Hög tid för lite ny uppdatering, tro det eller ej men nu har det börjat hända lite iallafall, har gått lite trögt senaste åren men så är det väl, när det enda man har gått om är ont om tid. Nu är iallafall hävarmens infästningsöron på snabbfästet arrborrade, samtliga
ledlager till
snabbfäste,
hävarm och skopcylinder bytade, alla expanderaxlar påsvetsade och omsvarvade och monterade med nya koner.Även svetsat några sprickor i skaftets nederdel.
Nästa steg var att påbörja reparationen av Ventilpaketet, bara till att tömma ut all
hydraulolja, demontera oljekylet och
kylfläkt. sen började bytet av en massa hydraulslangar, måste ha blivit över 100m
slang minst.... sen har alla fyrvägsventiller, sammankopplingsventil, överströmmare, alla anslutna slangar och alla pluggar fått nya O-ringar
Tusan vad dessa 4-vägsventiler är tunga och otympliga att hantera kan jag konstatera
Fruktansvärt tidsödande att rengöra alla dessa tätningsytor både på blocket och alla lösa ventiler vet inte hur många hundra timmar jag lagt på detta hittils nu känns det som, men som sagt finns inga genvägar till ett fullgått arbete, även ett antal bultar och flänsar att rensa och putsa
Demonterat hydraultank och dieseltank, blev lite lättare att komma åt en del slangar och P1 blocket, tusan vad mögit allting är, jag som tyckte att jag högtryckstvättade ordentligt i 3 dagar. Går ått en del montage cleaner
Har även också börjat måla lite nu...
Aluminiumfolie fungerar mycket bra att använda när man ska maskera hydraulslangarna och kabelstockar. Har även pressat nya pumpslangar, styva jäklar 6-ståls, 1" och 1 1/4". Har målat så mycket jag kunnat med
roller och sen har jag köpt färg på sprayburk och sprayat hela ventilpaketet
Har även rensat hydrauloljekylaren har nog inte kunnat passera mycket
luft genom denna, rensade bort flera kilo med mög. Har fått hjälp av min kollega på jobb att skarva om cellpaketet som var pluggat på kylet, fick svarva en egen trissa till rörbocken med rätt radie och sedan löddat ihopa röret. Hydraulmotorn till fläkten ompackad med ny vitontätning, nu ska detta också bara målas.. Bytat räcke på dieseltanken då det hade en liten gammal krockskada, demonterat hydraultanken för att byta alla o-ringar på axlarna till nivågivare och
avstängningskran för sugledningarna. Tagit upp filtertunnan för rengöring och byte av hydraulfilter, hittade massor av små gummispånor i retursillen, förmodligen ifrån någon gammal
kolvtätning... Även bytat
O-ring på locket till det fjärde kraftuttaget på pumpväxellådan och bytat
olja här, så nu är det bara till att måla vidare, nu ska hydraul och dieseltank målas innan de monteras hoppas på att detta blir i nästa vecka... fortsätning kommer inom kort..
Vill även passa på att tacka Magnus och Andreas på Älmeboda maskinservice för suverän hjälp med delar, inte helt enkelt med alla o-ringar mm.. som inte stämmer med resrvdelskatalogerna, har införts en del ändringar löpande under produktionen...