Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Åke's rika själsliv - någon maskinpsykolog som kan rekommendera behandling?

19 inlägg • Sida 1 av 2
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

OLs70 (trådstartaren)

#1 » 11:27:54, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Åke (min åkerman H14) har ett rikt själsliv och spelar mig en del spratt som ibland är svåra att tyda.
Tycker Åke borde vara förbi trotsåldern, han är ju vuxna karln på 36 år!
Finns det någon annan maskinförmyndare som har liknande erfarenheter och goda råd?

Åke's senaste bus:
Vill inte starta - tänder och börjar varva upp, för att sedan återgå till att bara såga på startmotorn.

Sist jag körde, fick jag ett läckage på en hydraul-slang och stängde av maskin. Sedan startade den inte längre. Bytte slang och maskinen ville inte starta. Den betedde sig som beskrivet ovan.

Nå – det här fick mig att börja undersöka bränslesidan. Jag har bytt bränslefilter och luftat. Det kommer rent bränsle utan luft fram till luftskruven på pumpen (för övrigt CAV, des. No 4751135, typ NNL6H80/359GRVWEBI6).
Maskin beter sig likadant – stört omöjligt att få igång den. Då föll blicken på hydraulens avstängningsventil – som jag inte använt vid slangbytet (brottet var i princip på högsta punkten, uppe på bommen):
- Enligt manualen ska tutan ge signal när strömmen sätts på, om ventilen är stängd. Det finns en lägesbrytare på handtaget, inget nämnt om någon blockering.
Tänkte kolla det där med tutan - alltså om det kommer någon signal med stängd ventil – icke.
Funderade på om det finns någon start-block ändå. Kan ju prova om den låter mig dra runt – eftersom maskin ändå inte går igång. Sagt och gjort, ventilen stängd, på med strömmen och ner med startknappen, och DÅ startar maskin på studs och varvar upp...!
Fick bråttom att stänga av motorn. Sedan behövdes en hel del kraft för att öppna ventilen igen, kan jag säga.
Nå – efter det provade jag starta på nytt, nu med öppen ventil – inte en chans, beter sig precis likadant igen..
Ska det finnas någon blockeringsfunktion (= lägesbrytaren som spökar) – eller ska man tänka sig att paketet gick så mycket lättare när pumparna i princip inte gjorde något arbete, att maskin orkade starta?
Märkligt – känns som att maskinen har ett mycket närvarande och komplicerat själsliv...

Vad annat kan påverka beteendet / icke-start.
Förrän förra körningen har jag:
- fyllt på bränsle (200L motorbrännolja från macken, via nytvättad smörjoljetunna (ren – ingen rost) )
- Fyllt på hydraulolja 50 L

Efter körningen har jag:
- Bytt bränslefilter och luftat
- Bytt slang till extrahydraulik

Några uppenbara diagnoser och/eller rekommenderade behandlingar?
Senast redigerad av OLs70 13:47:54, 16-03-2021, redigerad totalt 2 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
OLs70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:00, 16-01-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM641, Åkerman H14B, Zetor 3511



jpd

#2 » 12:32:25, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftat till pumpen skriver du - men rören från pumpen till spridarna då?
Har du luftat dessa också?
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

OLs70 (trådstartaren)

#3 » 13:41:14, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jag inte lyckats med själv. Dit får jag inte bränsle med handpumpen. Borde väl vara två man - en som sågar på startmotorn, och en som släpper på spridarrören samtidigt.
Det mycket märkliga är - att även utan denna spridarrörsluftning, så STARTADE motorn när hydraulikens sug-ventil var avstängd. Alltså allt detta efter bränslefilter service och pumpluftning. Då kan det ju inte beror på bränslesidan längre!

