Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Ännu en linare! Åkerman 350

36 inlägg • Sida 1 av 3
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

Kotten (trådstartaren)

#1 » 11:43:21, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som tidigare ägare av två lingrävare blev jag kontaktad av en mycket trevlig gubbe som hade en Åkerman 350 som han ville bli av med, nu hade jag ju inte tänkt skaffa fler maskiner på ett tag men runt skrotpris finns det undantag :mrgreen: Tiden gick lite men efter ett tag bestämde vi oss för ett datum och åkte några mil för att kolla på maskinen. Jag hade inte sett någon bild och visste inget om skick mer än att bolinder 1054 motorn skulle vara det enda av större ekonomiskt värde (vilket nog är fallet för många lingrävare). Väl framme hittade jag henne i skogskanten och fick en sån känsla av "vad har jag gett mig in på?" :mrgreen:


Bild
Bild
Bild
Bild
(notera den snygga typskylten!)

Hon hade inte rört sig på runt 15-20 år och före det inte mycket så skicket var därefter :vissla: Ägaren hade köpt den 1994 då den precis blev räddad från skrotdöden eftersom skrotarens gasflaskor tog slut precis när han skulle sätta skärbrännaren i stickan! Sedan köptes lingrävaren i tanke att ta motorpaketet till ett sågverk, men som tur är blev det inte av och Åkermannen provgrävdes lite med några gånger innan hon ställdes ett bra tag. Jag gillar ju historian men när man såg den fick jag inte någon större vilja att betala för den :mrgreen: För vem visste hur den skulle vara? När det stått så länge kan kopplingar bli jobbiga som märks på min Fuchs 301, tänk om allt var fastrostat? :svettas: Men gubben verkade tvärsäker på att jag skulle köpa den, en riktigt härlig prick :smile: Så efter vi hade kollat på andra mycket intressanta maskiner i hans samling satt vi och fikade en timme, sedan blev det lite snabbt "ja vi får tänka på det nu ska vi vidare", men jag hade ju inte fått diskutera maskinen ens! :uupps: Så jag fick hejda mina medföljare och pratade lite med gubben om maskinen, jag var ju inte så intresserad när det inte ens är säkert om den skulle vara räddningsbar och det enda han tyckte var bra (motorn) tydligen hade blandat vatten i oljan så inte ens den var värt mycket :ohnej: Men jag fick kolla på den en gång till innan vi åkte och till min förvåning kunde jag snurra på trummorna! Då kanske inte allt satt sig helt? Ägaren erbjöd att vi skulle testa starta den så två veckor senare blev det bestämt att vi iallafall får försöka väcka maskinen!


Bild
När vi kom dit igen hade löven försvunnit och man kunde se maskinen :smile: Ägaren hade försökt starta den någon dag tidigare men det kom inte bränsle som det skulle till spridarna, så det var bara att börja riva insprutningspump! Med en massa brakeclean, stålborste och tryckluft kunde vi få det mesta rent och såg över kolvar och ventiler för både matarpump och insprutningspump. Vi kunde handpumpa upp bränsle till spridarrören vilket inte verkade rätt :klia: Riktigt nog var det inte rätt eftersom backventilerna för insprutningspumpen hade hängt sig, en i öppet läge och tre i stängt! Iallafall byggdes inget tryck i pumpen av detta, så vi fick plocka upp ventilerna och lirka upp dem med en massa smörjmedel. Efter någon timmes fixande var allt övergånget och vi vred på nyckeln, märkligt nog fungerade det finfint och maskinen startade för första gången på kanske 20 år :mrgreen: Motorn gick inte riktigt som den skulle men det var bra nog för att smörja lite kopplingar och testa trummorna! Här är en liten video om fixen :thumme:


När ventillyftarna kom i rätt läge sen började maskinen gå betydligt bättre och var nu jättestark, motorn verkade inte ens blanda vatten i oljan! Det gick finfint att köra alla funktioner (om än glappt och tungt) och eftersom gubben själv prutat ner sig själv innan vi startat maskinen blev det affär :mrgreen:

