Hej,
Åke (min åkerman H14) har ett rikt själsliv och spelar mig en del spratt som ibland är svåra att tyda.
Tycker Åke borde vara förbi trotsåldern, han är ju vuxna karln på 36 år!
Finns det någon annan maskinförmyndare som har liknande erfarenheter och goda råd?
Åke's senaste bus:
Vill inte starta - tänder och börjar varva upp, för att sedan återgå till att bara såga på startmotorn.
Sist jag körde, fick jag ett läckage på en hydraul-slang och stängde av maskin. Sedan startade den inte längre. Bytte slang och maskinen ville inte starta. Den betedde sig som beskrivet ovan.
Nå – det här fick mig att börja undersöka bränslesidan. Jag har bytt bränslefilter och luftat. Det kommer rent bränsle utan luft fram till luftskruven på pumpen (för övrigt CAV, des. No 4751135, typ NNL6H80/359GRVWEBI6).
Maskin beter sig likadant – stört omöjligt att få igång den. Då föll blicken på hydraulens avstängningsventil – som jag inte använt vid slangbytet (brottet var i princip på högsta punkten, uppe på bommen):
- Enligt manualen ska tutan ge signal när strömmen sätts på, om ventilen är stängd. Det finns en lägesbrytare på handtaget, inget nämnt om någon blockering.
Tänkte kolla det där med tutan - alltså om det kommer någon signal med stängd ventil – icke.
Funderade på om det finns någon start-block ändå. Kan ju prova om den låter mig dra runt – eftersom maskin ändå inte går igång. Sagt och gjort, ventilen stängd, på med strömmen och ner med startknappen, och DÅ startar maskin på studs och varvar upp...!
Fick bråttom att stänga av motorn. Sedan behövdes en hel del kraft för att öppna ventilen igen, kan jag säga.
Nå – efter det provade jag starta på nytt, nu med öppen ventil – inte en chans, beter sig precis likadant igen..
Ska det finnas någon blockeringsfunktion (= lägesbrytaren som spökar) – eller ska man tänka sig att paketet gick så mycket lättare när pumparna i princip inte gjorde något arbete, att maskin orkade starta?
Märkligt – känns som att maskinen har ett mycket närvarande och komplicerat själsliv...
Vad annat kan påverka beteendet / icke-start.
Förrän förra körningen har jag:
- fyllt på bränsle (200L motorbrännolja från macken, via nytvättad smörjoljetunna (ren – ingen rost) )
- Fyllt på hydraulolja 50 L
Efter körningen har jag:
- Bytt bränslefilter och luftat
- Bytt slang till extrahydraulik
Några uppenbara diagnoser och/eller rekommenderade behandlingar?