Varför startar den mot stängd ventil - går det bara så lätt, eller har lägesbrytaren något med saken att göra?
OLs70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:00, 16-01-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM641, Åkerman H14B, Zetor 3511

Stridis2

#4 » 16:07:43, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en fjärrstart som jag kan köra diverse motorer med själv om jag t.ex. måste lufta en dieselmotor. Fanns tidigare att köpa på Biltema men går bra att göra själv. En tryckknapp med lagom lång tvåledad kabel ner till två krokodilklämmor som man ansluter på manöverstiftet och batterikabeln nere vid startmotorn. Ett fantastiskt hjälpmedel i all sin enkelhet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Åsa-Nisse

#5 » 18:55:17, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom motorn startade med ventilen stängd så har du ingen luft i bränslesystemet. Det kan du lägga ned. Däremot är det konstigt att lägesbrytaren skulle ha ändrat funktion då du bytte slangen utan att använda ventilen??????? Är det nu som du skriver att Åke har ett egensinnigt själsliv så är det väl inte omöjligt och då är det bara att kolla hur brytaren fungerar. Är den sluten vid öppen ventil eller vid stängd? Kolla strömmen vid brytaren och ev koppla bort brytaren genom att sätta ihop kablarna. Då vet du om brytaren är boven.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

jpd

#6 » 20:57:57, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Eftersom motorn startade med ventilen stängd så har du ingen luft i bränslesystemet. Det kan du lägga ned. Däremot är det konstigt att lägesbrytaren skulle ha ändrat funktion då du bytte slangen utan att använda ventilen??????? Är det nu som du skriver att Åke har ett egensinnigt själsliv så är det väl inte omöjligt och då är det bara att kolla hur brytaren fungerar. Är den sluten vid öppen ventil eller vid stängd? Kolla strömmen vid brytaren och ev koppla bort brytaren genom att sätta ihop kablarna. Då vet du om brytaren är boven.


Om texten stämmer så har filter bytts efter att motorn fungerade.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

OLs70 (trådstartaren)

#7 » 22:14:10, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta en något luddig beskrivning.
Motorn hoppade igång mot stängd ventil efter att filtren hade bytts.
OLs70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:00, 16-01-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM641, Åkerman H14B, Zetor 3511

jpd

#8 » 22:34:03, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

OLs70 skrev:Ursäkta en något luddig beskrivning.
Motorn hoppade igång mot stängd ventil efter att filtren hade bytts.


Inget att be om ursäkt för. Håller tummarna för att någon kommer med lösningen! :bira:
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

bonnen513

#9 » 23:40:33, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#10 » 23:51:57, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#11 » 23:53:55, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade inget i elschemat om elektrisk stoppsolenoid.
Har du elstop eller vanlig vajerstop?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

OLs70 (trådstartaren)

#12 » 11:17:07, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för schemat - kommer att behövas till en del annat också.
Stoppet är nog helt mekaniskt med vajer.
OLs70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:00, 16-01-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM641, Åkerman H14B, Zetor 3511

bonnen513

#13 » 21:20:24, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

OLs70 skrev:Har jag inte lyckats med själv. Dit får jag inte bränsle med handpumpen. Borde väl vara två man - en som sågar på startmotorn, och en som släpper på spridarrören samtidigt.
Det mycket märkliga är - att även utan denna spridarrörsluftning, så STARTADE motorn när hydraulikens sug-ventil var avstängd. Alltså allt detta efter bränslefilter service och pumpluftning. Då kan det ju inte beror på bränslesidan längre!

Varför startar den mot stängd ventil - går det bara så lätt, eller har lägesbrytaren något med saken att göra?


Har du återupprepat detta test eller är det bara en gång?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

OLs70 (trådstartaren)

#14 » 23:35:44, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har Åke blivit diagnostiserad - och kurerad.
Ledtråden blev litet otippat fjärrstarten - Tack för Tipset Stridis2 :thumme:
Så enkelt och samtidigt litet genialt!
Istället för att stå på huvudet bakom motorn och mejsla igång den, kan man lugnt starta via fjärrstarten och samtidigt titta på t.ex. spridarrör eller luftskruvar.

Jag gjorde en dylik fjärrstart - och idag var ja ute och hälsade på Åke, utrustad med nykonstruerad fjärrstart, en kannister med slang (för att kunna köra rent bränsle direkt ur kannistern), 70m skarvsladd för att få el till platsen, elektrisk värmepistol för att värma på pumpen, Fotogen att blanda i bränslet, kompressor med luftpistol för att kunna blåsa rent, extra batterier, osv. osv... Nu eller aldrig!

