Lagligheten beror ju också på i vilket land maskinen ska köras och i vilket land eldningsoljan ursprungligen var såld till konsument. Det skulle nog kunna bli riktigt juridiskt intressant om man har
brännolja som kommer från ett annat EU-land, såldes till slutkund där innan Sverige gick med i EU, men det går inte att avgöra om det är före eller efter Sveriges EU-inträde som den kom hit.
Om eldningsoljan är mycket gammal (tidigt 90-tal eller ännu äldre), så bör man tänka på att den nog har högre svavelhalt än man är van vid att dagens dieselbränslen har. Och det leder ju bl a till stort slitage på cylinderlopp och kolvringar vid varje
kallstart, kemiska angrepp på motoroljan mm. Så om man har sådant
bränsle, bör man byta motorolja ofta, använda
motorvärmare även på sommaren, undvika tomgångskörning och se till att ha god ordning på termostaten så att motorn verkligen håller full arbetstemperatur hela tiden.
Eldningsoljan bör inte användas om den är grumlig eller allmänt "mörk" till färgen (speciellt inte om grumligheten är kvar sen den har passerat genom ett vanligt
bränslefilter). Inte heller om den har slutat lukta diesel och istället luktar gammalt fotogenkök.