Bild
Fina Åkerman 350 redo att hämtas :thumme: Två veckor senare var det bestämt att vi skulle dit och hämta grävaren med min maskintrailer, hytten hade nog inte klarat att åka lastväxlare eftersom det är som ett korthus av plåtar som inte sitter fast :mrgreen: Baserat på motorn och stickan bör maskinen vara byggd ca 1953-57, ungefär 10-15 år efter min Åkerman 300. Under den tiden blev det en massa uppgraderingar som 18 underrullar istället för 4, kardandrift, bromsar på banden för att svänga (300an frikopplar bara ena bandet), betydligt lättare kontroller där spakarna inte behöver "ramla i" och lite bredare plattor.

Så igår hände det äntligen! Den efterlängtade men väldigt nervösa dagen var framför oss, lördagen hade tagits för att se över allt på traktor och maskintrailer så inget skulle gå fel. Framme hos maskinen kl 10 och mirakulöst nog gick allt bra så hon var uppe på trailern en timme senare :mrgreen: Några nya remmar hade införskaffats av den gamla ägaren (stort tack för det! :shake_hands: ) så nu slirade inga remmar. Oljan hade blivit svagt grå av att stå två veckor så får väl se över motorn lite översiktligt, det räcker förhoppningsvis med kemisk motorsvets! Maskinen startade fint och sen var det "bara" att larva upp, det såg jag ju fram emot jättemycket :svettas: :svettas: :svettas: Ja ja, det finns inget val! Efter ett par velande försök drog jag bara på och fick upp maskinen rakt och fint, den gled inte ens! Allt stod perfekt så bara att svänga överdelen och spänna fast allt :thumme:

Bild
Bild

Att köra hem tog lite längre tid men det var inte så illa, traktorn är stark och backarna få :smile: Men rädslan för att något skulle gå fel finns såklart trots allt hade fått översyn och bromsar på ekipaget fungerade, jag kör nog inte så mycket över 6 ton på ett tag!

Bild
Allt hemkommet och förvånansvärt lätt hade det gått, nu var man med ännu en lingrävare :thumme:

Bild
Såhär hade vi förresten ramperna, grova hembyggda träramper med grova stålramper som förstärkning och plankor som glidskydd. Såg ut som plockepinn men det fungerade perfekt! Här är en liten video från när jag gungar med maskinen och sedan åker av :mrgreen: Notera att jag kör fel håll först, det kan ni tro var läskigt!


Sen kördes maskinen upp och testades lite; den är verkligen mycket smidigare att köra med än 300an! Sen började motorn gå dåligt och dog, jag kollade dieselfiltret men inget bränsle fanns där så det hade väl svallat upp smuts i tanken under hemfärden. Det får rengöras och sen ska allt oljas upp, sen är det bara att köra, hon är ju hemma nu :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

34 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73



kimmen

#2 » 13:40:25, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul, och vilken fin historia om maskinen, fina filmer och berättande om hämtningen, som nog inte var så lätt som det verkar
Maskinen verkar vara i originalskick, och vilken patina...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Holger

#3 » 14:32:01, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt! :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

G_Hackman

#4 » 15:59:26, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken fantastisk maskin och tack för att du delar med dig av bilder och film!

1 person gillar det här inlägget.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

skogsgurra

#5 » 16:39:23, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte hade sagt "några mil bort" så kunde jag ha svurit på att det var Sigges gamla ark. Hans stod i Kolfalla ett par mil norr om Karlskoga.

Men det är klart. Den kanske började längta söderut. Den var i alla fall god nog att gräva avlopp, trekammarbrunn och filtrering hemma hos oss.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Kotten (trådstartaren)

#6 » 17:30:11, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Kul, och vilken fin historia om maskinen, fina filmer och berättande om hämtningen, som nog inte var så lätt som det verkar
Maskinen verkar vara i originalskick, och vilken patina...


