunde röra sig lite mer. Samma sak fick göras på bromsbandet för indragning som också låg på och var varmt, det har ju inte hjälpt direkt! Slutade med att jag lossade bromsbandet som började lirka till sig, men såklart ramlade tre av sex bromssegment av :ohnej:


Bild
Ja ja, nu rör sig iallafall allt som det ska. Beläggen verkar fina så jag ser nog bara till att nita tillbaks dem, sen monteras bandet tillbaks och då ska vi se att maskinen går att provköra :thummar: Förhoppningsvis krävs inte så mycket mer justeringar eftersom det mesta setts över snart :mrgreen: Men så får det väl vara när man köper 70 år gamla skrotmaskiner
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#30 » 13:07:21, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska ni se vad som hänt under förmiddagarna innan solen stått på! :smile:

Bild
Jag har satt ett plattjärn så pedalerna har lite styrning och inte kan välta 90 grader, de behöver endast kunna röra sig ungefär 10. Original är nog hytten ett stopp, vilket är varför det inte finns längre :vissla:

Bild
Eftersom några bromsbelägg ramlat av ett bromsband frågade jag en bekant som nitar om sådana i jobbet, men han sade att i detta fallet var det nog bäst att limma. Så jag rengjorde ordentligt och limmade tillbaks dem med 2 komponent epoxy lim, nitarna håller dem också lite fortfarande, iallafall i längsgående riktning :thumme:

Bild
Sen igårkväll tänkte jag läsa lite men det är nästan 30 grader på ovanvåningen i huset, så jag tog ut en stol och läste framför solnedgången vid lingrävarna :smile: Trevligt tills det skymmer och myggen kommer.

Bild
Sen i morse kollade jag bandet och beläggen satt fast bra! Så jag återmonterade bromsbandet, justerade in och provkörde lite. Helt underbart! :grin: Nu fungerar alla funktioner på grävmaskinen, men det har krävts ett par justeringar för att få allt att bete sig helt rätt.

Bild
Jag fick bland annat svarva en ställbar distanspinne mellan bromsbanden så att det ena inte ville vandra av, det ska nog vara en sådan original men rosten har väl tagit den.

Bild
Och till sist så körde jag runt lite och med ett dån ramlade den sista bakre skjutdörren av så det var bara att kasta ner den :vissla: Lite mer luftigare nu! Någon mer justering återstår men maskinen går att gräva med och beter sig förvånansvärt riktigt bra. Video kommer när jag orkat filma, i dagens värme tror jag att jag hade svettats av min GoPro :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se