Provade först starta som vanligt (ut i fall att plusgraderna mot förmodan vore tillräckligt) - men nej. Orkade inte igång. Kopplade till fjärrstarten, prövade - och vips hoppade motorn igång som "palmun alta" som vi säger i Finland (som under en palm - ungefär). Vad är nu detta?
Stannade motorn, försökte starta på vanligt sätt från hytten - men nej, icke. Startade igen via fjärrstarten, gick till hytten och la på strömmen med nyckeln - och motorvarvet sjunker då med några hundra rpm....what??
Tar av strömmen tillbaka, hörs ett dunk ur "ventilrummet" och varvet stiger till normalt igen.......

Någon el-funktion spökar med hydrauliken (typ av och på av någon hydraulisk funktion som går tungt)
Nåja, maskinen har en "sållningshydraulik" (eller vad det nu heter på svenska) som monterats i efterhand. Tar loss kontakten ur den påbyggda magnetventilen - och sen går maskin att starta på vanligt sätt..

I och med att jag tog ur kontakten till magnetventilen, följde jag upp kabeln, som var skarvad med en skruvad skarvplint, där ena kabeln hade lossnat och oisolerad kabelstump spretar fritt. Uppenbarligen har den jordat där den legat på ventilrumsgolvet, och således aktiverat funktionen.

I efterhand verkar ju allt självklart och naturligt, men felsökningen gav inga ledtrådar förrän användning av fjärrstart:
Sållningshydrauliken tar så mycket flöde att andra funktioner inte fungerar samtidigt - och uppenbarligen går det så trögt att maskinen inte orkar starta om den är tillkopplad.
Vad hände då?
Jo - sist jag körde, hände det vid ett tillfälle att larven inte reagerade på pedal. Då körde jag till lämpligt ställe för att stanna - och upptäckte ett slangläckage. Efter det har maskin inte gått att starta.

När man försöker starta, och maskinen tänder till och börjar varva upp och få laddning och flöde från huvudpumparna aktiveras funktionen och motorn stannar igen.
Förklarar väl också varför maskinen som tidigare berättats startade mot stängd sug-ventil: Extrafunktionen fick inget flöde då.

Jag tänkte nog när slangen gick, att varför ska jag byta den - extrafunktionen borde ju inte vara aktiverad - kunde ju lika gärna plugga slangen.
Fanskapet har väl läckt redan tidigare - men har inte varit aktiverat förrän den lösa sladden jordade...

Min logik i felsökningen var närmast i form av "vad är annorlunda"
Jo - jag hade ju tankat i 200L nytt bränsle - och kvicksilvret var nere och svängde på -20...25 i något skede.
Började med att byta filter, och så var ju cirkusen igång med luftning och andra funderingar.

Får väl sätta upp det på erfarenhetskontot, nu blir det gräva av :hurra:

20 personer gillar det här inlägget.
OLs70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:00, 16-01-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM641, Åkerman H14B, Zetor 3511

OLs70 (trådstartaren)

#15 » 15:04:45, 06-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åke är en jävel på att jävlas...
Några timmars bökande med 1+ kubiks stenar framkallade ett märkligt fenomen. När jag i ett läge försökte dra in skopan - åkte den utåt istället (what?). Sedan reagerade den inte på någon spakrörelse - men vi andra rörelser märkte jag att skopan vaggade fram och tillbaka. STön.... Tappen hade ramlat ur, och var ligger den - jo i botten på en smal grop som är nästan 3 m djup, med sidor som hotar rasa in. Nåja - i med en aluminiumstege ner i gropen, hämta tappen och banka den på plats. Nu ska jag väl få städat sten eländet, så får jag se hur jag får tappen svetsad senare.

Vad hittar Åke på då?
Jo - han introducerar mig till vår första gemensamma larv-krängning.
Nåja - bandet är så löst så jag fick nästan på det, första gången - så det tar en stund att pröva sig fram var man ska spänna, bända och lyfta.
Men - plikten kallade, och jag hade en tid att passa - så jag fick lov att lämna eländet för stunden.
Åke vann den här dagen - få se hur nästa dag tillsammans blir.

12 personer gillar det här inlägget.
OLs70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:00, 16-01-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM641, Åkerman H14B, Zetor 3511


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se