Idag höll jag på och fixade lite olika saker här hemma och helt plötsligt skulle Poclainen fram, men den var lite undanstoppad! En lösning vore att flytta 350n, men det visade sig inte behövas. Men bara den tanken fick mig iallafall lite motiverad, så jag tänkte hoppa rakt i och försöka demontera lite grejer så jag kan rengöra och smörja upp allt. Slutmålet är såklart att försöka få loss den jobbiga specialhylsan som kopplar i svängdrevet.
Dessa bilder är egentligen bara här för att visa hur trångt det är
Och då har jag redan plockat av en
skyddsplåt! Jag lyckades även lyfta det stora kugghjulet över den elaka kopplingen lite genom att släppa bromsbanden och bända isär deras fästen. Kugghjulet kom inte av, men var iallafall en 5cm högre upp vilket också är bra! För er som undrar var boven i dramat är på bilderna kan jag berätta att kopplingen är på den sista bilden, lite till höger ovanför mitten i bilden.
Det kanske inte är så tydligt men jag kunde gröpa ur iallafall 50mm smuts innan jag nådde golvet
Resten av maskinhuset hade jag ju rensat med spade, men under kugghjulen är det svårt.
Inte heller hittade jag någon trädgårdsspade så det blev att böja en liten plåt
Det gick faktiskt riktigt bra! Lyckades rensa upp det mesta av smutsen under kugghjulen vilket underlättade ännu mer med åtkomligheten. Jag lyfte även upp mittenkugghjulet eftersom jag kom ihåg hur dåligt dess
fäste satt fast
Helt gick det dock inte av, för av någon outgrundlig anledning är axeln 40mm högre än kugghjulet som syns på en av bilderna. Detta gör absolut ingen nytta, mer än att det eliminerar chanserna att ta av kugghjulet utan att lyfta lintrummorna
Varför ska allt på denna maskinen tvunget sitta inklämt under trummorna! Ja ja, efter mycket om och men lyckades jag rengöra överallt och bespruta kopplingshylsan med rostlösare. Jag testade sedan att dra hårt i spaken som då helt plötsligt gick ganska lätt, men jag kunde ju inte stå i hytten och dra samtidigt som jag kröp under kugghjulet för att se vad som hände! Som tur är kunde pappa hjälpa till med att dra i spaken, då kunde jag konstatera att kopplingshylsan inte längre satt fast
Slängde ihop alla delar igen och var tvungen att åka iväg. Men när jag kom tillbaks slängde jag i ett
batteri och efter lite dummande med luftning och hur ventillyftarna ska stå (att sköta dem är ju min medhjälpares jobb!
) fick jag igång 1054 motorn. Larvade bak lite, lade i rotationen och testade dra i spaken... Maskinen roterade!
Nu går det också!
Så för första gången kan jag nu presentera en bild där överdelen är roterad av maskinen själv och inte av handkraft
Nu är alla grundläggande funktioner alltså helt okej, lyckan är stor! Snart blir det lite mer justering av spakar och bromsband; samt tillverkning av ett nytt stolsfäste eftersom ni i förra bilden kan se en väldigt rymlig och hälsosam stå
hytt Snart bör man kunna provgräva lite ordentligt med Åkerman 350, och då kommer videobevis
Tills dess, gläds med mig och njut av denna sommarkväll med en mer funktionell lingrävare hos mig!