Med en massa förberedelser, planering och arbete var det iallafall "nästan" lätt :mrgreen: Ja stilen är fantastisk eftersom den är fullt fungerande, så länge maskinhuset inte rasar ihop tänker jag nog behålla den som den ser ut :vissla:



G_Hackman skrev:Vilken fantastisk maskin och tack för att du delar med dig av bilder och film!


Det är bara kul, och jag gillar själv att läsa om andras äventyr så det är win-win att bevara lite maskinhistoria :thumme: Framför allt lingrävare eftersom det inte finns jättemycket information om dem på internet.



skogsgurra skrev:Om du inte hade sagt "några mil bort" så kunde jag ha svurit på att det var Sigges gamla ark. Hans stod i Kolfalla ett par mil norr om Karlskoga.

Men det är klart. Den kanske började längta söderut. Den var i alla fall god nog att gräva avlopp, trekammarbrunn och filtrering hemma hos oss.


Vad kul att det finns fler med stil! Om den inte såldes ner till Skåne före 1994 så lovar jag att jag inte kört till Karlskoga med traktor :mrgreen: Härligt att höra om när lingrävare användes, om än lite långsamma och osmidiga så är de fullt användbara för att gräva :thummar:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Mats i Myrhult

#7 » 18:31:29, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns Kotten på riktigt?
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

HVA59

#8 » 19:43:13, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Finns Kotten på riktigt?

Nä inte vad jag vet, är nog bara nån gammal legend här i krokarna, för det kan väll inte finnas nån 19 åring som köper massa lingrävare och dylikt precis i grannbyn i verkligheten... Väll?? :mrgreen:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Stridis2

#9 » 20:10:20, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten finns bara i fantasin (var väl "Emma" man sjöng om i "Kalles klätterträd"), däremot en total vettvillig till att skaffa roliga leksaker finns bakom nicket. Hade man bara haft hälften av den energin... Å andra sidan har jag mer än dubbelt så många år... :sad: :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

QV_

#10 » 20:23:57, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev: Väl framme hittade jag henne i skogskanten och fick en sån känsla av "vad har jag gett mig in på?"


Denna kommentar hade jag inte väntat mig från dig!!!! :mrgreen:
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

skogsgurra

#11 » 20:29:19, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man måste förlåta ungdomarna. Det var ju bara en flyktig känsla. A Passing Whim.
Den gick ju lyckligtvis fort över. Jag tycker att jag ser någon vid spakarna. Så även om han inte finns så syns han iaf.
Till skillnad från Vissa Andra som inte syns, men bevisligen finns.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

4 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Mats i Myrhult

#12 » 22:54:31, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är de där två sakerna som får mig undra, den osvikliga förmågan att finna maskiner och den okuvliga energin!
Hatten av!
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Kotten (trådstartaren)

#13 » 09:47:17, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha jag är som en legend som kan synas längsmed vägarna i en traktor :mrgreen: tackar för komplimangerna :smile: Det som verkligen expanderar samlingen är att jag nu blivit känd som någon som kan fixa och bevara folks gamla maskiner så jag får mycket tips, samtidigt är jag såklart svag för maskiner och till ett rimligt pris är allt värt att köpa som leksaker :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

texas5020

#14 » 10:21:39, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur får du tiden att räcka till, är du samlare på heltid ? Jag tycker att jobb och allt annat tar nästan all tid och pengarna dessutom... :huh:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Kotten (trådstartaren)

#15 » 12:02:23, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

texas5020 skrev:Hur får du tiden att räcka till, är du samlare på heltid ? Jag tycker att jobb och allt annat tar nästan all tid och pengarna dessutom... :huh:


För att vara helt ärlig så läser jag 100% på Lunds Universitet, men det finns ju kvällar och helger när jag inte har annat för mig :mrgreen: Sen även om jag har lite andra intressen så är jag lite minimalist på att köpa saker till mig själv, så jag sparar ihop det och köper maskiner. Sen följer det ibland med småsaker i köp som man kan byta upp sig till större maskiner med :thumme: Men det krävs inga stora pengar för lingrävare som tur är :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se